Lind78 skrev:Vilket parti sålde ut detta?? luktar Reinfeldt men borde vara långt tidigare?Klicka för att utvidga...
Bildt-regeringen är korrekt, men inte "sålt ut" - Arlanda Express har aldrig varit statligt. Däremot insisterade Bildt-regeringen på att Arlandabanan skulle konstrueras i offentlig-privat samverkan (staten + privat konsortium). Slutresultatet, inte minst pga riktigt svagt skrivna avtal, är samhällsekonomiskt något av ett absurt fiasko.igelkotten skrev:Bildt tror jagKlicka för att utvidga...
Det kontrafaktiska scenariot här är ju som du säger att inte ha en spårbunden förbindelse överhuvudtaget. Går man tillbaka och läser propositioner m.m. så fanns det inte på kartan att staten skulle ha tagit dessa kostnader. Och naturligtvis är det en succé, 3,7 miljoner passagerare på AEX (mot 2,4 miljoner år 2000) förra året plus 2 miljoner passagerare som genom andra trafikbolag nyttjade Arlandabanan. Ser fram emot 2040 när detta (ev.) ska förstatligas/kommunaliseras - då blir det ordning på torpet...Berglund skrev:Succén kunde blivit så mycket större om staten bara hade tagit kostnaden direkt och ägt projekten ”för evig tid”.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Det kontrafaktiska scenariot här är ju som du säger att inte ha en spårbunden förbindelse överhuvudtaget. Går man tillbaka och läser propositioner m.m. så fanns det inte på kartan att staten skulle ha tagit dessa kostnader. Och naturligtvis är det en succé, 3,7 miljoner passagerare på AEX (mot 2,4 miljoner år 2000) förra året plus 2 miljoner passagerare som genom andra trafikbolag nyttjade Arlandabanan. Ser fram emot 2040 när detta (ev.) ska förstatligas/kommunaliseras - då blir det ordning på torpet...Klicka för att utvidga...
Jag tror rätt tempus är fanns, dock? Om inget har ändrats i närtid så är min uppfattning att det utreddes, men att det konstaterades vara alldeles för dyrt att lösa ut avtalet i förtid med tanke på ägandet ändå övergår gratis om "bara" 22 år. Under tiden täljer ägarkonsortiet guld, och skrattar åt tanken över att betala skatt.Hachans skrev:Det finns prat om att lösa ut Arlandabanan i förtid. Det hade nämligen underlättat rejält för inte bara trafiken till Arlanda utan även trafiken förbi Arlanda.Klicka för att utvidga...
Det känner jag väl till, den debatten har ju varit igång i ett decennium. Sjöstedt kallar det ju "privata profitörer" och kräver förstatligande. Personligen ser jag en tjänst som faktiskt fungerar (och som jag därför är beredd att betala för privat) till skillnad från annan spårbunden trafik som jag nyttjar dagligen. Men det är väl som med allt annat i Sverige, det ska drivas av det (alltmer pressade) offentliga och finansieras genom skattsedeln. Jag ser mer angelägna saker för skattmasen att pyssla med än att driva flygplatståg.Hachans skrev:Det finns prat om att lösa ut Arlandabanan i förtid. Det hade nämligen underlättat rejält för inte bara trafiken till Arlanda utan även trafiken förbi Arlanda.Klicka för att utvidga...
"Problemet" är väl att priserna sätts för vinstmaximering utan någon tanke på samhälls/miljö-nytta, och att det betalas begränsat - om någon alls - med skatt i Sverige.Agö skrev:Det känner jag väl till, den debatten har ju varit igång i ett decennium. Sjöstedt kallar det ju "privata profitörer" och kräver förstatligande. Personligen ser jag en tjänst som faktiskt fungerar (och som jag därför är beredd att betala för privat) till skillnad från annan spårbunden trafik som jag nyttjar dagligen. Men det är väl som med allt annat i Sverige, det ska drivas av det (alltmer pressade) offentliga och finansieras genom skattsedeln. Jag ser mer angelägna saker för skattmasen att pyssla med än att driva flygplatståg.Klicka för att utvidga...
Samhällsnyttan finns väl redan där i och med att projektet faktiskt färdigställts (och senare kan förstatligas så att "privata profitörer" försvinner ur bilden). Som sagt, det var på den tiden inte aktuellt med någon offentlig lösning och vi kan endast spekulera i huruvida banan ens hade funnits idag utan denna lösning. Då får man ta de villkor som erbjöds, detta var en upphandling som alla andra där den som krävde minst vann. Som bekant går det i regel inte snabbt att genomföra infrastrukturprojekt i Sverige, inte minst på det spårbundna området.Brandforce skrev:"Problemet" är väl att priserna sätts för vinstmaximering utan någon tanke på samhällsnytta, och att det betalas begränsat - om någon alls - med skatt i Sverige.Klicka för att utvidga...
För staten är det väl enkelt att införa en flygtågsskatt på säg 25000 SEK per passagerare. Då blir det sedan lättare att ta över kontraktet från konsortiet.Brandforce skrev:Under tiden täljer ägarkonsortiet guld, och skrattar åt tanken över att betala skatt.Klicka för att utvidga...
Haha, vore skönt. Tyvärr menar nog statsstödsregelverket att en sådan skatt även ska träffa den kommunala trafiken (pendeltåg + SJ). Ett säkert sätt att gagna taxi, egen bil och buss dock.Canadien skrev:För staten är det väl enkelt att införa en flygtågsskatt på säg 25000 SEK per passagerare. Då blir det sedan lättare att ta över kontraktet från konsortiet.Klicka för att utvidga...
Canadien skrev:För staten är det väl enkelt att införa en flygtågsskatt på säg 25000 SEK per passagerare. Då blir det sedan lättare att ta över kontraktet från konsortiet.Klicka för att utvidga...
Så är det men det förutsätter återigen att det finns en faktisk vilja och möjlighet att investera i sådan infrastruktur. Sådan saknas i Sverige idag och saknades i fullständig utsträckning i Sverige vid tiden då Arlandabanan projekterades oh byggdes. Det är ett fullständigt orubbligt faktum. Huruvida Arlandabanan skulle fungera bättre och/eller vara billigare i 100 % offentlig regi är därmed omöjligt att veta eftersom det kontrafaktiska scenariot är att den inte skulle funnits.Jönsson skrev:Det lär på grund av stordriftsfördelarna finnas få exempel på där privatiserad infrastruktur för marktransporter är billigare för skattebetalarna än privat sådan.Klicka för att utvidga...
Finns inga sånna biljetter i appen iaf.Saganaki skrev:Hej, är det bara jag som inte hittar informationen på nätet eller har Arlanda Express slutat sälja ”6 timmars t/r biljett”?Klicka för att utvidga...
Saganaki skrev:Hej, är det bara jag som inte hittar informationen på nätet eller har Arlanda Express slutat sälja ”6 timmars t/r biljett”?Klicka för att utvidga...