Ekonomi till Hong Kong, vilket bolag?

patrik

New member
Hej,




jag ska till asien i tjänsten och företaget där jag arbetar är det enbart billigaste ekonomibiljetter som gäller, men vilket bolag ska man välja? Alternativen verkar vara Finnair (A340), Thai (744), Air China (A330), Lufthansa (A340) och Aeroflot (A330) För och nackdelar med de olika? Har tidigare varit trogen star alliance, så där är mina nuvarande poäng, men mitt resemönster framåt kommer vara asien.
 
Om du reser till/från/inom Asien så har Star Alliance ganska bra täckning. Detta gäller även inrikesflyg i Kina.


Om du reser väldigt mycket Kina inrikes, kan Skyteam vara ett alternativ. Då de har tre kinesiskt flygbolag i alliansen. (China Southern, China Eastern och Shanghai Airlines)






Om ditt jobb kräver att du måste boka en ombokningsbar biljett, har Air China och Turkish Airlines ofta bra priser på ombokningsbara biljetter.
 
Ett riktigt plus är att man kan få billiga oneway med Air China. Bokade tex ARN-PEK-SHA i våras för 4,800 CNY - strax över 5,000 SEK.




SkyTeam eller *A inom Asien (och Kina specifikt) beror väldigt mycket på vilken hubb du kommer genom. Shanghai tex är bas för SkyTeam men *A är inte alls lika starka härifrån. Tex finns det idag inget alternativ med *A för att flyga direkt PVG-HKG!




Edit: stavfel
 
Är det några för/nackdelar med själva bolagen och de plan de flyger med? Utrymme, Mat, Underhållning, det är ju ändå lite tid som ska fördrivas.
 
Patrik skrev:Är det några för/nackdelar med själva bolagen och de plan de flyger med? Utrymme, Mat, Underhållning, det är ju ändå lite tid som ska fördrivas.Klicka för att utvidga...



Air Chinas A330 mellan Stockholm och Beijing har AVOD även i Economy class. (bild)


Seatpitchen är nog mellan 31-32".


Maten är inte speciellt god, men OK volym för att vara i Economy. De serverar dock inte Gin&Tonic eller andra spriter i Economy.




Turkish Airline(TK) Economy flög jag för många år sedan, då fanns det inga PTV alls på stolarna.


Men derar Boeing B777-300ER som används till Hong Kong har AVOD även i Economy class.
 
Jag har själv flygit med Finnair till Hongkong och var riktigt nöjd för att vara en långflygning i ekonomi. Jag var framförallt nöjd med maten och services från personalen. Transfer i Helsingfors gick också väldigt smidigt.




Annars är försöker jag vara *A trogna.
 
Air New Zealand flyger London - Hong Kong och erbjuder en bra ekonomiklass. Frågan är om man vill åka omvägen till London bara. Plus att jag är inte hundra på att det blir poängintjäning på de billigaste biljetterna.
 
Jag själv skulle köpa Premium Ekonomi med Turkish Airlines till Hong Kong för 8300 SEK.


Mycket biljett för pengarna.


100% miles på SAS EB.


Mer på miles & more tror jag
 
Vad skulle ni välja i ekonomi av swiss, thai och finnair till hong kong? Både swiss och thai ger baspoäng, thai verkar bara ha två klasser low-economy (25% intjäning), så kanske större chans att få 100% intjäning jämfört med swiss? Oneworld har jag inte poäng eller status alls hos, verkar svårt att komma upp i något med ett fåtal resor per år. Thai blir 744+A380, Swiss skulle bli A340. Någon större skillnad på service eller mat i ekonomi? Swiss flög jag senast innan konkursen (swissair), thai har jag aldrig flugit med.
 
Jag är inte säker på att ARN-BKK är den roligaste rutten i economy med TG. Det är rätt mycket charter över den flighten imho.



Notera även att bara för att Thai har få klasser med 25% intjäning, så innebär det inte att alla andra klasser ger 100%. Många ger 0%. Se till, oavsett vilket bolag du väljer, att du vet vilken bokningsklass du får och vad den ger till det program du tänker kreditera innan du betalar bokningen.
 
Patrik skrev:Vad skulle ni välja i ekonomi av swiss, thai och finnair till hong kong? Både swiss och thai ger baspoäng, thai verkar bara ha två klasser low-economy (25% intjäning), så kanske större chans att få 100% intjäning jämfört med swiss? Oneworld har jag inte poäng eller status alls hos, verkar svårt att komma upp i något med ett fåtal resor per år. Thai blir 744+A380, Swiss skulle bli A340. Någon större skillnad på service eller mat i ekonomi? Swiss flög jag senast innan konkursen (swissair), thai har jag aldrig flugit med.Klicka för att utvidga...



För komforten tycker jag de är likvärdiga. Däremot har SWISS PTV i Economy class på longhaul.


THAIs B747 från Stockholm/Köpenhamn brukar inte ha PTV i Economy class. Däremot seat pitch på dessa stolar är 33-34".




Tidtabellmässigt skulle jag föredra SWISS före THAI, då SWISS flyger nattflyg till Hong Kong och landar runt kl. 17 lokaltid.


Då är det ofta så att gå till hotellet direkt och checka in utan planerad möte. (möjligen middag med kunden)




THAI flyg är dagflyg till Bangkok och landar till Bangkok runt kl. 6 på morgonen(ca kl. 1 på natten i Sverige under sommartid) och landar Hong Kong runt kl. 12 lokaltid.


Då kan det hända att man klämmer in ett möte efter ankomst för du landar vid lunch. Det kan kännas jobbigt




THAIs billiga biljetter (bokningsklass: V och W) ger inga EuroBonus poäng alls. Så kolla noga om du inte blir bokad i dessa bokningsklasser.
 
Back
Top