Emirates, missade anslutning pga föresening

ninja_rush

New member
Åkte HKG-BKK med Emirates och skulle ta ett flyg som skulle gå 3h senare BKK-ARN med Qatar.


Flyget från HKG var försenad 3h pga regn.




Bara att bita ihop och köpa en ny biljett eller kan man kräva något?
 
Om det är olika biljetter så är det nog inte så mycket att göra. 3h är inte speciellt mycket tid när man ska byta och inte har allt på samma biljett.



Edit: Möjligen kan du få ut något från din reseförsäkring, så det är värt att kolla upp. Det skadar givetvis inte heller att prata snällt med Emirates.
 
Det du kan göra som alltid, är att vara ödmjuk och ärlig samt förklara situation till Qatar och fråga om det finns någon möjlighet för hjälp. Ett intyg från Emirates hjälper nog i denna situation, men är ingen garanti.



Du har tyvärr inga rättigheter och bör ha låga förväntningar. Men (nästan) varje situation jag har varit i av någorlunda om inte helt likvärdiga situationer har detta löst sig med mycket ärlighet och ödmjukhet.
 
Pratade med Emirates när jag anlände och de bokade in mig till deras airport hotel och bokade om min resa till dagen efter samma tid enligt ground staff. Trött som jag var (4am) sa jag ok och åkte till hotellet och sov. Dagen efter kommer jag dit samma tid som dem sa. Då hade dem ändrat min biljett till avgång tidigare under dagen med Qatar utan att jag visste om det så det blev 'No show' på min biljett (restricted, kan man boka ny tid för no show mot en avgift på restricted?) och nu är jag i deras hotel och försöker boka ny biljett hem. Tråkigt att jag måste betala för ett misstag dem gjort (boka om en ny tid utan att meddela mig)
 
om det har blivit ändringar senare efter ditt första samtal med Emirates borde det finnas i bokningen. Så be Emirates om full utskrift av alla ändringar som är gjorda av Emirates i Qatars bokning. Så antingen var något "Lost in Translation" klockan 04.00 på natten, annars finns det bevis i bokningen för andra ändringar som är gjorda.



Jag ber alltid om en utskrift i fall en ändring görs i min bokning..
 
A380*G skrev:Du är helt on your own. Qatar Airways har ingen skyldighet här.Klicka för att utvidga...


Yes, vet att skulden är på Emirates om någon.



Fick som sagt ny restid dagen därpå men eftersom avgången bytade tid utan att jag blev meddelad så tycker jag dem borde kunna göra något åt det. Satt i hotellet i över 20h bara för att vänta på hemresan ändå missar jag den.
 
Senator skrev:om det har blivit ändringar senare efter ditt första samtal med Emirates borde det finnas i bokningen. Så be Emirates om full utskrift av alla ändringar som är gjorda av Emirates i Qatars bokning. Så antingen var något "Lost in Translation" klockan 04.00 på natten, annars finns det bevis i bokningen för andra ändringar som är gjorda.Jag ber alltid om en utskrift i fall en ändring görs i min bokning..Klicka för att utvidga...


Jag är inte så insatt mer än att komma i rätt tid till avgång.

När jag anlände stod det mitt namn precis där man kliver av planet, och blev meddelad att dem bokat om min resa till samma tid dagen därpå och att dem skulle ta mig till airport hotel. Inget mer med det trodde jag.



Jag förstår om dem inte vill hjälpa mig från första början, men när dem väl hjälpt till med ny biljett och sen gör ett misstag och därefter meddelar mig att dem inte kan göra något mer utan jag får själv köpa ny biljett tycker jag inte är ok
 
Det där låter fishy... Jag skulle nog försöka få en utskrift av hela din bokningshistorik där för det låter som att något är galet.
 
ninja_rush skrev:Jag är inte så insatt mer än att komma i rätt tid till avgång.När jag anlände stod det mitt namn precis där man kliver av planet, och blev meddelad att dem bokat om min resa till samma tid dagen därpå och att dem skulle ta mig till airport hotel. Inget mer med det trodde jag.Jag förstår om dem inte vill hjälpa mig från första början, men när dem väl hjälpt till med ny biljett och sen gör ett misstag och därefter meddelar mig att dem inte kan göra något mer utan jag får själv köpa ny biljett tycker jag inte är okKlicka för att utvidga...


I din nuvarande situation är det "ord mot ord". Detta kan lösas av att du förklarar Emirates att du kom tillbaka till den tid som var aviserat. Nu anser du att du är ombokat till ett annat flyg än det som blev sagt till dig. För att lösa detta, vill du gärna se en kopia av hela bokningen inklusive alla ändringar som har blivit gjorda. Då kan du se om a) det blev missuppfattat kl 4 på morgonen, eller b) du blev ombokat utan vetskap.
 
När du blev ombokad igår morse, fick du boardingkort direkt? Eller förväntades du komma tillbaka och checka in?
 
Kl var 4på morgonen, ground staff stod précis vid porten med mitt namn. Jag pekade på skylten och hon berättade att Qatar har väntat 30minuter på mig men flyget lyfte precis så 'vi har bokat in dig till vår Emirates Airport hotel och ditt flyg åker imorgon samma tid'. Jag sa OK, och hon sa 'follow me' och tar mig till limousinen som tar mig till hotellet intill Flygplatsen. Vet inte vad mer jag skulle gjort? Tänkte direkt när jag vaknade hur jag vet vilken tid mitt flyg går men mindes dagen innan att hon sa 'next day same time', tänkte inte mer på det.
 
agehall skrev:När du blev ombokad igår morse, fick du boardingkort direkt? Eller förväntades du komma tillbaka och checka in?Klicka för att utvidga...


Jag förväntade att jag skulle på samma tid dagen därpå så jag gick till incheckning vid airport så sa dem att jag missat mitt flyg och jag förstod ingenting.
 
Senator skrev:I din nuvarande situation är det "ord mot ord". Detta kan lösas av att du förklarar Emirates att du kom tillbaka till den tid som var aviserat. Nu anser du att du är ombokat till ett annat flyg än det som blev sagt till dig. För att lösa detta, vill du gärna se en kopia av hela bokningen inklusive alla ändringar som har blivit gjorda. Då kan du se om a) det blev missuppfattat kl 4 på morgonen, eller b) du blev ombokat utan vetskap.Klicka för att utvidga...


Jag tror mer det är a) att jag missuppfattat. Hon som sa till mig same time next day hade precis fått jobbet hos emirates, så tror inte hon visste vad hon pratade om. En dyr läxa jag måste stå för
 
ninja_rush skrev:Jag tror mer det är a) att jag missuppfattat. Hon som sa till mig same time next day hade precis fått jobbet hos emirates, så tror inte hon visste vad hon pratade om. En dyr läxa jag måste stå förKlicka för att utvidga...


Fråga lugnt och sansat efter Station Manager eller Duty Manager i Bangkok, förklara hela situationen och be om hjälp
 
Senator skrev:Fråga lugnt och sansat efter Station Manager eller Duty Manager i Bangkok, förklara hela situationen och be om hjälpKlicka för att utvidga...



Tack för hjälpen. Snackade med duty managern.


Slutade dock med att jag var tvungen att köpa en ny biljett. Förstår inte varför jag ska betala för deras misstag. Dem sa att dem mailade airport hotellet om att informera mig. Satt i hotellet hela dagen. Förstår inte varför dem inte påminner mig om att det är dags. Sista gången Emirates för mig.
 
ninja_rush skrev:Tack för hjälpen. Snackade med duty managern.Slutade dock med att jag var tvungen att köpa en ny biljett. Förstår inte varför jag ska betala för deras misstag. Dem sa att dem mailade airport hotellet om att informera mig. Satt i hotellet hela dagen. Förstår inte varför dem inte påminner mig om att det är dags. Sista gången Emirates för mig.Klicka för att utvidga...


Nu drar du fel lärdom av det hela. Lärdomen ska vara att aldrig boka tighta connections på separata biljetter.
 
ninja_rush skrev:Kl var 4på morgonen, ground staff stod précis vid porten med mitt namn. Jag pekade på skylten och hon berättade att Qatar har väntat 30minuter på mig men flyget lyfte precis så 'vi har bokat in dig till vår Emirates Airport hotel och ditt flyg åker imorgon samma tid'. Jag sa OK, och hon sa 'follow me' och tar mig till limousinen som tar mig till hotellet intill Flygplatsen. Vet inte vad mer jag skulle gjort? Tänkte direkt när jag vaknade hur jag vet vilken tid mitt flyg går men mindes dagen innan att hon sa 'next day same time', tänkte inte mer på det.Klicka för att utvidga...


Kanske en dum fråga - men hur visste Qatar att du var på väg med Emirates på en helt annan bokning? Hade du meddelat dem eller hade de på något sätt luskat ut det själva?
 
agehall skrev:Nu drar du fel lärdom av det hela. Lärdomen ska vara att aldrig boka tighta connections på separata biljetter.Klicka för att utvidga...


Njaa

Sammanlagd på denna resan tar jag 13flyg på ungefär lika många dagar. Jag har bra koll på connection. Kollade runt lite om hur ofta emirates hade delay på den rutten också innan jag bokade. På sättet jag blev behandlad EFTER att dem börjat hjälpa mig gillade jag ej och dessutom tar jag smällen för deras fel. Det hade varit OK om dem sagt "tyvär köp ny biljett" då hade jag sagt ok och åkt hem samma dag men nu när jag landade så drog dem ut på det på över 2dagar (jobb dagar). Aja
 
Back
Top