Erfarenheter CRJ900

fixter

New member
Någon med erfarenheter från SAS CRJ900?



Första flygningen med denna maskin imorn med SK1767 som ska flygas av en sådan =)
 
För o nackdelar, platser man inte ska sitta på, hur upplevs komforten,ljudnivå,seatpitch, legrom, är det sämre med infant?
 
Är det Cimber eller CityJet?

(Eller Air Nostrum om de fortfarande är kvar och kör för SAS..?)
 
Fixter skrev:För o nackdelar, platser man inte ska sitta på, hur upplevs komforten,ljudnivå,seatpitch, legrom, är det sämre med infant?Klicka för att utvidga...
Överlag är det ingen bra kärra att resa med infant. Det är ett litet flygplan som jag alltid upplever som trångt, det räcker i princip med att ha någon bredvid sig för att jag ska få den känslan. Med det sagt är det samtidigt den härligaste kärran i SAS flotta om man har tur att få seatblock. Vidunderligt ljus och tyst längst fram.



Vilken klass reser du i? Om du reser längst fram ska du försöka roffa åt dig rad 1 tycker jag. I övrigt är alla säten likvärdiga. Reser du i Go ska du försöka få rad 17 om man får resa där med infant - det är nödutgång och ger extra utrymme.




Fixter skrev:Vet inte, kan jag ta reda på det någonstans? Det gäller SK1767Klicka för att utvidga...
Då är det CityJet. Inte för att det gör någon skillnad ändå.
 
Jag har åkt några gånger Umeå - ARN med en CRJ900 (City Jet). De är nya så de ser betydligt fräschare ut än de gamla 737-600. Sedan tycker jag att ombord- och avstigning är mycket långsammare eftersom man kan bara använda främre dörren. Sedan är det synd att man inte kan ta med större handbagage ombord. Ingenting annat att klaga på.
 
Jag håller med @Agö -med Seat block gillar jag den, annars kan den kännas trång.



Värt att tänka på är att kabinväskor inte får tas med in, då de inte får plats i hyllan utan lämnas/hämtas på plattan. Så det kan vara klokt att tänka på när du packar.


Agö skrev:Då är det CityJet. Inte för att det gör någon skillnad ändåKlicka för att utvidga...
Det innebär att det är en ny kärra, vilket är trevligt. Jag har dock inte flugit den, men var det inte något snack om att toaletten som ersätter 1DF/2DF inte finns på de planen..?

Det gör rad 1 ännu bättre på en längre flygning, då de blir mindre spring där.
 
Okej, Jo vi reser i plus, kommer ha tanten bredvid så det lär inte bli någon seatblock, iofs reser vi båda i plus så vi får väl se hur det ter sig =)

Men då verkar det hyffsat lovande, vi sitter på 3D/F
 
olo skrev:Det innebär att det är en ny kärra, vilket är trevligt. Jag har dock inte flugit den, men var det inte något snack om att toaletten som ersätter 1DF/2DF inte finns på de planen..?Det gör rad 1 ännu bättre på en längre flygning, då de blir mindre spring där.Klicka för att utvidga...
Korrekt. Här finns lite bilder på detta. Första platserna på D/F-sidan efter toaletterna är utmärkta, så även 1A/C som kanske t.o.m. är att föredra med INF då det är väldigt ostört.



Första CRJ-900LR (EI-FPB) har börjat flyga för CityJet / SAS | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Mitt favoritplan...



Det är viss skillnad på Cityjet-opererade och Air Nostrum-opererade.



Benutrymmet är sämre på första raden (inte alls som på de gamla CRJ:erna som SAS flög själva), och sätet är lite smalare. På Air Norstrum-varianterna är det airbag i bältet på första raden, så det blir ännu smalare.



Kabinväskan lämnas utanför och får tillbaka direkt vid ankomst. Observera att inga passagerare släpps av innan kabinväskorna har lastats ut igen vid ankomst. Gör dig själv och dina medpassagerare en tjänst och lämna väskan utanför, eftersom du sparar ingen tid på att ta med den in, det skapar bara mer trängsel, irritation och elände. jag älskar det här systemet och skulle gärna se att man inför det på alla SAS-maskiner.



Flyg inte med infant, oavsett flygplanstyp.
 
Agö skrev:Enig. Smidigt system. Har man dessutom en mindre väska (ej kabinväska) så får man ta med den ombord.Klicka för att utvidga...
Håller inte med. Det är extremt störande att inte få gå av förrän allt lämnat handbagage lastats av vid ankomst.
 
pswe skrev:Håller inte med. Det är extremt störande att inte få gå av förrän allt lämnat handbagage lastats av vid ankomst.Klicka för att utvidga...


Har aldrig varit med om detta. Däremot fått vänta vid vagnen många gånger på min väska.
 
fcx skrev:Mitt favoritplan...Det är viss skillnad på Cityjet-opererade och Air Nostrum-opererade.Benutrymmet är sämre på första raden (inte alls som på de gamla CRJ:erna som SAS flög själva), och sätet är lite smalare. På Air Norstrum-varianterna är det airbag i bältet på första raden, så det blir ännu smalare.Kabinväskan lämnas utanför och får tillbaka direkt vid ankomst. Observera att inga passagerare släpps av innan kabinväskorna har lastats ut igen vid ankomst. Gör dig själv och dina medpassagerare en tjänst och lämna väskan utanför, eftersom du sparar ingen tid på att ta med den in, det skapar bara mer trängsel, irritation och elände. jag älskar det här systemet och skulle gärna se att man inför det på alla SAS-maskiner.Flyg inte med infant, oavsett flygplanstyp.Klicka för att utvidga...
Känns ju som en relevant lösning som småbarnsföräldrar, kommer inte alls skapa klyftor i relationer. Har man barn o inte kan ta med dom på en privat resa, skaffa inte barn!
 
pswe skrev:Håller inte med. Det är extremt störande att inte få gå av förrän allt lämnat handbagage lastats av vid ankomst.Klicka för att utvidga...
Min erfarenhet är att detta går snabbt, mkt snabbt. Har aldrig (och då har jag flugit CRJ oerhört många gånger med tanke på att jag har Köpenhamn som bas) fått vänta på detta. 88 pax max, måste vara extremt ovanligt med 88 handbagage på vagnen. Snarare brukar det vara 10-20 väskor och det brukar gå snabbt att lasta av.



Klart att föredra mot att folk sliter och slänger med stora väskor ombord på Mainland SAS, fördröjer boardingprocessen och irriterar medpassagerare. Det är däremot vanligt på de linjer jag flyger (senast igår på en helt full SK405).
 
Fixter skrev:Känns ju som en relevant lösning som småbarnsföräldrar, kommer inte alls skapa klyftor i relationer. Har man barn o inte kan ta med dom på en privat resa, skaffa inte barn!Klicka för att utvidga...


Vad jag menar är att bägge typerna av CRJ är förhållandevis trånga i och med att det är 2+2-seating. Skulle jag flyga med infant så skulle jag satsa på ett plan med 3+3 för att få mer chans att få mer utrymme.
 
fcx skrev:Vad jag menar är att bägge typerna av CRJ är förhållandevis trånga i och med att det är 2+2-seating. Skulle jag flyga med infant så skulle jag satsa på ett plan med 3+3 för att få mer chans att få mer utrymme.Klicka för att utvidga...
Drömmen när man flyger med INF är att inte ha någon man inte känner bredvid sig. Följaktligen är 2-2 alltid att föredra framför 3-3 om man reser 2 + INF.
 
fcx skrev:Vad jag menar är att bägge typerna av CRJ är förhållandevis trånga i och med att det är 2+2-seating. Skulle jag flyga med infant så skulle jag satsa på ett plan med 3+3 för att få mer chans att få mer utrymme.Klicka för att utvidga...
Jaha då förstår jag,det var planerat 37-800 ursprungligen på flygningen, men dom har bytt
 
Agö skrev:Om du reser längst fram ska du försöka roffa åt dig rad 1 tycker jag. I övrigt är alla säten likvärdiga.Klicka för att utvidga...
Personligen undviker jag bulkhead-sätena på CRJ-900an (rad 1 och/eller rad-3-till-höger). Detta eftersom bordet-i-armstödet gör sätet ännu smalare, och det på CRJ-900 redan från början är smalare än på de större flygplanen.



Det beror naturligtvis på vad man tycker är viktigast, sätesbredd eller benutrymmet. Helst vill man ju få mycket av båda delarna, men man måste ju välja.
 
Back
Top