Dags för en sammanfattning på mina första 4 legs också. Är gräset grönare på den tyska sidan?
Noterar bland annat att jag fick ändrat säte på samtliga 4 ben. Men i samtliga fall fick jag byte från gångsäte till gångsäte. Samtliga flyg i Economy (classic).
Flight: ARN-FRA
Flygplanstyp: A320
Sätesändring: 8C -> 10C
Seatblock: Kanske? Det var 3-4 tomma mittenplatser, och en av dem bredvid mig. Men övriga med tomma säten var definitivt inte SEN allihop, om ens någon.
Gardin till business: Japp (2 rader framför mig)
Recognition från CC: Nej
Servering: Ett halvt plastglas vatten, eftersom man experimenterade med "nya bättre serveringen".
Priority boarding: Japp! Trots Arlanda väl fungerande!
Gumminbjörnar i loungen (SAS Gold): Nix. Det var ju SAS lounge. Men det fanns leverpastej och smörgåsgurka!
Flight: FRA-LHR
Flygplanstyp: A320NEO
Sätesändring: 7C -> 6C
Seatblock: Nej. (Fanns ett par tomma mittensäten i närhten, bland annat var 7B tomt där jag alltså hade sätet bredvid från början, men inte hos mig)
Gardin till business: Japp
Servering: Vattenflaska, snabbt ute i kabinen i god tid före avgång när vi blev stående vid gate och väntade på slot.
Priority boarding: Verkligen inte. Den största boarding-kaos jag varit med på på många år. Boarding utsatt till 1h före avgång - enligt lounge-personalen var det pga "gamla covid regler i systemen som de inte tagit bort". Väl på plats skickades folk runt i cirklar mellan en fristående disk och själva gate-disken för kontroll av visum. Men ingen talade om för alla andra vad köer var för, så folk köade på åtminstone 5-6 olika ställen utan att veta varför. De som blev tillsagda av en i personalen att köa upp i boarding-group 1+2 blev strax därefter bortkörda av den som ville ha visum-kontroll-kön på den platsen. Trots detta var det boarding completed med bara 15 minuters försening (så det tog totalt en timme ändå), och sedan blev det ytterligare 45 min pga slot constraints på Heathrow... Ah, well..
Gummibjörnar i loungen (Senator B): Japp! Men de var definitivt gamla och torra.
Flight: LHR-FRA
Flygplanstyp: A320NEO
Sätseändring: 9C - 10C
Seatblock: Ja. 2 Senator-kunder ombord i economy, och den andra satt på 10A. Alla andra rader jag kunde se hade mittsätesryttare.
Recognition från CC: Japp! Välkomnad ombord och erbjuden servering av valfriga drycker från business.
Gardin till business: Nej (hängde ju där men drogs inte för. Å andra sidan var det 5 tomma rader innan första business-passageraren)
Servering: Vattenflaska, snabbt ute. Därefter fick vi 2 SEN-medlemmar även beställa valfriga drycker från Business. Troligen pga tomt flytplan.
Priority boarding: Ingen aning. När jag kom till boarding exakt 1 minut före utsatt boarding-påbörjan, så var alla andra redan ombord. Sämsta kabinfaktor jag varit med om på länge - max 25% beläggning i flyget. Business var 9 rader, med totalt 4 personer, så vi andra åkte väl bakåt för weight and balance.
Gummibjörnar i loungen (Seantor T2A): Japp! Och bra kvalitet den här gången!
Flight: FRA-ARN
Flygplanstyp: A321NEO
Sätesändring: 12C - 11C
Seatblock: Kanske. Det var lite spridda mittsäten som var tomma, ett var bredvid mig.
Gardin till business: Nej, finns inte på den här flygplanstypen. Bara ett minimalt symboliskt nät över sätena där gränsen går.
Servering: Ett halvt plastglas vatten, eftersom man experimenterade med "nya bättre serveringen".
Priority boarding: Nej (bussgate)
Gummibjörnar i loungen (Senator A50): Nej! Iställer stenhårda torra vingummin. Vad f-n Lufthansa? Det är är ingen senator-upplevelse!
Var det bättre än SAS? Som Diamond på SAS, och därmed fri dryck: nä, det skulle jag inte säga. Utan Diamond så är det ju fördel lufthansa där man kan få en vattenflaska, förutom då på de nya enhanced-linjerna som har den nya serveringen, där man inte får det - där är det mer likvärdigt om man inte är ute efter en mini-enhet alkohol, då vinner lufthansa. Seat-block och priority boarding ungefär lika inkonsekvent som SAS. App och webbsite är definitivt stor fördel SAS.
I economy med andra ord rätt likvärt. Men bra att ha status i två allianser, så länge det håller.