Etihads flygimperium växer

Lyder fantastisk! Hvad matchede du fra? Hvad var du i Etihad Guest før du matchede (som basic?)? Stausperiode?
 
@pep. Jag matchade från Qantas Gold. De verkar vara frikostiga med matchning. Jag var inte medlem innan. Problemet är att de inte flyger in till Köpenhamn som Emirates och Qatar.
 
"frikostiga"....svensk er ikke så let. CPH.. "Problemet": Det er et spørgsmål om tid, tænk hvis Etihad åbnede en 1st class linie fra CPH til verden....i øjeblikket er der vist ingen F fra CPH? @ACervin
 
pep skrev:"frikostiga"....svensk er ikke så let. CPH.. "Problemet": Det er et spørgsmål om tid, tænk hvis Etihad åbnede en 1st class linie fra CPH til verden....i øjeblikket er der vist ingen F fra CPH?@ACervinKlicka för att utvidga...


Har inte Singapore Airlines First från CPH ?
 
Tydligen kommer Etihad att skapa gemensamma faciliteter för alliansens anställda där man ska utbildas i service mm - kontraktet om att bygga kabin- mock ups gick till ett irländsk företag (20st).

Service för planen kommer vara gemensamma, likaså ska man försöka utnyttja stordriftsfördelar genom att ha gemensamma leverantörer för mat/dryck i Europa.



Detta är ju ett tecken på att man nu kommer börja påverka servicen hos Air Berlin o Alitalia. Som ett bevis på att man besitter viss indirekt kontroll över bolagen kom också igår.... Air Berlin byter från Malpensa till Linate (som Alitalia kommer använda).



Uppgifter från Italiensk tidning idag*
 
Kanske sparkar in öppna dörrar nu, men!



Eftersom Air Berlin helt plötsligt blivit så frikostiga med statusmatchning så kan man ju misstänka att något är på G.



Är det Etihad's sätt att knyta till sig Europeiska resenärer?
 
Bryant skrev:Kanske sparkar in öppna dörrar nu, men!Eftersom Air Berlin helt plötsligt blivit så frikostiga med statusmatchning så kan man ju misstänka att något är på G.Är det Etihad's sätt att knyta till sig Europeiska resenärer?Klicka för att utvidga...


Du är något på spåret. Man köpte ju, som av en händelse, också det bolag som äger Alitalias FFP. För denna handel fanns ingen EU-begränsning om procentsats.

Man har alltså skapat ett bonusprogram för Darwin och Air Serbia, matchat in folk från Air Berlin, och köpt hela registret från Alitalia.



Air Berlin måste förbättra sin produkt, i linje med övriga "Etihad-bolag", men då är jag inte främmande för att flyga bolaget.
 
Ska bli intressant att se vart detta slutar.



Inte helt dum strategi! Alla är ju inte cardgeeks som mig. Etihad har mycket att vinna.
 
Etihad har i dagarna gjort vissa uppoffringar för att få igenom konkurrensprövningen avs. köpet av 49 % i Alitalia. Kommissionen i Bryssel tittar bl.a. på överlapparna på Belgrad-Rom (Air Serbia och Alitalia), Italien-UAE och Bryssel-New York (Etihad och Jet Airways). Oklart än vad Etihads åtaganden omfattar.



Lufthansa och AF/KLM har uppenbarligen skrivit till Kommissionen och vädrat sin oro ("deeply worried" enligt fackpressen). Blir spännande att följa fortsättningen i detta case.
 
Agö skrev:Etihad har i dagarna gjort vissa uppoffringar för att få igenom konkurrensprövningen avs. köpet av 49 % i Alitalia. Kommissionen i Bryssel tittar bl.a. på överlapparna på Belgrad-Rom (Air Serbia och Alitalia), Italien-UAE och Bryssel-New York (Etihad och Jet Airways). Oklart än vad Etihads åtaganden omfattar.Lufthansa och AF/KLM har uppenbarligen skrivit till Kommissionen och vädrat sin oro ("deeply worried" enligt fackpressen). Blir spännande att följa fortsättningen i detta case.Klicka för att utvidga...


Då kan man undra hur dessa nyheter, från Italienska tidningar, tas emot:



Nyhet 1

Air Berlin övertar 20st A320 från Alitalia, för att enkom ha sådana i sin flotta fr.o.m sommaren 2015. De ska flyga på avgångar mellan just dessa länder. Tyskar som åker till Italien är 7ggr fler än Italienare som åker till Tyskland.

Dessa A320 har tidigare gått på avgångar inom Italien.



Nyhet 2

Alitalia leasar nya flygplan från Etihad som främst ska gå på längre linjer. Inrikestrafiken får mindre flygplan än A320 o dessa ska opereras av Etihad Regional i största möjliga utsträckning..
 
Agö skrev:Lufthansa och AF/KLM har uppenbarligen skrivit till Kommissionen och vädrat sin oro ("deeply worried" enligt fackpressen). Blir spännande att följa fortsättningen i detta case.Klicka för att utvidga...


Är det inte lite komiskt att just AF/KL är så bekymrade, som själva nyligen lade ett (uppenbarligen otillräckligt) bud på Alitalia?



I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska tycka - i nuläget är det såklart lite roande att se stöddiga Lufthansa vrida sig på metkroken, men jag vet inte om det blir så kul i slutändan om gulfbolagen dödar alla annan routing österut från Europa än just via Persiska viken...
 
NyfikenGrau skrev:Är det inte lite komiskt att just AF/KL är så bekymrade, som själva nyligen lade ett (uppenbarligen otillräckligt) bud på Alitalia?I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska tycka - i nuläget är det såklart lite roande att se stöddiga Lufthansa vrida sig på metkroken, men jag vet inte om det blir så kul i slutändan om gulfbolagen dödar alla annan routing österut från Europa än just via Persiska viken...Klicka för att utvidga...


Ja, det LH och AF/KLM verkar framhålla är att gulfbolagen skulle vara ekonomiskt dopade och inte hålla sig till de konkurrensregler som finns inom Europa (närmast statsstödsreglerna då kan man ana).



Nu på kvällen rapporterar fackpressen att Etihad och Alitalia har erbjudit åtminstone nio slotpartider (start och landning) per vecka på Rom Fiumicino för att möjliggöra för ny konkurrent. Det verkar mer och mer röra Rom-Belgrad där det uppenbarligen blir monopol sedan Easyjet dragit sig tillbaka i oktober i år. Spännande fortsättning.
 
Etihad har på sig t.o.m den 3:e November att bevisa att man inte snedvrider konkurrensen. Slutgiltigt besked faller från EU den 17:e November.



Det är ingen domedag, för när Etihad fick NEJ i Schweiz fick de möjlighet att göra en revidering för att blidka lagstiftare.



Utdragen historia det här...
 
Internt i Tyskland har Air Berlin (och därmed Etihad) många vänner i den här striden. Framför allt i delstater långt från FRA eller MUC, där AB ofta är ett bättre alternativ för direktflyg. I stort sett alla delstater i norr och i öst, plus folkrika NRW som trots LHs "semi-hub" i DUS har mer nytta av AB som har sin huvudhub på samma flygplats.

Dessutom vill många politiker (och konsumenter) att LH har en konkurrent inrikes så de inte kan hitta på tokigheter (höja priser och lägga ner sträckor hur som helst).



Men som sagt, detta är bara ett tyskt inrikesperspektiv på det hela.
 
Lite off topic, men jag landade på Arlanda ca 08:20 imorse och tyckte mig se ett Etihad plan på marken. Var det att jag inte druckit kaffe, eller var Etihad på Arlanda imorse?
 
OnlyAFool skrev:Lite off topic, men jag landade på Arlanda ca 08:20 imorse och tyckte mig se ett Etihad plan på marken. Var det att jag inte druckit kaffe, eller var Etihad på Arlanda imorse?Klicka för att utvidga...
Det kan vara airberlins halvt airberlin, halvt Etihad Airways målat plan.



img_2772-jpg.27831



(Foto: Dr. Miles)
 
Back
Top