Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

Om man alltid följer detta så är det helt klart bra (även om det skulle kunna drabba mig), problemet blir ju om man gör detta 10% av gångerna och låter det släppas igenom alla andra gånger.
 
palmen skrev:Om man alltid följer detta så är det helt klart bra (även om det skulle kunna drabba mig), problemet blir ju om man gör detta 10% av gångerna och låter det släppas igenom alla andra gånger.Klicka för att utvidga...
Indeed. En annan aspekt är ju att Plusprodukten förringas ännu mer. Men fine, det viktiga är att man slipper förseningar för att det tar 40 minuter att boarda en vanlig A320.
 
Agö skrev:Äntligen!Klicka för att utvidga...
Hur kan du tycka att det är en förbättring?



Reser man i plus kommer man på först (för det mesta om man vill) och då är det inga problem med plats för bagage. Att kunna ta 2 handbagage ombord kan vara en stor fördel med plus om det gör att man slipper checka in bagage (med allt strul och tid det tar).



Jag hade gärna sätt att man istället hade investerat i större overhead bins som klippet nedan, (det går iförsig inte att installera i alla plan men om merparten hade haft dem så skulle det göra mycket)
 
Travler skrev:Hur kan du tycka att det är en förbättring?Klicka för att utvidga...
Det är en försämring att man i plus bara får ha ett handbagage men det är en enorm förbättring att storlek/vikt kontrolleras om det görs konsekvent. (Tyvärr är väl risken för det liten...)
 
Så nu är det inte ok med handbagage + laptopväska längre i SAS Plus?
 
Travler skrev:Hur kan du tycka att det är en förbättring?Reser man i plus kommer man på först (för det mesta om man vill) och då är det inga problem med plats för bagage. Att kunna ta 2 handbagage ombord kan vara en stor fördel med plus om det gör att man slipper checka in bagage (med allt strul och tid det tar).Jag hade gärna sätt att man istället hade investerat i större overhead bins som klippet nedan, (det går iförsig inte att installera i alla plan men om merparten hade haft dem så skulle det göra mycket)Klicka för att utvidga...
Du kanske inte har noterat att det tar lång tid för SAS att boarda avgångar. Detta är direkt hänförligt till antal (och för stora) handbagage. På avgångar mellan t ex Köpenhamn och Stockholm är det regelmässigt > halva planet som har prioboarding, då ger prioboarding absolut inget extra. Extra illa är det förstås nu under vintern med dunjackor osv.



Jag föredrar helt enkelt att flygplanet flyger enligt tidtabell. Inte svårare än så.
 
Agö skrev:Du kanske inte har noterat att det tar lång tid för SAS att boarda avgångar. Detta är direkt hänförligt till antal (och för stora) handbagage. På avgångar mellan t ex Köpenhamn och Stockholm är det regelmässigt > halva planet som har prioboarding, då ger prioboarding absolut inget extra. Extra illa är det förstås nu under vintern med dunjackor osv.Jag föredrar helt enkelt att flygplanet flyger enligt tidtabell. Inte svårare än så.Klicka för att utvidga...


Börjar dem bara boarding i tid så brukar dem också kunna komma iväg på utsatt tid.

Ser hellre att boarding tar 5min längre tid och att man kan ta med sitt bagage ombord än att man behöver komma minst 15-20 min tidigare för att checka in och sedan stå och vänta vid bagagebandet (vilket kan ta upp till 45min om man har otur, trots priobagage). Min uppfattning är att det oftare är så Tycker problemet är att 5min efter boarding skulle ha börjat så anländer planet och folk går av. Då är det kört!
 
Vore det inte bättre att sluta upp med dessa idiotiska hand baggage only biljetter, detta skulle ju leda till att sällanresenärerna inte hade med sig all sin packning i kabinen.
 
Vill man att boardingen skall gå så snabbt som möjligt så borde man ta bort prioboarding då det inte är snabbaste sättet att boarda på.
 
Travler skrev:Vill man att boardingen skall gå så snabbt som möjligt så borde man ta bort prioboarding då det inte är snabbaste sättet att boarda på.Klicka för att utvidga...
Har för mig vi har diskuterat detta i andra trådar.

Det fanns en flight för några år sedan där vi boardade en MD80 på under 5 minuter och där var det fri seating i två olika kabiner beroende på vilken biljett man hade. FLighten gick under namnet BC001 (sista MD80 flighten med SAS). Anledningen till att vi kunde boarda så snabbt var att i stort sätt ingen hade handbagage samt att man bara tog första bästa plats.

Ju mer bagage som släpas ombord desot längre tid tar boarding. Hur många ggr har man inte sett att någon av de första går ombord och ska sedan stå i gången i 1 minut och lasta upp sina 2 väskor, 1 personal item och diverse kassar med saker man köpt på flygplatsen och även en jacka. Det stoppar upp hela flödet när detta händer. Får man bara ha en väska som man snabbt kan lägga upp så behöver man inte blocka gången. När det dessutom börjar bli fullt i overhead bins tar det än längre tid för folk att hitta var de kan lägga väskan och det tar ännu längre tid för folk bakom att komma förbi.
 
trekker skrev:Vore det inte bättre att sluta upp med dessa idiotiska hand baggage only biljetter, detta skulle ju leda till att sällanresenärerna inte hade med sig all sin packning i kabinen.Klicka för att utvidga...
Det är lika överfullt i Plusdelen av kabinen. Resonemanget haltar.
 
Agö skrev:Du kanske inte har noterat att det tar lång tid för SAS att boarda avgångar. Detta är direkt hänförligt till antal (och för stora) handbagage. På avgångar mellan t ex Köpenhamn och Stockholm är det regelmässigt > halva planet som har prioboarding, då ger prioboarding absolut inget extra. Extra illa är det förstås nu under vintern med dunjackor osv.Jag föredrar helt enkelt att flygplanet flyger enligt tidtabell. Inte svårare än så.Klicka för att utvidga...


Håller helt med när man flyger Stockholm - Malmö/Cph. Aldrig sett någon som blir nekad trots att de har för mycket eller för stort handbagage och det är mer regel än undantag att många springer fram och tillbaka för att hitta plats till bagaget. Tycker man bör vara striktare, särskilt på vintern när jackor o annat också tar upp stor plats.
 
En observation.



Vid senaste resan från LHR var det vägning och mätning vid gate. Resultatet blev att, trots att planet var helt fullt, så fanns det ledig plats på hyllorna.
 
Men visst gäller denna förändring bara SAS plus på longhaul? Inom Europa har det väl alltid bara varit ett bagage?
 
fcx skrev:Men visst gäller denna förändring bara SAS plus på longhaul? Inom Europa har det väl alltid bara varit ett bagage?Klicka för att utvidga...
Yes. Men det nya är väl att det kan komma att kontrolleras på ett mer utförligt sätt (iofs inte svårt med tanke på att kontroll bara sker på London Heathrow idag).



Undantag från ovan är förstås anslutningsflyg till långlinjerna, där får man ju ta med sig extra handbagage idag även vid SAS Plus - något som gör att huvudstadstriangeln är särskilt drabbad. Detta bör väl ändras då för SAS Plus på långlinjer eftersom reglerna ändras där. Alltid något.
 
Back
Top