Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

maswan skrev:Ja, om 8 kg efterlevs hårt så måste jag packa ur min laptopväska ur ryggsäcken och bära den separat som personal item, vilket knappast snabbar upp hanteringen jämfört med att bara slänga in ryggsäcken i overhead bin. Det på en ryggsäck som i övrigt passar perfekt i hyllan på kortdistansplan.Klicka för att utvidga...


Men personal item skall ju läggas under stolen framför dig och endast kabinbaggage på hyllan. För många som lägger upp båda och därav för mycket handbaggage på hyllorna.
 
Swissbob skrev:Men personal item skall ju läggas under stolen framför dig och endast kabinbaggage på hyllan. För många som lägger upp båda och därav för mycket handbaggage på hyllorna.Klicka för att utvidga...


Det tror jag inte direkt på, utan det blir tre saker istället för två som ska lastas där uppe.
 
maswan skrev:Det tror jag inte direkt på, utan det blir tre saker istället för två som ska lastas där uppe.Klicka för att utvidga...


Ursäkta, det där lät lite hårt. Vad jag menade var att a) jag har aldrig hört talas om en sådan regel, bara "ni får gärna lägga mindre handbagage under stolen framför er" och b) det är inte en regel som jag kan se ha någon större effekt med tanke på efterlevnad.
 
maswan skrev:Ursäkta, det där lät lite hårt. Vad jag menade var att a) jag har aldrig hört talas om en sådan regel, bara "ni får gärna lägga mindre handbagage under stolen framför er" och b) det är inte en regel som jag kan se ha någon större effekt med tanke på efterlevnad.Klicka för att utvidga...


Ingen fara. Nu reser jag kanske 2 gånger per år med SAS då mina resor blir mest med Oneworld (Finnair och British Airways) samt Skyteam (KLM/Airfrance) och alla de bolag jag reser med har den regeln, skulle kännas konstigt om SAS inte har de.
 
Swissbob skrev:Ingen fara. Nu reser jag kanske 2 gånger per år med SAS då mina resor blir mest med Oneworld (Finnair och British Airways) samt Skyteam (KLM/Airfrance) och alla de bolag jag reser med har den regeln, skulle kännas konstigt om SAS inte har de.Klicka för att utvidga...


Ja, jag sitter bara på Star Alliance pga vilka som har anslutningar från UME, så det är SAS, Lufthansa och Swiss för den övervägande majoriteten av mina resor.
 
Swissbob skrev:Tagen från SKs hemsida. Nu tror jag självklart att det ska vara tvärtom än vad som står på bilden.Klicka för att utvidga...


Jag tror att dom menar att stora bagage ska vara under stolen. Har hört utrop (främst på vintern)om att hyllorna är till för ytterkläder
 
Börnen skrev:Jag tror att dom menar att stora bagage ska vara under stolen. Har hört utrop (främst på vintern)om att hyllorna är till för ytterkläderKlicka för att utvidga...
Det är sas som gör utrop det är olika varje gång. Det brukar vara som du säger. Men på ARN-OSL för ett par veckor sedan bad de I utropen alla att antingen ta jackor och rockar i knät eller lägga dem under stolen framför så att väskorna skulle få plats där uppe...
 
mha321 skrev:Men på ARN-OSL för ett par veckor sedan bad de I utropen alla att antingen ta jackor och rockar i knätKlicka för att utvidga...
Knepigt, det brukar man ju inte få ha under start och landning
 
Jakob Österberg skrev:Knepigt, det brukar man ju inte få ha under start och landningKlicka för att utvidga...
Tanken var kanske att man skulle skicka upp det i hyllorna efter att väskorna var på plats. Men det framgick åtminstone inte I det utropen kanske senare.



Och på golvet framför kan man ju ha dem. Men det är ju inte så roligt.
 
mha321 skrev:Det är sas som gör utrop det är olika varje gång. Det brukar vara som du säger. Men på ARN-OSL för ett par veckor sedan bad de I utropen alla att antingen ta jackor och rockar i knät eller lägga dem under stolen framför så att väskorna skulle få plats där uppe...Klicka för att utvidga...
Detta befäster ju bilden att det är dags att strama upp detta nu.
 
Ludvig Skalme skrev:Ryanair har 10kg i handbagage då borde väl sas också kunna ha det?Klicka för att utvidga...
Norwegian 10 kg och 1 item, avsevärt bättre än SAS numera 8 kg. Som någon skrev, för min del brukar jag alltid hamna strax över 8 kg.



Hur som helst 10 kg tar väl ändå inte mer plats än 8 kg, det gör däremot fler items. Problemet med handbagaget numera är jag helt övertygad om att det beror på att flygbolagen börjat ta betalt för incheckat bagage.



Varför inte ta betalt för handbagage som Wizzair gör istället och bara tillåta en liten väska? Där brukar det inte vara problem med handbagage.
 
Thomas Andersson skrev:Norwegian 10 kg och 1 item, avsevärt bättre än SAS numera 8 kg. Som någon skrev, för min del brukar jag alltid hamna strax över 8 kg.Hur som helst 10 kg tar väl ändå inte mer plats än 8 kg, det gör däremot fler items. Problemet med handbagaget numera är jag helt övertygad om att det beror på att flygbolagen börjat ta betalt för incheckat bagage.Varför inte ta betalt för handbagage som Wizzair gör istället och bara tillåta en liten väska? Där brukar det inte vara problem med handbagage.Klicka för att utvidga...


Man kan ju absolut göra så som enskilt bolag, men är man med i en allians och har massa codeshare partners så går det tyvärr inte att ha sådana regler.
 
Budgetresenär skrev:WizzAir ändrade sig, de tar inte längre betalt för ("stort") handbagage som de gjorde under en period.BagageKlicka för att utvidga...
Har faktiskt inte sett att de ändrat, brukar betala den näst billigaste biljetten där handbagaget ingått.



Såg däremot att de infört en ny regel att i billigaste klassen är 1 handbagage numera fritt och 10kg är gräns, däremot är man inte garanterad utan endast i mån av plats, i de två dyrare klasserna är man dock garanterad att få ha handbagaget i kabin.



Å andra sidan så har ju SAS tillämpat det länge på vissa korta flyg t.ex. Arlanda - Tallin, Baltikum etc. när de har de eländiga propellerplanen, där anger de mått på handbagage men sen så måste man ändå lämna vid flyget samt att man måste vänta tills allt är avlastat innan man får gå av planet.



Tycker personligen att det är ganska jobbigt att hänga med på alla regeländring som sker för vad som gäller för handbagage, dock tycker jag det varit lugnt ett tag nu. Verkar tydligen som det är dags för lite ändringar igen lite här och var.
 
Swissbob skrev:Man kan ju absolut göra så som enskilt bolag, men är man med i en allians och har massa codeshare partners så går det tyvärr inte att ha sådana regler.Klicka för att utvidga...
Det är precis det som inte fungerar med SAS när det plötsligt är CityJet eller någon annan med ett litet plan.



Som lök på laxen får man inte heller räkna resan i antalet resor i Eurbonus, borde räknas dubbelt med tanke på handbagagestrul, trång, bullrigt, ofta busstur till planet etc.



Föredrar klart WizzAir istället för SAS till Polen via CPH och sen vidare med litet plan i codeshare.
 
Thomas Andersson skrev:Det är precis det som inte fungerar med SAS när det plötsligt är CityJet eller någon annan med ett litet plan.Som lök på laxen får man inte heller räkna resan i antalet resor i Eurbonus, borde räknas dubbelt med tanke på handbagagestrul, trång, bullrigt, ofta busstur till planet etc.Föredrar klart WizzAir istället för SAS till Polen via CPH och sen vidare med litet plan i codeshare.Klicka för att utvidga...


Så du menar att man borde få dubbla Eurobonus poäng pga litet flyg med handbagagestrul?



Det är precis som att åka med Edelweiss/Helvetic istället för Swiss eller Cityline istället för Lufthansa. Såhär är det på de flesta bolag i världen, där det dessutom står det klart och tydligt på SAS hemsida.

´På vissa fullbokade flygningar eller resor med mindre flygplan måste du eventuellt checka in ditt handbagage även om väskan uppfyller mått- och viktkraven för handbagage. I sådana fall behöver du inte betala någon extra avgift.´´



Jag kommer inte att argumentera emot om du inte gillar att flyga med litet flygplan för att det är ganska många som inte gör det, men i slutändan så driver SAS och alla flygbolag ett företag där målet är att tjäna pengar. Som sagt, att man inte vill flyga ett litet flygplan är förståeligt, men från min sida är det mer förståeligt att flyga ett mindre flygplan än ett större och åker med mycket mer tomma stolar för att det ger mer comfort för passagerarna. Finns nog inget företag i världen som skulle tänkt så.
 
Swissbob skrev:Så du menar att man borde få dubbla Eurobonus poäng pga litet flyg med handbagagestrul?Klicka för att utvidga...


Nej, inte dubbla poäng, poäng får man ju redan nu, nej vad jag tycker är lite surt är att man inte får räkna in resan i antalet flygningar för upgrade i Eurobonus. Jag tycker mig få en klart sämre flygupplevelse och dessutom så får jag inte räkna resan vilket jag hade fått i ett halvtomt stort, det var det jag menade halvt på skämt att istället för att dra av i Eurobonus borde man istället få räkna två flygningar, fast hade jag fått räkna en som vanligt så hade jag tyckt det var OK.



Nåja tidigare irriterade jag mig mycket mer på detta t.ex. ARN - Tammerfors gamla SAAB 2000, har lärt mig att alltid kolla väldigt noga för att undvika dessa plan. Sen händer det ju att de i alla fall bytt plan ibland, fast det kan ju slå åt båda håll.



Precis som du skriver så är det inte bara SAS som har det så.
 
Swissbob skrev:´På vissa fullbokade flygningar eller resor med mindre flygplan måste du eventuellt checka in ditt handbagage även om väskan uppfyller mått- och viktkraven för handbagage. I sådana fall behöver du inte betala någon extra avgift.´´Klicka för att utvidga...


Det var det jag tyckte var förvånande hos WizzAir att de faktiskt garanterar att man får ta med handbagaget.



Annars brukar det ju vara som du skriver.
 
Back
Top