Eurobonus poäng på inställd SAS flight

mha321 skrev:Skillnaden ligger säkert i vad de ser i sina system.När du blivit ombokad syns det direkt, och det blir enkelt.När du avbokat för att boka en annan, så syns det inte, så då tar man åtminstone standard-vägen först, och säger att det går inte. Fick du t.ex. skicka in kvitto och boardinpass från ditt ersättningsflyg för att bevisa att du flög det? (tillsamma-- du skickade väl såklart in det för kostnadsersättning men det är ju helt annan avdelning..)..Klicka för att utvidga...

Ett annat problem är att det inte går att hänvisa till vad kundtjänst sagt, inget "case reference", enda sättet är

att spela in samtalet.

mha321 skrev:du lär behöva argumentera mycket och länge...Klicka för att utvidga...

Jag tvivlar inte för ett ögonblick på att du har rätt där.

Homer skrev:Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolageller annat transportmedel Klicka för att utvidga...

Har kan man ju ha svårt att bevisa sin hållning. SAS lär ju hävda att du frivilligt gick med på att bli avbokad.

Canadien skrev:Har kan man ju ha svårt att bevisa sin hållning. SAS lär ju hävda att du frivilligt gick med på att bli avbokad.Klicka för att utvidga...

Ja, jag spelade naturligtvis in samtalet vad nu det är värt.

Någon som har någon uppfattning hur en facebook-messenger konversation med SAS-kundtjänst avseende ombokning fungerar rent juridiskt? Är det samma som att ha det skriftligt via mail?

Min uppfattning är detta borde vara samma sak.

Homer skrev:annan tolkning från ebretro om inställd flight, flög med Norwegianbiljett somjag var tvungen att köpa själv på uppmaning från SAS kundtjänst.Dear Mr.Homer,

We regret that on this occasion we are unable to meet your request.

It’s noticed that your flight its refunded.

Please note that points can be credited to your account only for flights or other activities that were actually completed. We regret that points cannot be credited for tickets that were purchased but never utilized.

Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions.
Klicka för att utvidga...
Jag fick ett liknande besked när jag skickade in samma krav (innan jag begärt återbetalning).

We regret that on this occasion we are unable to meet your request.

It’s noticed that your flight SKXXX on XXApr’19 is not flown. The ticket status is open.

Please note that points can be credited to your account only for flights or other activities that were actually completed. We regret that points cannot be credited for tickets that were purchased but never utilized.

Kindly note, if you have been on another flight kindly forward us the ticket copy or boarding pass via email in PDF or JPG format.

Skickade därför in både bokning och boarding pass till dem från den flight med Norwegian jag tvingades att ta istället. Har dock inte hört mer än.

Homer skrev:Jag kan inte se att det är någon skillnad mellan att SAS bokar om mig elleratt de säger vi kan inte boka om dig men köp biljett med annat bolag så betalar vi mellanskillnaden?Såhär står det i reglernaOm vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto.

Om du väljer att boka ett annat transportmedel måste du avboka din biljett med SAS för att få återbetalning för den oanvända biljetten. Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett, eller så nära som möjligt. Om du väljer att köpa en ny flygbiljett med ett annat flygbolag, ersätter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.Klicka för att utvidga...

Jo, det är stor skillnad. Gå aldrig med på att boka av dig själv. När du bokar av dig själv, så upphör flygbolagets duty of care. Det är jävligt sneaky av SAS att hålla på så här anser jag. Men rent juridiskt har du bokat av dig själv. Sen ersätter SAS den kostnaden, men du har också sagt till SAS att du inte tänker flyga sträckan.

Homer skrev:flyga är inget kravPoäng för inställda flygningar: Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel

kan du begära dina poäng för den ursprungliga resplanen. Kontakta medlemsservice.
Klicka för att utvidga...

@Homer, var hittar du den texten?

Jag har nämligen bett om att få mins poäng för ursprungsbokningen men fått följande svar från Diamond kundtjänst.

Since the tcket is canceled and you have bouth new tickets with Lufthansa and earned points from them, we can only registrate 4 qualifying flights for you.

That means that you will not receive the points that you could earn when flying with SAS.

Jag är inte speciellt intresserad av legs utan mer av mins poäng.

Hachans skrev:Jo, det är stor skillnad. Gå aldrig med på att boka av dig själv. När du bokar av dig själv, så upphör flygbolagets duty of care. Det är jävligt sneaky av SAS att hålla på så här anser jag. Men rent juridiskt har du bokat av dig själv. Sen ersätter SAS den kostnaden, men du har också sagt till SAS att du inte tänker flyga sträckan.Klicka för att utvidga...

Det är ju inte det som är problemet de har ju gått med på att betala mellanskillnaden, det är poängen det handlar om.

SilverJonten skrev:@Homer, var hittar du den texten?Jag har nämligen bett om att få mins poäng för ursprungsbokningen men fått följande svar från Diamond kundtjänst.”Since the tcket is canceled and you have bouth new tickets with Lufthansa and earned points from them, we can only registrate 4 qualifying flights for you.That means that you will not receive the points that you could earn when flying with SAS.”Jag är inte speciellt intresserad av legs utan mer av mins poäng.Klicka för att utvidga...

Earn points with SAS->Restrictions (nere till vänster)

Point charts | SAS

SilverJonten skrev:@Homer, var hittar du den texten?Jag har nämligen bett om att få mins poäng för ursprungsbokningen men fått följande svar från Diamond kundtjänst.”Since the tcket is canceled and you have bouth new tickets with Lufthansa and earned points from them, we can only registrate 4 qualifying flights for you.That means that you will not receive the points that you could earn when flying with SAS.”Jag är inte speciellt intresserad av legs utan mer av mins poäng.Klicka för att utvidga...

Du får inte poäng för båda längre, utan det är antingen eller. De har stramat åt det. Om du tjänar mer poäng på ORC ska du ha det såklart. Men då tappar du LH-poängen.

Homer skrev:Det är ju inte det som är problemet det har ju gått med på att betala mellanskillnaden, det är poängen det handlar om.Klicka för att utvidga...

Ja. Men du har gjort en frivillig avbokning, inte en ofrivillig. Det är därför det är skillnad och du inte får poäng.

Hachans skrev:Ja. Men du har gjort en frivillig avbokning, inte en ofrivillig. Det är därför det är skillnad och du inte får poäng.Klicka för att utvidga...

Dina argument övertygar inte så nu lägger vi ned diskussionen...

Däremot håller jag helt med om det @mha321 skrev i post #60, alltså närmast inkompetens.

Doctor-X skrev:Någon som har fått svar från Ebretro sedan strejken tog slut? Skickade mail måndags inte hört något än.Klicka för att utvidga...
Ja, jag skickade in förra torsdagen (om original routing credit, ORC) och fick svar idag.

Tyvärr så fattade de inte hela mailet då jag bara fick ORC för två av fyra flighter (jag hade ombokningar till annat bolag både under fredagen 26e och måndagen 29e).

Jag har svarat tillbaka med en ny begäran för 29e som jag inte fått någon respons på än.

Är EBG.

Idag fick jag in både baspoäng och en mailbekräftelse på mina begärda poäng för ett inställt flyg under strejken (då jag själv ordnade ny biljett med Norwegian). Är EBG, skickade in boarding pass och bokningsbekräftelse 30 april.

Dear XXX,

Thank you for your reply.

We are pleased to inform you that points for the enclosed document have been registered as basic points to your account and we hereby confirm your earned points. Kindly see below:

2019-04-28 AI Points: 937 QP QF SKXXX

Points are credited to your account according to the rules specified in the EuroBonus Membership Conditions.

Hej, Fick ett flyg inställt under strejken och fick flyga med med Finnair. Jag skickade till sas om att få poäng för resan ändå och fick detta:

Dear

Thank you for contacting us. I apologise for the delay in our response.

I would like to inform you that the points are credited only when the flight has been taken. As your booking was cancelled, I'm afraid you won't get points for those flights.

For more information regarding this, please click on the link given below.

What is EuroBonus? Everything about our frequent flyer program | SAS

Thank you once again for contacting us and I hope we can welcome you onboard again soon.

Är det verkligen rätt? Jag har fått poäng innan för flyg där man blivit ombokad? Har något fått poäng för flyg en inställd flight?

Robban1616 skrev:Hej, Fick ett flyg inställt under strejken och fick flyga med med Finnair. Jag skickade till sas om att få poäng för resan ändå och fick detta:DearThank you for contacting us. I apologise for the delay in our response.I would like to inform you that the points are credited only when the flight has been taken. As your booking was cancelled, I'm afraid you won't get points for those flights.For more information regarding this, please click on the link given below.What is EuroBonus? Everything about our frequent flyer program | SASThank you once again for contacting us and I hope we can welcome you onboard again soon.Är det verkligen rätt? Jag har fått poäng innan för flyg där man blivit ombokad? Har något fått poäng för flyg en inställd flight?Klicka för att utvidga...
Du ska ha rätt till poängen.

Så har det varit förut och länken där går ju bara till "vanlig" info om att gå med euro bonus. Känns som SAS bara slår ifrån sig allt just nu. Tack så mycket för svaret.

Nu fick jag detta:

Dear

Thank you for coming back to us.

I'm sorry you feel that your concerns were not addressed. I would like to inform you that, if you cancel your booking and choose not to travel you won't get any points. However, If we cancel your flight and rebook you with our partner airlines, you will get the points once you complete the journey.

For more assistance regard to a EuroBonus matter, it would be more helpful if you contact our SAS EuroBonus department, as they are in better place to deal with this matter. You can get in touch with them via telephone, websiteor email us on ebretro@sas.se

Your region's Eurobonus contact information can be found on your local SAS website.

Once again thank you for getting in touch with us and I hope above information is helpful for you.

Det betyder väl att i SAS system så tror dom att jag har bokat av själv och det stämmer inte alls. Det verkar vara lite snurrigt där nu.

Jag svarade att det var dom som bokat av och fick nu:

Dear

Thank you for coming back to us.

You have contacted us in regard to a EuroBonus matter, it can only be addressed by the SAS EuroBonus department via telephone, websiteor email us on ebretro@sas.se

Your region's Eurobonus contact information can be found on your local SAS website.

Thank you once again for coming back to us and I hope we can welcome you onboard again soon.

Så nej 2 gånger och sedan att dom inte kan svara på frågor om Eurobonus. Ja ja, det blir ett nytt mail till rätt ställe då.

Back