Eurobonussystemet är ineffektivt

Man kan vända på frågan, varför är folk lojala med Norwegian? Jo för att dom är billigast. För många resenärer är det bara lägsta priset som är viktigt oavsett hur liten skillnaden är. Den striden hoppas jag inte att SAS tar.
 
JPMorgan skrev:Problemet är att resenärer du beskriver inte är lojala.Klicka för att utvidga...
Men de kanske kan bli det, om det skulle finnas något för sällanresenärer att locka med? Något intressant sätt att spendera poäng om man har väldigt skralt på kontot? Någon liten förmån som inte är i klass med silver men ändå kan få sällanresenärer att välja SAS istället för rödnos om priset är i samma storleksordning?
 
Yoghurt skrev:Självklart är det inte rimligt att alla ska få lounge-access, men behöver de få samma förmåner som dagens silvermedlemmar? Min poäng är att få även de kunder som inte bryr sig om poäng eller kreditkort att vara lojala till flygbolaget, att skapa även skapa värde för dem.Klicka för att utvidga...
Vad har du för förslag på förmåner som sällanresenärerna ska få (men som inte sällansällansällanresenärerna ska få)?
 
RickardG skrev:Men de kanske kan bli det, om det skulle finnas något för sällanresenärer att locka med? Något intressant sätt att spendera poäng om man har väldigt skralt på kontot? Någon liten förmån som inte är i klass med silver men ändå kan få sällanresenärer att välja SAS istället för rödnos om priset är i samma storleksordning?Klicka för att utvidga...
Det finns ju, Muffins...
 
Helt ogenomtänkt från min sida men jag slänger ändå iväg det: vad skulle hända om man gav betydligt mer poäng för den första resan varje år? Säg att man fick x2 eller x3 på första resan, eller x tusen extra poäng. Kanske skulle det gynna sällanresenärer men inte drabba SAS eller frekventa resenärer i någon större omfattning?

Som sagt, kanske är jag ute och cyklar...
 
Jag tycker också att programmet är generöst, men det upplevs nog som ganska krångligt, det är inte lätt för sällanresenärer att se fördelarna.



En förenkling är att göra som Norwegian, och vid varje bokning föreslå att man i första hand använder sina poäng som delbetalning. Då förslagsvis till en fast kurs, t.ex. 5 öre per poäng. Så efter en t.o.r. har man direkt "50 kr" att spendera på nästa bokning.



Detta alltså som default i stället för dagens krångligare variant där man måste gå in och söka på "Boka bonusresa - poäng + pengar"
 
BAS skrev:Jag tycker också att programmet är generöst, men det upplevs nog som ganska krångligt, det är inte lätt för sällanresenärer att se fördelarna.En förenkling är att göra som Norwegian, och vid varje bokning föreslå att man i första hand använder sina poäng som delbetalning. Då förslagsvis till en fast kurs, t.ex. 5 öre per poäng. Så efter en t.o.r. har man direkt "50 kr" att spendera på nästa bokning.Detta alltså som default i stället för dagens krångligare variant där man måste gå in och söka på "Boka bonusresa - poäng + pengar"Klicka för att utvidga...
Detta förutsätter nog intjäning och uttag endast på SAS egna flighter, eller hur hade du tänkt hantera partners?
 
Per N skrev:Man kan vända på frågan, varför är folk lojala med Norwegian? Jo för att dom är billigast. För många resenärer är det bara lägsta priset som är viktigt oavsett hur liten skillnaden är. Den striden hoppas jag inte att SAS tar.Klicka för att utvidga...


När Ryanair kommer till Arlanda är de inte lojala längre. Priset styr. Varför köper folk Ica Basic?
 
gdaily skrev:Vad har du för förslag på förmåner som sällanresenärerna ska få (men som inte sällansällansällanresenärerna ska få)?Klicka för att utvidga...
Det ingår ju redan en del, framförallt förmånen att få hjälp om det blir strul, men också personal som pratar skandinaviska, leksak till barn, schysst service om incheckade väskan skadas.

Tyvärr är det väl få där ute som ser skillnaden. Det väljls blint det billigaste som kommer upp på skärmen om så skillnaden bara är en krona.
 
Agö skrev:Detta förutsätter nog intjäning och uttag endast på SAS egna flighter, eller hur hade du tänkt hantera partners?Klicka för att utvidga...
För intjäning ser jag inga problem, poäng precis som vanligt. Vid betalning kanske man får begränsa möjligheten till SAS-flighter.
 
BAS skrev:För intjäning ser jag inga problem, poäng precis som vanligt. Vid betalning kanske man får begränsa möjligheten till SAS-flighter.Klicka för att utvidga...
Sorry, det är inte logiskt. Hela systemet är mer komplext än så. Hela grejen att vara i en allians försvinner om du hanterar det på detta sätt.
 
BAS skrev:För intjäning ser jag inga problem, poäng precis som vanligt. Vid betalning kanske man får begränsa möjligheten till SAS-flighter.Klicka för att utvidga...
SN har för övrigt infört ett sådant system nyligen. Det är dock ett helt separat program endast för intjäning och uttag på SN och ger inga som helst andra förmåner. Allt för att mota Ryan i grind.
 
Yoghurt skrev:Självklart är det inte rimligt att alla ska få lounge-access, men behöver de få samma förmåner som dagens silvermedlemmar? Min poäng är att få även de kunder som inte bryr sig om poäng eller kreditkort att vara lojala till flygbolaget, att skapa även skapa värde för dem.Klicka för att utvidga...
Har du något exempel på vad det skulle kunna vara? Hur skulle man skapa mervärde för en som reser väldigt lite (1 gång per år), dessa personer bokar oftast billigast möjliga oavsett om det är SAS, BA, Ryanair, Norwegian eller något annat bolag. Tycker SAS har gjort en hel del för att attrahera de som reser väldigt lite, man har flera kampanjer med väldigt billiga resor, möjlighet att för en liten summa köpa plus och då få mat/dryck ombord samt tillgång till lounge.



Eurobonusprogrammet är som sagt ingen välgörenhet och det är ett lojalitetsprogram. Om man bara flyger 1 gång om året så kommer man aldrig vara målgruppen för något lojalitetsprogram. Om man däremot börjar nyttja alla tjänster kopplade till lojalitetsprogrammet, banksamarbeten, bensinbolag, elavtal, betalkort, coop-samarbetet mm så blir det helt plötsligt väldigt förmånligt för även den personen som åker 1 gång per år. Den resan skulle man utan problem kunna få gratis vartannat år eller varje år om man åker på kampanjpriser.
 
palmen skrev:Har du något exempel på vad det skulle kunna vara? Hur skulle man skapa mervärde för en som reser väldigt lite (1 gång per år), dessa personer bokar oftast billigast möjliga oavsett om det är SAS, BA, Ryanair, Norwegian eller något annat bolag. Tycker SAS har gjort en hel del för att attrahera de som reser väldigt lite, man har flera kampanjer med väldigt billiga resor, möjlighet att för en liten summa köpa plus och då få mat/dryck ombord samt tillgång till lounge.Eurobonusprogrammet är som sagt ingen välgörenhet och det är ett lojalitetsprogram. Om man bara flyger 1 gång om året så kommer man aldrig vara målgruppen för något lojalitetsprogram. Om man däremot börjar nyttja alla tjänster kopplade till lojalitetsprogrammet, banksamarbeten, bensinbolag, elavtal, betalkort, coop-samarbetet mm så blir det helt plötsligt väldigt förmånligt för även den personen som åker 1 gång per år. Den resan skulle man utan problem kunna få gratis vartannat år eller varje år om man åker på kampanjpriser.Klicka för att utvidga...
Alltså, folk bryr sig inte som oss. Andra vet knappt vilket bolag dom flyger med. Har en kollega, väldigt smart för övrigt, som ska till Sir Lanka över jul men mindes inte vilket bolag hon bokat med. Å några poäng var hon inte intresserad av (erbjöd mig såklart).http:// Det viktiga var att det bara var ett byte, men det var ändå nervöst... Vi kan kalla dom "lågprisdirektarna". Söker på flygresor.se och väljer det billigaste direktflyget.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Alltså, folk bryr sig inte som oss. Andra vet knappt vilket bolag dom flyger med. Har en kollega, väldigt smart för övrigt, som ska till Sir Lanka över jul men mindes inte vilket bolag hon bokat med.Klicka för att utvidga...


Stämmer in på alla (nästan) jag frågar. Vet inte flygbolag eller kabinklass bara vad resan kostade. Vanliga människor som inte har flyg som intresse bryr sig inte.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Det viktiga var att det bara var ett byte, men det var ändå nervöst... Vi kan kalla dom "lågprisdirektarna". Söker på flygresor.se och väljer det billigaste direktflyget.Klicka för att utvidga...


Detta märktes väldigt tydligt på resan hem från Barcelona. Lufthansa flighten Barcelona-Frankfurt var fylld med massor av svenskar som sen skulle vidare med SAS till Stockholm eller Göteborg. Satt vid nödutgången och ett 10-tal sällskap stannade och frågade cabin crew som var stationerad vid rad 10 om de skulle hinna med sitt flyg till Sverige i och med att det bara var 50 minuter mellan planen. Det var uppenbart att de var väldigt oroliga för att inte hinna med (slutade med att det var ca 5 minuter mellan gaterna). Varför de åkte Lufthansa med mellanlandning och inte direkt med SAS/Norwegian var troligtvis pga att Lufthansas pris låg 1-2000 kronor lägre med mellanlandning än att fyga direkt.
 
En faktor till: folk vill inte vara med i massa olika bonusprogram eftersom att man vet att det kommer mest generera reklam i brevlådan/eposten. Har hört det från flera.
 
Agö skrev:Sorry, det är inte logiskt. Hela systemet är mer komplext än så. Hela grejen att vara i en allians försvinner om du hanterar det på detta sätt.Klicka för att utvidga...
Nu var jag nog lite otydlig. Min tanke var att allt funkar som nu, men att man vid "vanlig" sökning på SAS hemsida kan se "du har 1000 eb-poäng, du kan använda dessa för att delbetala 50 kr för denna bokning". Inget nytt egentligen, men idag måste man söka separat på "poäng + pengar" för att kunna delbetala med poäng. Frågan i tråden var ju hur man gör eb mer lockande för sällanresenärer, jag tror de skulle se ett tydligare värde av sina poäng med detta.
 
BAS skrev:Nu var jag nog lite otydlig. Min tanke var att allt funkar som nu, men att man vid "vanlig" sökning på SAS hemsida kan se "du har 1000 eb-poäng, du kan använda dessa för att delbetala 50 kr för denna bokning". Inget nytt egentligen, men idag måste man söka separat på "poäng + pengar" för att kunna delbetala med poäng. Frågan i tråden var ju hur man gör eb mer lockande för sällanresenärer, jag tror de skulle se ett tydligare värde av sina poäng med detta.Klicka för att utvidga...
Aha, du menar att det ska promotas (som det så fint heter på svenska), en enkel teknisk lösning? Det låter utmärkt tycker jag, allt som förenklar är bra. Men har det verkligen någon betydelse för att locka trådstartarens mamma att välja SAS före DY eller Ryanair?
 
Back
Top