ExpertFlyer for dummies

• Thread starter Thread starter sthlm-traveler
  • Start date Start date
squeezen skrev:Nån med pro version som kan rådgöra om det är värt det i min situation.Just nu i princip bara på jakt efter att bevaka säte på en hemresa från Asien, plats fanns i förrgår men när jag kikar idag är det borta.Så 1, jag skulle vilja kika hur det ser ut i kabinen (first class på Thai).2. Lägga bevakning på om ny platser kommer upp via BKK till LHR (första hands val) eller CDG (Andra hands val).Hade legat på latsidan med att föra över poäng från frugan och när jag väl tog mig tid igårkväll var såklart platsen borta (på united).Tacksam för input.Klicka för att utvidga...
Expertflyer är alltid bra att ha tillgång till. Om du vill ha bevakning så måste du köpa prenumerationen för det.

Använder det inte direkt frekvent men underlättar en hel del när man letar upp saker och ting och behöver titta olika saker.

Signade up och efter två dagar så kom en alert på 2 tillgängliga platser.

Går direkt in på United (och Expertflyer) medan jag nu är i tele kö med Talinn och ser inte platserna på denna flight varken på united eller expertflyer

Är detta vanligt? När jag kollar availability i expertflyer ser det exakt likadant ut som för 3 dagar sedan...

Nu köat i en kvart till Talinn så kommer försöka be dem boka i vilket fall och får annars säkra upp med 747 Thai via Munchen temporärt.

squeezen skrev:Signade up och efter två dagar så kom en alert på 2 tillgängliga platser.Går direkt in på United (och Expertflyer) medan jag nu är i tele kö med Talinn och ser inte platserna på denna flight varken på united eller expertflyerÄr detta vanligt? När jag kollar availability i expertflyer ser det exakt likadant ut som för 3 dagar sedan...Nu köat i en kvart till Talinn så kommer försöka be dem boka i vilket fall och får annars säkra upp med 747 Thai via Munchen temporärt.Klicka för att utvidga...

Är det Lufthansa vi talar om? I så fall kan det vara Married Segments

@agehall

Nej de står exakt som för två dagar sedan (innan alert)

Nu är jag ju ingen expert på detta (perfekt tråden heter "for dummies"

Steg 1, det mail jag fick idag:

sk%C3%A4rmavbild-2017-12-28-kl-16-30-19-png.70556

Flight availability, samma som för två dygn sedan som sagt:

sk%C3%A4rmavbild-2017-12-28-kl-16-29-04-png.70557

Seat map på First class, ser likadant ut som för två dagar sedan också:

sk%C3%A4rmavbild-2017-12-28-kl-16-28-27-png.70558

När jag söker award availability:

sk%C3%A4rmavbild-2017-12-28-kl-16-28-11-png.70559

Och Kristina kunde inte heller boka dem... så ligger nu en bokning via Munchen temporärt så att iaf jag har en komplett resa tills vidare.

squeezen skrev:@agehallNej de står exakt som för två dagar sedan (innan alert)Nu är jag ju ingen expert på detta (perfekt tråden heter "for dummies"Steg 1, det mail jag fick idag:Visa bifogad bild 70556Flight availability, samma som för två dygn sedan som sagt:Visa bifogad bild 70557Seat map på First class, ser likadant ut som för två dagar sedan också:Visa bifogad bild 70558När jag söker award availability:Visa bifogad bild 70559Och Kristina kunde inte heller boka dem... så ligger nu en bokning via Munchen temporärt så att iaf jag har en komplett resa tills vidare.Klicka för att utvidga...

De kan ju ha gått åt snabbt, eller dragits tillbaka av Thai. Det omvända kan gälla också, att platserna syns på EF och United, men att de just blivit tagna så att Tallinn inte ser dem. Hände mig i förrgår, dock rättades United och EF efter några timmar till att visa noll lediga awards.

Canadien skrev:De kan ju ha gått åt snabbt, eller dragits tillbaka av Thai. Det omvända kan gälla också, att platserna syns på EF och United, men att de just blivit tagna så att Tallinn inte ser dem. Hände mig i förrgår, dock rättades United och EF efter några timmar till att visa noll lediga awards.Klicka för att utvidga...
Det konstiga är att availability i övrigt ser identisk ut... likadant nu som innan mailet...

squeezen skrev:Det konstiga är att availability i övrigt ser identisk ut... likadant nu som innan mailet...Klicka för att utvidga...
Availability du ser i ExpertFlyer och på andra ställen är INTE samma sak som antalet faktiska platser. Det är väldigt viktigt att komma ihåg denna subtila skillnad.

Canadien skrev:Jo fast hur många biljetter de vill sälja för cash säger inget om hur många de vill ge ut som awards.Klicka för att utvidga...
det är ju givet. Det jag menade är att availability (oavsett om jag kollar flight availability eller award availability) är identisk som innan alerten.

Min poäng är då att, om det ser ut på ett sätt, jag får sedan alert om att "minst två platser" nu är tillgängliga, loggar in, ser dem inte, ringer Talinn och Kristina kan inte boka dem, och det ser identiskt ut jämfört med innan alerten, då är det lite konstigt eller?

Jag tänker att: 1. någon annan har tagit award platserna innan mig, isf väääldigt snabba. Men då borde väl nån availability ändras, eller? Seatmap, eller numrena F9 etc?

2. Det är en bugg i expertflyer som skickade ut alert utan att det i själva verket fanns plats

squeezen skrev:det är ju givet. Det jag menade är att availability (oavsett om jag kollar flight availability eller award availability) är identisk som innan alerten.Min poäng är då att, om det ser ut på ett sätt, jag får sedan alert om att "minst två platser" nu är tillgängliga, loggar in, ser dem inte, ringer Talinn och Kristina kan inte boka dem, och det ser identiskt ut jämfört med innan alerten, då är det lite konstigt eller?Jag tänker att: 1. någon annan har tagit award platserna innan mig, isf väääldigt snabba. Men då borde väl nån availability ändras, eller? Seatmap, eller numrena F9 etc?2. Det är en bugg i expertflyer som skickade ut alert utan att det i själva verket fanns platsKlicka för att utvidga...
Eller så satte du alerten på fel datum/sträcka/flight. Men visst kan det finnas någon bugg i EF som triggade ett mail. Hur många minuter från att du fick mailet kollade du inventoryt på EF?

Första gången ca 5 min senare, sedan on off hela dagen igår.

Sträcka och datum är ok, jag kontrollerade (det syns ockdå i de screenshot jag lade in här i tråden igår).

Jaja, ingen fara på taket, finns tid kvar och än så länge ser iaf inga fler platser tagna ut.

Canadien skrev:Eller så satte du alerten på fel datum/sträcka/flight. Men visst kan det finnas någon bugg i EF som triggade ett mail. Hur många minuter från att du fick mailet kollade du inventoryt på EF?Klicka för att utvidga...

squeezen skrev:Första gången ca 5 min senare, sedan on off hela dagen igår.Sträcka och datum är ok, jag kontrollerade (det syns ockdå i de screenshot jag lade in här i tråden igår).Jaja, ingen fara på taket, finns tid kvar och än så länge ser iaf inga fler platser tagna ut.Klicka för att utvidga...
Om alerten har triggat så får du nog lägga in en ny alert. Tror inte de larmar mer än en gång.

squeezen skrev:det är ju givet. Det jag menade är att availability (oavsett om jag kollar flight availability eller award availability) är identisk som innan alerten.Min poäng är då att, om det ser ut på ett sätt, jag får sedan alert om att "minst två platser" nu är tillgängliga, loggar in, ser dem inte, ringer Talinn och Kristina kan inte boka dem, och det ser identiskt ut jämfört med innan alerten, då är det lite konstigt eller?Jag tänker att: 1. någon annan har tagit award platserna innan mig, isf väääldigt snabba. Men då borde väl nån availability ändras, eller? Seatmap, eller numrena F9 etc?2. Det är en bugg i expertflyer som skickade ut alert utan att det i själva verket fanns platsKlicka för att utvidga...

3. Det lades ut av misstag och drogs direkt tillbaks av flygbolaget. Inte alls otroligt scenario tror jag.

Och på 1 - nej det är inte alls säkert att det ändras. Man kan boka utan att välja plats, och de kan fortsatt vara intresserade av att sälja lika många platser som innan. Det senare lite mindre sannolikt I first än i economy, men också absolut möjligt.

De där alertsen kommer inte I realtid har jag märkt. Jag kan se Lufthansa F-platser på t ex Miles and More eller United innan det plingar till från expertflyer. Ibland många timmar innan. Det är väl helt enkelt så att expertflyer gör ett antal sökningar per dygn antar jag.

Jakob Österberg skrev:De där alertsen kommer inte I realtid har jag märkt. Jag kan se Lufthansa F-platser på t ex Miles and More eller United innan det plingar till från expertflyer. Ibland många timmar innan. Det är väl helt enkelt så att expertflyer gör ett antal sökningar per dygn antar jag.Klicka för att utvidga...
Antar det, oavsett fanns inget igår så får vänta.... och hoppas

Back