Dr. Miles skrev:Kan man sjöfrakta från Everett?Klicka för att utvidga...
Kan inte tänka mig det. I teorin bör det väl gå, men i praktiken tror jag det blir svårt att få en 787 från fabriken till en hamn.
Dr. Miles skrev:Kan man sjöfrakta från Everett?Klicka för att utvidga...
Indien är ett av få länder där Boeing B747 används på inrikesflyg.MarcusC skrev:Härligt Air India ersätter vissa rutter med bl a 747. Istället för 787..Klicka för att utvidga...
WSJ skrev:The NTSB’s Ms. Hersman said her agency will issue a report on the 787 battery issue and its findings about the certification process within 30 days....Boeing is working on ways to redesign the 787′s lithium-ion batteries to reduce the risk of overheating and fire. Among the possible changes are increasing the distance between the cells of the battery. ms. Hersman in her comments today said NTSB investigators are looking at the design of the batteries used on the planes, and the “physical separation of the cells.”Klicka för att utvidga...
Jag ska återkomma med källa men självklart är det inte officiellt bekräftat av Boeing eller FAA.Mickey skrev:Har du någon källa på det du skriver ovan? Jag läser dagligen dem senaste nyheterna om 787:an på diverse olika sajter och har inte läst något om att FAA skulle tillåta kommersiell trafik med 787:an inom snar framtid med modifierade batterier..Klicka för att utvidga...
Mickey skrev:När det gäller a380:in så blev den aldrig groundad av varken FAA eller EASA. LH fortsatte till och med att flyga med sina 380r efter incidenten med a380:in från QF. Det var endast SQ och QF som groundade sina a380r om jag minns rättKlicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:Att bara ta fram rapporten kommer att ta upp till 30 dagar. Sedan Boeing/batteritillverkare måste åtgärda felet.Det känns inte som att Boeing kommer att kunna lösa problemet speciellt fort.NTSB Questions Boeing 787 Battery Safety Assumptions - Corporate Intelligence - WSJKlicka för att utvidga...
kerran1980 skrev:Det är tveksamt om FAA godtkänner en "temporär" lösning, jag tror myndigheten vill se en slutgiltig lösning presenterad från tillverkaren..Självklart måste den nya batteri lösningen sedan genomgå ett fullständigt testprogram innan den kan slutligen certifieras för att bedömas vara säker.Det finns ingen värre mardröm för flygbesättningen än brand ombord i luften.Boeing ska vara extremt glada för att JAL branden inträffade över land och inte mitt över Stilla Havet.Ett totalhaveri av kärran med 100-tals offer orsakat av brand från batteriet hade kunnat bli slutet för Boeing som civil flygtillverkare.Klicka för att utvidga...
kerran1980 skrev:Ett totalhaveri av kärran med 100-tals offer orsakat av brand från batteriet hade kunnat bli slutet för Boeing som civil flygtillverkare.Klicka för att utvidga...
Oscwo skrev:Det beror på vad du menar, formellt sätt är inte 787an "groundad" heller utan utan FAA har skickat ut ett AD där det står att för att få flyga måste "operatören visa att batterierna är säkra". A380 fick även ett liknande AD men där nöjde man sig med noggranna och täta inspektioner som en temporär lösning tills problemet var åtgärdat.Klicka för att utvidga...
kerran1980 skrev:Boeing ska vara extremt glada för att JAL branden inträffade över land och inte mitt över Stilla Havet.Ett totalhaveri av kärran med 100-tals offer orsakat av brand från batteriet hade kunnat bli slutet för Boeing som civil flygtillverkare.Klicka för att utvidga...
Paby skrev:Det kanske handlar om begreppsförvirring här men hur menar du när du säger att 787 inte är "groundad"? FAA säger "Before further flight, modify the battery system, or take other actions" i sin EAD och eftersom det inte går att visa att batterierna är säkra så får planet inte flyga. Det låter som formellt grounded i mina öron.Klicka för att utvidga...
kerran1980 skrev:Både civil och militärflyget har utvecklats mycket de senaste 30 åren.Jag vidhåller min uppfattning att ett fel så allvarligt att det skulle äventyra framtiden för 787skulle äventyra framtiden för hela Boeing som civil tillverkare. Jag skrev aldrig något om konkurs.Den sinkade utvecklingen av Lockheed L-1011 TriStar fällde Lockheed som civil flygtillverkare. Även fast det främst var Rolce Royce fel.Man koncentrerade sig efter det endast på militära flygplan.Klicka för att utvidga...
kerran1980 skrev:Den sinkade utvecklingen av Lockheed L-1011 TriStar fällde Lockheed som civil flygtillverkare. Även fast det främst var Rolce Royce fel.Man koncentrerade sig efter det endast på militära flygplan.Klicka för att utvidga...
Oscwo skrev:Formellt sett är inte 787an "groundad" medan den i praktiken är det. Ser inget fel med det språkbruket (förutom stavfelet), "Formellt sett" kan vara synonymt med "i teorin".Klicka för att utvidga...