Får det verkligen gå till så här?

fmansson

New member
Har ARN som utgångspunkt för mina resor och under ett år är jag där 30-40 ggr.

Två saker som hänt den senaste tiden har minst sagt intresserat mig.



1.

Den 1 september (skulle flyga med Ethiopian till VIE) så går en securityklädd (jag gissar att denne är/var anställd) genom metallbågen före mig och det tjuter. Personen knallar bara vidare, ingen kontrollant gör en check på personen.

Får det gå till så?



2.


Den 5 Oktober kommer jag till ARN med ett av kvällsplanen från CPH. När jag går ut genom tullen är det "som vanligt" helt igenbommat eftersom ingen ringt in något tips och ingen "högriskflight" verkar anlända T5. När jag precis har rundat "hörnet" i gången som svänger höger ser jag en jeppe som går in i gången från ankomsthallen sett och piper runt hörnet som för jeppen svänger vänster. Sen ser jag att han svänger vänster igen eftersom jag stannar upp och kollar vad han hålls med. Jag följer inte efter eftersom jag har en tid att passa.

Får det gå till så?



Med detta observerat så kan jag bara konstatera att om någon med "dålig agenda" vill göra något mot ARN så är det ju fritt fram. Antingen så mutar man någon i securityn som kan ta med något otillåtet airside eller så springer man bara in bakvägen därnere och tar sig upp airside utan att passera securityn.
 
Nej, men de är väl som med det mesta övriga i Sverige; slappt och slött. Eller?



Arlanda är ju oftast stendött på tullfronten, väldig sällan man märker någon aktivitet. På Landvetter verkar tullen dock vara på hugget numera. Men sedan är det väl troligt att de bara går på "Lasse med en flarra konjak för mycket"-typen ändå.
 
Vi får komma ihåg att de mesta i den synliga Security är ett spel för gallerierna.

Angående pip i detektorer, var i inden där hade de en säkerhetskontroll när man ankom, det pep konstant och de tittade knappt på skärmen till röntgen maskinen, stoppade max vart 10:e som pep.
 
fmansson skrev:Den 5 Oktober kommer jag till ARN med ett av kvällsplanen från CPH. När jag går ut genom tullen är det "som vanligt" helt igenbommat eftersom ingen ringt in något tips och ingen "högriskflight" verkar anlända T5. När jag precis har rundat "hörnet" i gången som svänger höger ser jag en jeppe som går in i gången från ankomsthallen sett och piper runt hörnet som för jeppen svänger vänster. Sen ser jag att han svänger vänster igen eftersom jag stannar upp och kollar vad han hålls med. Jag följer inte efter eftersom jag har en tid att passa.Klicka för att utvidga...


Jag misstänker att det där var civilklädd tullpersonal som återvände efter ett uppdrag.
 
fmansson skrev:Har de en anställd i 20-25-årsåldern med utländsk bakgrund klädd som en luffare så kan det absolut ha varit så.Klicka för att utvidga...


Nu har jag svårt att göra en bedömning baserat på den beskrivningen, men ifall du ska jobba som civilklädd tullare så är det väl kanske en fördel om man inte alls ser ut så som du förväntar dig ett en tulltjänsteman ska se ut?
 
agehall skrev:Nu har jag svårt att göra en bedömning baserat på den beskrivningen, men ifall du ska jobba som civilklädd tullare så är det väl kanske en fördel om man inte alls ser ut så som du förväntar dig ett en tulltjänsteman ska se ut?Klicka för att utvidga...
Nja, du hakar upp dig på min enstaka händelse, men om man ser det i ett lite större perspektiv så är det ju raka spåret in i avgångshallen de tider då tullen är igenbommad på T5. Visst, det finns övervakningskameror just där men någon kontroll 24/7 av vad som händer i realtid finns inte.
 
fmansson skrev:Nja, du hakar upp dig på min enstaka händelse, men om man ser det i ett lite större perspektiv så är det ju raka spåret in i avgångshallen de tider då tullen är igenbommad på T5. Visst, det finns övervakningskameror just där men någon kontroll 24/7 av vad som händer i realtid finns inte.Klicka för att utvidga...


Man kommer väl inte in i avgångshallen från bagageutlämningen? Visst, i teorin kanske man kan tränga sig genom slussarna men i praktiken?



Jag vet inte men skulle anta att civila tullare har en egen ingång långt ifrån nyfikna blickar(alternativt att de bär en bricka eller liknande tydligt synlig).



Vad gäller det förstnämnda om att tjutande larmbågar som lämnas utan åtgärd får det blodet att koka. Säkerhetskontrollen blir mer och mer påträngande men den ska gälla personalen i säkerhetskontrollen också för annars är den inget värd.
 
fmansson skrev:Nja, du hakar upp dig på min enstaka händelse, men om man ser det i ett lite större perspektiv så är det ju raka spåret in i avgångshallen de tider då tullen är igenbommad på T5. Visst, det finns övervakningskameror just där men någon kontroll 24/7 av vad som händer i realtid finns inte.Klicka för att utvidga...


Absolut finns det ett problem där. Men sedan är frågan vad problemet egentligen är. Det är ju inte direkt en säker zon likt innanför säkerhetskontrollen.




Fredrik skrev:Man kommer väl inte in i avgångshallen från bagageutlämningen? Visst, i teorin kanske man kan tränga sig genom slussarna men i praktiken?Klicka för att utvidga...


Korrekt - man får nog ha med sig rejäla verktyg för att forcera sig in i avgångshallen.




Fredrik skrev:Jag vet inte men skulle anta att civila tullare har en egen ingång långt ifrån nyfikna blickar(alternativt att de bär en bricka eller liknande tydligt synlig).Klicka för att utvidga...


Man kan ju tycka det. Jag har vid ett par tillfällen mött folk där i civil klädsel men med öronsnäcka i ena örat och som hejar på tullarna som stod där inne.
 
Det finns individer som har tillträde till säkerhetsområdet utan att genomgå sökning, så svaret på första frågan är ja. Andra passar jag på.



Sen är det som FF#1 säger, den synliga säkerheten gör nog ganska lite egentligen. Däremot finns det många lager säkerhet runtomkring en flygplats som passagerare inte ser och det är där man gör det mesta och mest effektiva arbetet.
 
Fredrik skrev:Man kommer väl inte in i avgångshallen från bagageutlämningen? Visst, i teorin kanske man kan tränga sig genom slussarna men i praktiken?Klicka för att utvidga...
Håller med dig, i praktiken blir det lite jobbigt eftersom man drar uppmärksamheten till sig. Men att gå in och sno åt sig lite försenat baggage som står uppställt lite här och var är ju inga problem för de som har den läggningen i vårt samhälle.
 
fmansson skrev:Håller med dig, i praktiken blir det lite jobbigt eftersom man drar uppmärksamheten till sig. Men att gå in och sno åt sig lite försenat baggage som står uppställt lite här och var är ju inga problem för de som har den läggningen i vårt samhälle.Klicka för att utvidga...


Fast det kan man ju göra ändå - det är ju bara lite omständigare att behöva gå via avgångshallen...
 
agehall skrev:Korrekt - man får nog ha med sig rejäla verktyg för att forcera sig in i avgångshallen.Klicka för att utvidga...
Vilket tar mig till min upplevelse på landvetter för några månader sedan:



Två byggjobbare före mig i kön som höll på att bygga om airside. De la ur moraknivar, stora mejslar och andra verktyg ur snickarbyxorna och plockade helt enkelt ut dem på andra sidan efter att de åkt igenom röntgen. Ingen reagerade.



Jag förstår att de behöver verktyg för att göra sitt jobb, men om charterresenärens 125 ml stora tandkrämstub är ett potentiellt livsfarligt vapen så borde rimligen moraknivar också vara det...
 
Fredrik skrev:Man kommer väl inte in i avgångshallen från bagageutlämningen? Visst, i teorin kanske man kan tränga sig genom slussarna men i praktiken?.Klicka för att utvidga...
Precis detta hande mig nar jag gick ut, en snubbe trangde sig in bakom mig och upp for trappen. Sa visst om man kan komma in till baggaget sa kan man komma vidare.
 
agehall skrev:Fast det kan man ju göra ändå - det är ju bara lite omständigare att behöva gå via avgångshallen...Klicka för att utvidga...
Jo absolut, men en person som enbart är ute efter att stjäla lite väskor kan möjligen tycka det är mer bekvämt ur arbetssynpunkt att smita in bakvägen än att först köpa biljett (möjligen återbetalningsbar) och gå in den vanliga vägen. Min gissning bara, kan ha tokfel.
 
För den som vill höra mer om flygplatssäkerhet var Anders Lennerman som är säkerhetschef för Swedavia för några veckor sen med i Morgonpasset i P3. Inte jätteutömmande men trots det många intressanta saker "inifrån". Bland annat att det är enbart i EU som flygplatspersonalen säkerhetskontrolleras (i USA går enligt Anders all personal bara rakt igenom), vad som händer vid kriser och att det är okej att ha med knivar under 6 cm..

Finns att ladda ner eller lyssna på här: Skerheten p Sveriges strsta flygplatser 13 september kl 13:00 - Morgonpasset i P3 - Gsten | Sveriges Radio
 
agehall skrev:Nu har jag svårt att göra en bedömning baserat på den beskrivningen, men ifall du ska jobba som civilklädd tullare så är det väl kanske en fördel om man inte alls ser ut så som du förväntar dig ett en tulltjänsteman ska se ut?Klicka för att utvidga...
OT: På den tiden det fanns civilklädda spårvagnskontrollanter i Göteborg var just luffare en mycket vanlig klädsel. Tillsammans med "business-herre" i mörk kostym var de två vanligaste. Den senare avslöjade sig dock alltid på att han saknade bagage/väska/portfölj.
 
agehall skrev:Beror nog på vad man avser med "personal", men helt korrekt är det inte och det vet nog alla som stått i en kö till säkerhetskontroller i USA.Klicka för att utvidga...
Interessant artikel från Wall Street Journal om ämnet: http://www.wsj.com/articles/closing-an-airport-security-gap-employee-screening-1422396346




"An estimated 950,000 employees of airlines, airports, vendors, concessionaries and regulators have access to secure areas through around 18,000 access points at about 450 U.S. airports where the TSA conducts passenger screening. If the workers pass criminal-background and threat-assessment checks by the TSA and its designated partners, they receive badges allowing unsupervised entry to sensitive areas.By contrast, passengers go through metal detectors and their carry-on bags are screened, as do workers whose jobs require them to operate in terminals beyond the screening points and those intending to take flights."Klicka för att utvidga...


Miami och Orlando är de enda flygplatserna som har 100 % säkerhetskontroll av personalen. TSA kom i våras ut med en rapport som föreslog att öka en slumpmässig kontroll av personalen, men att kontrollera alla vore för kostsamt. (Artikel från CSN: No full screening for airport workers - CNN.com , Pressmedelande från TSA: Statement by Secretary Johnson on US airport security enhancements | Transportation Security Administration
 
Back
Top