Fast summa av bränsletillägg på Star Alliance award med Eurobonus

Hmm brottades med Talinn igår, de får en enkel resa cph-fra-lhr-bog-eze i C till att kosta cirka 4000 varav 3000 flygplatsavgifter o dyl plus fastavgiften på dryga 1000, matrix visar ju runt tusenlappen, finns det någon som har en aning vad det kan vara eller är det HUACA som gäller?

APD ska väl inte gälla vid genomresa?

Väcker liv i en gammal tråd....

När jag läser inläggen tolkar jag det som om man kan åka SAS/United med byte i t ex New York till Mexico utan att få bränsletillägg. Stämmer det verkligen ?

I så fall finns det någon annan kombination t ex SAS/ Air China (byte tex PEK) som kan ta oss till Asien utan bränsletillägg ?

Tack på förhand.

mileshunter skrev:Väcker liv i en gammal tråd....När jag läser inläggen tolkar jag det som om man kan åka SAS/United med byte i t ex New York till Mexico utan att få bränsletillägg. Stämmer det verkligen ?I så fall finns det någon annan kombination t ex SAS/ Air China (byte tex PEK) som kan ta oss till Asien utan bränsletillägg ?Tack på förhand.Klicka för att utvidga...
USA-Mexico är inte inrikesflyg.

Man slipper att betala bränsletillägg på USA inrikesflyg (oavsett val av flygbolag) men inte på utrikesflyg.

Så det innebär att alltså att man betalar bränsletillägg Skandinavien-Mexiko trots att SAS inte tar ut bränsletillägg på Skandinavien-USA och United inte tar ut bränsletillägg USA-Mexiko. Konstigt ... Finns det någonstans på SAS hemsida där man kan läsa på om dessa regler utan att behöva ringa SAS och Tallin.

mileshunter skrev:Så det innebär att alltså att man betalar bränsletillägg Skandinavien-Mexiko trots att SAS inte tar ut bränsletillägg på Skandinavien-USA och United inte tar ut bränsletillägg USA-Mexiko. Konstigt ... Finns det någonstans på SAS hemsida där man kan läsa på om dessa regler utan att behöva ringa SAS och Tallin.Klicka för att utvidga...

Om minst en icke-SAS flight innehåller någon YQ/YR så får hela bokningen fast bränsletillägg, annars betalar man inget bränsletillägg.

USA-Mexiko har inte bränsletillägg med United, så den triggar inte fast bränsletillägg som award:

upload_2017-11-9_21-32-9-png.68926

fcx skrev:Om minst en icke-SAS flight innehåller någon YQ/YR så får hela bokningen fast bränsletillägg, annars betalar man inget bränsletillägg.USA-Mexiko har inte bränsletillägg med United, så den triggar inte fast bränsletillägg som award:Visa bifogad bild 68926Klicka för att utvidga...
T ex Singapore Airlines tar inte ut något bränsletillägg (jag tror att det är på alla marknader, men jag kan ha fel).

rps20171110_081040-jpg.68928

Flighten (ej hela reasan) från Hong Kong är också undantagen från bränsletillägget men jag gissar att SAS debiterar bränsletillägget om man bokar sådan resa (med partnerflygbolags flygning) med SAS EuroBonus poäng i alla fall.

rps20171110_080826-jpg.68927

mileshunter skrev:Väcker liv i en gammal tråd....När jag läser inläggen tolkar jag det som om man kan åka SAS/United med byte i t ex New York till Mexico utan att få bränsletillägg. Stämmer det verkligen ?I så fall finns det någon annan kombination t ex SAS/ Air China (byte tex PEK) som kan ta oss till Asien utan bränsletillägg ?Tack på förhand.Klicka för att utvidga...
Flög IAD - Cancun med SAS bonuspoäng för nga år sedan. Då hade denna sträcka samma bränsletilläggsregler som ett inrikesflyg (USA). Gällde dock bara för Mexico. De reglerna kan ju iofs ha ändrats sedan dess.

Någon som vet om SAS slutat med detta? Bokade nyss en resa till Bali från Stockholm i November enligt följande resplan:

SK525 ARN - LHR

TG911 LHR - BKK

TG431 BKK - DPS

TG432 DPS - BKK

TG960 BKK - ARN

Söker jag på ITA för exakt den resan och kollar upp avgifterna för den ska det max vara 3199kr (med full bränsletillägg):

Sweden Passenger Charge (YA) kr156.00

SK YQ surcharge (YQ) kr342.00

Sweden Aviation Tax (LJ) kr400.00

Thailand Advance Passenger Processing User Charge (E7) kr18.00

TG YQ surcharge (YQ) kr1,764.00

United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB) kr379.00

Thailand International Arrival Fee (G8) kr8.00

Indonesia Passenger Service Charge (D5) kr132.00

Jag har däremot blivit debiterad av SAS 3367SEK per biljett, så något verkar fel:

Taxes, Fees, Other Charges 1093.00 SEK

Domestic/International Fees 2274.00 SEK

Ticket Amount: 3367.00 SEK

Det verkar ju som att jag blivit debiterad full avgift, eller har jag missat något?

freppa87 skrev:Någon som vet om SAS slutat med detta? Bokade nyss en resa till Bali från Stockholm i November enligt följande resplan:SK525 ARN - LHRTG911 LHR - BKKTG431 BKK - DPSTG432 DPS - BKKTG960 BKK - ARNSöker jag på ITA för exakt den resan och kollar upp avgifterna för den ska det max vara 3199kr (med full bränsletillägg):Sweden Passenger Charge (YA) kr156.00SK YQ surcharge (YQ) kr342.00Sweden Aviation Tax (LJ) kr400.00Thailand Advance Passenger Processing User Charge (E7) kr18.00TG YQ surcharge (YQ) kr1,764.00United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB) kr379.00Thailand International Arrival Fee (G8) kr8.00Indonesia Passenger Service Charge (D5) kr132.00Jag har däremot blivit debiterad av SAS 3367SEK per biljett, så något verkar fel:Taxes, Fees, Other Charges 1093.00 SEKDomestic/International Fees 2274.00 SEKTicket Amount: 3367.00 SEKDet verkar ju som att jag blivit debiterad full avgift, eller har jag missat något?Klicka för att utvidga...

Skatterna har väl höjts ?

freppa87 skrev:Någon som vet om SAS slutat med detta? Bokade nyss en resa till Bali från Stockholm i November enligt följande resplan:SK525 ARN - LHRTG911 LHR - BKKTG431 BKK - DPSTG432 DPS - BKKTG960 BKK - ARNSöker jag på ITA för exakt den resan och kollar upp avgifterna för den ska det max vara 3199kr (med full bränsletillägg):Sweden Passenger Charge (YA) kr156.00SK YQ surcharge (YQ) kr342.00Sweden Aviation Tax (LJ) kr400.00Thailand Advance Passenger Processing User Charge (E7) kr18.00TG YQ surcharge (YQ) kr1,764.00United Kingdom Passenger Service Charge Departures (UB) kr379.00Thailand International Arrival Fee (G8) kr8.00Indonesia Passenger Service Charge (D5) kr132.00Jag har däremot blivit debiterad av SAS 3367SEK per biljett, så något verkar fel:Taxes, Fees, Other Charges 1093.00 SEKDomestic/International Fees 2274.00 SEKTicket Amount: 3367.00 SEKDet verkar ju som att jag blivit debiterad full avgift, eller har jag missat något?Klicka för att utvidga...
Inga konstigheter här.

De debiterar 116 EUR/väg i YQ oavsett vad YQ är, givet att YQ tas ut i någon form (och inte av SAS).

Jag får detta till 1093 SEK för övriga skatter & avgifter och ~2320 SEK för YQ (116 * 2 * 10 SEK/EUR) = 3413 SEK/pax.

fcx skrev:Om minst en icke-SAS flight innehåller någon YQ/YR så får hela bokningen fast bränsletillägg, annars betalar man inget bränsletillägg.USA-Mexiko har inte bränsletillägg med United, så den triggar inte fast bränsletillägg som award:Visa bifogad bild 68926Klicka för att utvidga...

Enligt Tallinn har alla flighter utanför USA/MEXICO bränsletillägg med Eurobonus oavsett om de debiteras av de som flyger. Dvs United till europa, sydamerika osv har tillägg från Eurobonus fast inte YQ debiteras av United.

SK skrev:Enligt Tallinn har alla flighter utanför USA/MEXICO bränsletillägg med Eurobonus oavsett om de debiteras av de som flyger. Dvs United till europa, sydamerika osv har tillägg från Eurobonus fast inte YQ debiteras av United.Klicka för att utvidga...
Det är inte riktigt sant.

Alla flygbolag som deltar Star Alliance JV över Atlanten debiterar bränsletillägg både från Europa och från Nordamerika.

Däremot specificerar United.com inte bränsletillägg på deras webbsida.

screenshot20180206-05-ua-png.72690

Här är riktig detaljerade specifikation.

United debiterar 956 USD som bränsletillägg för Newark-London T/R i Business class.

screenshot20180206-06-ita-png.72691

Dr. Miles skrev:Det är inte riktigt sant.Alla flygbolag som deltar Star Alliance JV över Atlanten debiterar bränsletillägg både från Europa och från Nordamerika.Däremot specificerar United.com inte bränsletillägg på deras webbsida.Visa bifogad bild 72690​Här är riktig detaljerade specifikation.United debiterar 956 USD som bränsletillägg för Newark-London T/R i Business class.Visa bifogad bild 72691​Klicka för att utvidga...

Det är inte riktigt sant.

Inget bränsletillägg från Nordamerika på följande tex.....

http://www.businessclass.se/forum/a...3/?temp_hash=67a9d7286499d8434b96093d6ceae11a

Dr. Miles skrev:Du skrev "till Europa" och jag svarade på den delen.Jag har inte sagt ett dugg om United flygningar mellan Nordamerika och Sydamerika.Klicka för att utvidga...

Ja, saker och ting går alltid att vrida och vända. Jag avsåg de flygningar som inte har bränsletillägg kommer att debiteras ändå av Eurobonus, tvärt emot vad posten jag svarade på innan påstod.

SK skrev:Ja, saker och ting går alltid att vrida och vända. Jag avsåg de flygningar som inte har bränsletillägg kommer att debiteras ändå av Eurobonus, tvärt emot vad posten jag svarade på innan påstod.Klicka för att utvidga...
Singapore Airlines och THAI debiterar inget bränsletillägg för resor från de flesta marknader men SAS EuroBonus debiterar bränsletillägg på deras flygningar, ja.

Dr. Miles skrev:Singapore Airlines och THAI debiterar inget bränsletillägg för resor från de flesta marknader men SAS EuroBonus debiterar bränsletillägg på deras flygningar, ja.Klicka för att utvidga...

Vem har sagt något tidigare om Singapore Airlines och THAI?

Jag förtydligade endast att det de facto kan debiteras bränsleavgift på United flygningar, även då det inte ingår i ordinarie biljett. Detta förtydligande gjorde jag eftersom det inte stämmer med vad en tidigare person sagt, om du kollar på bifogat citat.

Back