Finnair Business class Göteborg-Bangkok

secutor

New member
Är Finnairs business class en sämre produkt nu än för några år sedan? Åtminstone verkar dom ha sänkt priserna rätt så mycket.




Jag åkte sträckan två år sedan och då var priset 19 231 kr. Nu när jag bokade in samma resa betalade jag 13 203 kr, som jag tycker är otroligt prisvärt. Nästan så att man misstänker att dom har nedgraderat produkten.




Lyckades dessutom boka 2A på sträckan HEL-BKK med AY095 - med de nya stolarna.
 
Har inte själv åkt, men vad jag "hört" så är det snarare tvärtom och att de vill fylla planen.
 
Jag har åkt mycket AY C senaste åren och min uppfattning är inte att produkten har försämrats speciellt mycket. Vissa besparingar har dock skett:

- Amenity kits är numera väldigt fattiga och levereras i "ekologiska" bruna påsar.

- Den fantastiska SPA-delen i Helsingfors-loungen är nedlagd sen nåt år tillbaka.



I övrigt har väl givetvis flottan åldrats något men jag tycker den håller en bra internationell standard, speciellt den "nya" business classen som flyger just till Bangkok.
 
Jo, dom har ju även outsourcat intra-EU flighterna till Flybe (vissa av dom iaf), men ärligt talat tycker jag inte att det har försämrats så nämnvärt iom det att det är värt att påverka beslutet.
 
Stefan62 skrev:Har inte själv åkt, men vad jag "hört" så är det snarare tvärtom och att de vill fylla planen.Klicka för att utvidga...


Priserna från Finland har dock inte gått ner i samma takt till finnarnas stora förtvivlan. Det är (oftast) avsevärt mycket billigare att flyga från Stockholm eller andra orter via HEL än direkt därifrån. Så jag håller med om att detta troligen mest är ett bra sätt att få in mer pengar om än inte lika mycket som tidigare men bättre än ekonomiklass. Och på så sätt skapa lojalitet...
 
Tänk också på att Finnair i slutändan räknar euron. SEK är ganska mycket starkare mot euron idag än för ett par år sen.
 
Yekermo skrev:Jag har åkt mycket AY C senaste åren och min uppfattning är inte att produkten har försämrats speciellt mycket. Vissa besparingar har dock skett:- Amenity kits är numera väldigt fattiga och levereras i "ekologiska" bruna påsar.- Den fantastiska SPA-delen i Helsingfors-loungen är nedlagd sen nåt år tillbaka.I övrigt har väl givetvis flottan åldrats något men jag tycker den håller en bra internationell standard, speciellt den "nya" business classen som flyger just till Bangkok.Klicka för att utvidga...
Åker också mycket och har samma uppfattning.

Mat o dryck är ju typ detsamma år efter år, dock rätt begränsat urval. Förbokning av "gourmetmat" är dock borta nu.

Pappåsen med amenity får man väl stå ut med...

Vad som däremot försämrats till BKK är tidtabeller och plantyp.

Tidigare kunde man åka nattflyg både ut o hem, och dessa flögs alltid med flatbeds.

Nu är nattflygen borta och ersatta med två dagflyg som flygs tätt inpå varandra, från BKK redan runt 09:00.

Routen flygs nu med ett virrvarr av A330, A340 och A330-300, varav bara den förstnämnda har flatbeds.



Men jag tvivlar kanske på att det är orsaken till den aggressivare prissättningen...
 
Ja, jag reagerade också på de tidiga avgångarna från Bangkok, mitt lyfter redan 09:10 och framme i Helsingfors 15:15. Det blir första gången någonsin med dagflyg tillbaka från Thailand. Det gäller att ladda iPaden med lite underhållning!
 
Själva produkten är bra och "nya" stolarna sköna. Inget fel på maten och hur den serveras men jag har så svårt med service och tycker inte alls om det mötande som jag fått under alla år på AY avgångar. Absolut det finns några jätte fina upplevelser men inte nåmga... Tyvärr.
 
Tommy Palomäki skrev:Själva produkten är bra och "nya" stolarna sköna. Inget fel på maten och hur den serveras men jag har så svårt med service och tycker inte alls om det mötande som jag fått under alla år på AY avgångar. Absolut det finns några jätte fina upplevelser men inte nåmga... Tyvärr.Klicka för att utvidga...


Nu har jag inte flugit Finnar på long-haul men inom Skandinavien har Blue1 enormt mycket att lära sig. T.ex. HEL-CPH så har personalen på Blue1 otroligt bråttom att sälja sina varor, och får mer buss-känslan. På AY verkar personalen ha mer tid, stannar gärna och växlar några ord med passagerarna och jag tycker servicen är bättre. Känner mig som en viktigare kund på AY med ingen status än som EBG kund.



Säkert ganska varierande och mycket tur hurdan personal man får.
 
Fick erbjudande om att uppgradera en kommande hemresa från Bangkok till Helsingfors till business för 350€.




Är det värt detta, gäller dagavgången 10:50.




Vet inte om detta är något standardiserat erbjudande eller om man är överbokade i turistklass och då kan "hoppas" på ombokning (har ingen brådska hem om det gäller 600€) eller tom. uppgradering? Det är två veckor till hemfärd.
 
Back
Top