Finnair presenterar sina nya långdistansstolar för Airbus A350

test

New member
Idag på morgon var det stor presskonferens på Helsingfors Vanda flygplats då Finnairs VD Pekka Vauramo för första gången visade upp de nya långdistansstolarna som från 2015 kommer installeras i Finnairs långdistansflotta, i första hand de nya flygplanen av typen Airbus A350. Totalt har Finnair beställt elva flygplan av typen Airbus A350 XWB (med option…
 
En rejäl uppdatering!




1-2-1 verkar bli en ny standard i Business Class.




Ska bli intressant att flyga A350; om dom är i närheten så tysta som A380 blir det fantastiskt.
 
Tycker att Business Class ser likvärdig ut med SAS nya, medan SAS premium economy verkar vara lite vassare. Dock gillar jag att Finnair valt större skärmar, 11 tum istället för SAS 9 tum. Lika bra att maximera skärmstorleken! Economy sätena ser bäkvämare ut hos Finnair!
 
Ser intressant ut. Finnair är ett bolag jag ofta glömmer bort, trots att det är så smidigt att ansluta via Helsingfors...
 
Två överraskningar där:


Att man hoppas på debut Q2 -15, de flesta har snarare trott på Q4.


Men vi får väl se...


Och att man lägger in hela 46 stolar i C. Det innebär fler än AF klämmer in i en större kabin (B777).
 
Q2 är nog en felskrivning. Texten i pressreleasen (som artikeln bygger) på säger


"Finnair plans to begin operating its first A350s in the second half of next year, initially serving Shanghai, Bangkok and Beijing, with Hong Kong and Singapore A350 service to be added in 2016. Finnair has 11 firm orders and 8 options for A350 aircraft, which will form the backbone of the company’s long-haul fleet and drive expansion plans."
 
jonw skrev:Två överraskningar där:Att man hoppas på debut Q2 -15, de flesta har snarare trott på Q4.Men vi får väl se...Och att man lägger in hela 46 stolar i C. Det innebär fler än AF klämmer in i en större kabin (B777).Klicka för att utvidga...
Dubbelkollade datumet med Finnair denna morgon och det är Q2 2015 som gäller enligt den info de själva har.
 
Jacob skrev:jonw skrev:Två överraskningar där:Att man hoppas på debut Q2 -15, de flesta har snarare trott på Q4.Men vi får väl se...Och att man lägger in hela 46 stolar i C. Det innebär fler än AF klämmer in i en större kabin (B777).Klicka för att utvidga...Dubbelkollade datumet med Finnair denna morgon och det är Q2 2015 som gäller enligt den info de själva har.Klicka för att utvidga...
Märkligt med dubbla budskap här...


En annan fråga till Jacob, nuv. flat beds är rätt smala och hårda jämfört med konkurrenternas.


Upplevde du stor förbättring där med de nya?


Business Traveller har även uppgivit att AY:s konfiguration bara ger 78" pitch mot CX och AA:s 82.


Vilket redan gett kritik att AY:s stol känns trång.


Fick du något sådant intryck?
 
jonw skrev:Jacob skrev:jonw skrev:Två överraskningar där:Att man hoppas på debut Q2 -15, de flesta har snarare trott på Q4.Men vi får väl se...Och att man lägger in hela 46 stolar i C. Det innebär fler än AF klämmer in i en större kabin (B777).Klicka för att utvidga...Dubbelkollade datumet med Finnair denna morgon och det är Q2 2015 som gäller enligt den info de själva har.Klicka för att utvidga...Märkligt med dubbla budskap här...En annan fråga till Jacob, nuv. flat beds är rätt smala och hårda jämfört med konkurrenternas.Upplevde du stor förbättring där med de nya?Business Traveller har även uppgivit att AY:s konfiguration bara ger 78" pitch mot CX och AA:s 82.Vilket redan gett kritik att AY:s stol känns trång.Fick du något sådant intryck?Klicka för att utvidga...
Stolsmodellen har jag testat tidigare, samma modell som exempelvis Cathay Pacific och Air France använder. Personligen gillar jag denna modell.




Stolen är bredare än Finnairs nuvarande businesstol skulle jag säga. Jag har också sett uppgifterna om att benutrymmet skulle vara mindre än t.ex. Cathay Pacific Zodiac-stol och det kan nog stämma.




Jag gjorde inget omfattande test av stolen då jag nyligen flugit i just denna stolstyp på två olika flygbolag och kan den rätt väl. Men det utrymmet som finns för att komma ut från stolen (mellan stolsdynan och väggen framför) är mindre än hos övriga.
 
Finnair har nu bekräftat sin option på ytterligare åtta flygplan av typen Airbus A350 XWB som kommer levereras år 2018 om det ser ut nu. Utöver de 11 flygplan som redan beställts innebär det att Finnair kommer ha 19 Airbus A350-flygplan totalt i flottan.
 
Jag läste en artikel på svd.se nu på morgon där det i förbifarten nämndes att trafikstart med A350 skulle vara den 26:e oktober till Shanghai. När jag kikar i bokningssystemet för den 26:e oktober verkar onekligen AY057 något konstig då restiden är 0 timmar samt att den flygs från London till Helsingfors? Däremot ligger den fortfarande inne som A340. (Edit: Verkar vara så ganska genomgående för AY057 ser jag så inte bara det datumet. Edit 2: Hm. Verkar som att alla flyg oavsett destination just nu flygs från London till Helsingfors om man klickar på dem så det är det väl något allmänt kajko med bokningssystemet helt enkelt)



Pressat Finnair gör storsatsning | Näringsliv | SvD



Är det någon som har hört något mer kring eventuell trafikstart?
 
Back
Top