Bonden skrev:Den enda anledningen jag kan komma på att man skall stänga av elektronikutrustning vid start och landning är av evakueringsskäl.Störst "risk" att en olycka sker är vid start eller landning om ett nödläge uppstår är det kanske inte så bra att folk sitter och diggar musik och inte är uppmärksamma.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Jag tror att det är motiveringen, men jag vill gärna se en studie som bevisar det också. Det känns rätt otroligt att man inte skulle märka att något gått åt h-vete bara för att man har musik på. Och dessutom finns det ju flygbolag som kör VOD från det att man sätter sig i sätet.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Jag tror att det är motiveringen, men jag vill gärna se en studie som bevisar det också. Det känns rätt otroligt att man inte skulle märka att något gått åt h-vete bara för att man har musik på. Och dessutom finns det ju flygbolag som kör VOD från det att man sätter sig i sätet.Klicka för att utvidga...
rvarttinen skrev:Av vad jag förstått så ska avioniken klara "störningar" från olika apparater rätt bra numera (någonsom har en annan uppgift om detta?). Lär ska ha varit problem under t.ex GSM-nätens tidigaste år. Även ett visst lastbilsmärke med en elektroniskt styrd växellåda hade problem då någon ringde med sin GSM-apparat i hytten ...Klicka för att utvidga...
Knucket skrev:Mer OT.Satt för tio år sedan på ett SAS flyg på väg att landa på ORD. Satt bredvid en ryss som slog på två telefoner (en för frun o en för flickvännen) o det ringde med en gång. Han började prata glatt (troligen flickvännen) och blev väldigt sur när C/A sa till honom att stänga av. Då var man nästan rädd efter alla skräckhistorier att telefonerna skulle störa instrumententen.När man flyger i USA idag sitter alltid någon granne och messar på sin Blackberry vid start o landning.Klicka för att utvidga...