Palazzi skrev:Tråkigt med minskad konkurrens, men de hade alltför dålig förutsägbarhet i sitt schema för att jag skulle våga boka fler resor. Jag gjorde några försök och tyckte inte att det var så illa som vissa skräckhistorier berättade (jag hade väl tur) men tillslut minskade antalet avgångar till den grad att de inte längre utgjorde ett reellt alternativ.Problemen sägs ju till stora delar ha berott på för få fordon att rotera (det stämmer säkert, för det säger ju alla utom SJ) så jag gissar att man måste ha fler fordon i Tyskland för att inte problemet ska upprepa sig. Jag har läst att man sökt tåglägen i Holland, men där gissar jag att man roterar samma fordon inkl gränsöverskridande trafik.Det tycks finnas en viss öppning för återkomst av trafik till Stockholm (ej Göteborg), inom ramen för ett EU-initativ som Flixbus nämns inom. Det handlar om långväga testtrafik Leipzig – Berlin – Copenhagen– Stockholm (
Länk). Möjligen blir detta inte något med, men utifall det blir det så blir ju bas självfallet i Tyskland (så de kan rotera på andra linjer också).På temat Flixbus så ska det bli intressant att se om 25% ökning av busstrafiken innebär nya linjer eller bara ökad frekvens på existerande linjer. För buss, som redan tar rätt lång tid, tycker jag point to point-resor känns än viktigare än för andra trafikslag.Klicka för att utvidga...