Flyg har störtat ifrån Bangkok Thailand till Sydkorea

lillemannen

New member
Ett flyg har störtat ifrån Bangkok Thailand. som skulle till Sydkorea.

66e560a2-7716-46d1-be19-e6368c5179c9

Passagerarplan kraschat i Sydkorea – bara två tros ha överlevt

Ett passagerarflygplan med 175 passagerare och 6 besättningsmedlemmar har kraschat i Sydkorea. Alla utom två ombord befaras ha dött, rapporterar nyhetsbyrån Yo

favicon.ico

www.aftonbladet.se

lillemannen skrev:Ett flyg har störtat ifrån Sydkorea som skulle till Bangkok Thailand.Passagerarplan kraschat i Sydkorea – bara två tros ha överlevtEtt passagerarflygplan med 175 passagerare och 6 besättningsmedlemmar har kraschat i Sydkorea. Alla utom två ombord befaras ha dött, rapporterar nyhetsbyrån Yowww.aftonbladet.seKlicka för att utvidga...
Flyget kom från BKK och jag skall ut med taxi till flygplatsen (BKK) om en timme.

Har följt händelsen på CNN hela morgonen.

Otäcka bilder. Efter att ha sett filmen på kraschen så känns det ju fantastiskt att två personer faktiskt överlevt....

Ricci skrev:Flyget kom från BKK och jag skall ut med taxi till flygplatsen (BKK) om en timme.Har följt händelsen på CNN hela morgonen.Klicka för att utvidga...
Efter en sådan här tragisk händelse så går våra tankar naturligtvis främst till offren och deras familjer.

Tänk på att eftersom det precis varit en olycka med ett flygplan från Bangkok så är det mindre chans att det blir en olycka med ett flyg därifrån nu.

Om du skulle flyga Bangkok till Seoul så är risken ännu mindre mer än minimal nu då det precis varit en olycka på den linjen.

apknug skrev:Efter en sådan här tragisk händelse så går våra tankar naturligtvis främst till offren och deras familjer.Tänk på att eftersom det precis varit en olycka med ett flygplan från Bangkok så är det mindre chans att det blir en olycka med ett flyg därifrån nu.Om du skulle flyga Bangkok till Seoul så är risken ännu mindre mer än minimal nu då det precis varit en olycka på den linjen.Klicka för att utvidga...
Helt klart och bara att hålla med.

Nu går mitt flyg imorgon bitti och var uppe i terminalen om Qatar kunde printa mitt BP, men det var så mycket folk att jag gick tillbaka och checkade in på hotellet.

Det var betydligt mer folk än vanligt som satt i avgångshallen och väntade, men om det har och göra med alla helger eller påverkan från olyckan vet jag inte.

Flight 7C2216 med Jeju Air från Bangkok till Muan (MWX) (mindre regional flygplats i sydvästra Korea).

Enligt Reuters:

The control tower issued a bird strike warning and shortly afterward the pilots declared mayday, a transport ministry official said, without specifying whether the flight said it struck any birds.

Soon after the mayday call the aircraft made its ill-fated attempt to land, the official said.

A passenger texted a relative to say a bird was stuck in the wing, the News1 agency reported. The person's final message was, "Should I say my last words
?"

https://www.reuters.com/world/asia-pacific/plane-drives-off-runway-crashes-airport-south-korea-yonhap-reports-2024-12-29/

Otäckt.

Tragiskt för alla inblandade. Fick kalla kårar av att se videon.

Man får påminna sig om att det trots allt är större risk att råka ut för en olycka på väg till/från flygplatsen än ombord. Glad att flygsäkerheten är så pass hög men det gör det såklart inte mindre tragiskt för alla som förolyckas samt anhöriga.

apknug skrev:Tänk på att eftersom det precis varit en olycka med ett flygplan från Bangkok så är det mindre chans att det blir en olycka med ett flyg därifrån nu.Om du skulle flyga Bangkok till Seoul så är risken ännu mindre mer än minimal nu då det precis varit en olycka på den linjen.Klicka för att utvidga...
OT men den sannolikhetsteorin lät intressant...

Eftersom det är en mindre flygplats så antar jag att de bara har en bana och inte kunde landa någon annanstans. Annars känns det ju som att det är ett dåligt alternativ att låta ett plan som har angett problem med landningsställen försöka landa på en bana med en betongmur i slutet.... Man vet ju inte hur det hade gått om det funnits öppet fält efter slutet av banan, men detta var ju sämsta möjliga och gjorde att de verkligen inte hade någon chans.

Thornado skrev:Eftersom det är en mindre flygplats så antar jag att de bara har en bana och inte kunde landa någon annanstans. Annars känns det ju som att det är ett dåligt alternativ att låta ett plan som har angett problem med landningsställen försöka landa på en bana med en betongmur i slutet.... Man vet ju inte hur det hade gått om det funnits öppet fält efter slutet av banan, men detta var ju sämsta möjliga och gjorde att de verkligen inte hade någon chans.Klicka för att utvidga...
Ja, bara en bana.

hco skrev:Ja, bara en bana.Klicka för att utvidga...

Undrar vad det här innebär:

"På grund av kollisionen ska piloterna ha fått tillstånd att landa på ett annat ställe på flygplatsen."

d2af3a9b-e3be-4179-b713-1323450d0bc1

Svarta lådan hittad – piloterna varnades för fåglar före landning

Kontrolltornet vid flygplatsen i Muan varnade Jeju Air-planet för fåglar strax före planet gick ner för landning. Det uppger Sydkoreas transportministerium efter en första analys av kommunikationen mellan flygtornet och cockpit, enligt AFP.

favicon.ico

omni.se

Thornado skrev:Undrar vad det här innebär:"På grund av kollisionen ska piloterna ha fått tillstånd att landa på ett annat ställe på flygplatsen."Svarta lådan hittad – piloterna varnades för fåglar före landningKontrolltornet vid flygplatsen i Muan varnade Jeju Air-planet för fåglar strax före planet gick ner för landning. Det uppger Sydkoreas transportministerium efter en första analys av kommunikationen mellan flygtornet och cockpit, enligt AFP.omni.seKlicka för att utvidga...

AVHerald har förstås mer info.

"The ministry later added, a bird strike warning had been issued at 08:57L about 6 minutes prior to the crash, about one minute after the bird strike warning the crew declared Mayday at 08:58L while on final approach to runway 01, tower cleared the aircraft to land on opposite runway (19), the aircraft crashed 5 minutes after declaring Mayday."

https://avherald.com/h?article=52225189&opt=0

apknug skrev:Efter en sådan här tragisk händelse så går våra tankar naturligtvis främst till offren och deras familjer.Tänk på att eftersom det precis varit en olycka med ett flygplan från Bangkok så är det mindre chans att det blir en olycka med ett flyg därifrån nu.Om du skulle flyga Bangkok till Seoul så är risken ännu mindre mer än minimal nu då det precis varit en olycka på den linjen.Klicka för att utvidga...
Om du slingar slant och får klave 8 gånger i rad, hur stor är sannolikheten är att krona dyker upp nästa gång? Använde du samma resonemang efter Lion Air kraschen 2018 och sa att det har aldrig varit säkrare att flyga med 737 MAX-8 för den precis har kraschat?

Fruktansvärt vad som hänt - men läskigt att KLM hade en avåkning med igår med en 737-800 i Oslo - tack och lov gick det bra och alla överlevde.

1920_print-klmlogo5-rgb1.jpg

UPDATE 29-12 | Incident with flight KL1204

During takeoff of flight KL1204 from Oslo with destination Amsterdam this evening (28-12) a loud noise was heard. It was decided to divert to the airport of Sandefjord. After landing, the Boeing 737 veered off the runway into the grass at low speed. All 176 passengers and 6 crew members are...

162.ico

news.klm.com

Efter att ha sett filmen och läst kommentarer tycker jag verkligen stora frågan är vad muren gör så nära banan..?!

original.png

Expertens fråga: ”Hur kan man?”

Piloterna på det olycksdrabbade planet i Sydkorea såg ut att ha kontroll när det gick in för nödlandning. Men på landningsbanan dök något upp som förbryllar Jan Ohlsson och andra flygplansexperter världen över. – Det är en stor orsak till antalet dödsoffer, säger han.

favicon.ico

www.expressen.se

ARN01 skrev:Efter att ha sett filmen och läst kommentarer tycker jag verkligen stora frågan är vad muren gör så nära banan..?!Expertens fråga: ”Hur kan man?”Piloterna på det olycksdrabbade planet i Sydkorea såg ut att ha kontroll när det gick in för nödlandning. Men på landningsbanan dök något upp som förbryllar Jan Ohlsson och andra flygplansexperter världen över. – Det är en stor orsak till antalet dödsoffer, säger han.www.expressen.seKlicka för att utvidga...
Alltid denna Jan Ohlsson som börjar spekulera vilt innan liken ens kallnat efter olyckor. Ingen internationell press skriver ens om såna här saker än, men svenska medier är alltid snabba med spekulationerna baserat på "experten" Jan Ohlssons snabba utlåtanden.

ARN01 skrev:Efter att ha sett filmen och läst kommentarer tycker jag verkligen stora frågan är vad muren gör så nära banan..?!Expertens fråga: ”Hur kan man?”Piloterna på det olycksdrabbade planet i Sydkorea såg ut att ha kontroll när det gick in för nödlandning. Men på landningsbanan dök något upp som förbryllar Jan Ohlsson och andra flygplansexperter världen över. – Det är en stor orsak till antalet dödsoffer, säger han.www.expressen.seKlicka för att utvidga...
Om jag förstått det rätt är det betongfundamentet för localizern som planet först krockar med, muren kommer i steg 2 och hade enligt vad jag uppfattat det som haft mindre påverkan än fundamentet.

Med reservation för att jag inte är någon expert.

Taggen skrev:Använde du samma resonemang efter Lion Air kraschen 2018 och sa att det har aldrig varit säkrare att flyga med 737 MAX-8 för den precis har kraschat?Klicka för att utvidga...

737 MAX-8 var, och är fortfarande, felkonstrerat.

Eftersom samtliga 737 MAX-8 hade samma undermåliga MCAS system så var det naturligtvis lika farligt att flyga med samtliga.

Har inget med sannolikhet att göra.

apknug skrev:737 MAX-8 var, och är fortfarande, felkonstrerat.Eftersom samtliga 737 MAX-8 hade samma undermåliga MCAS system så var det naturligtvis lika farligt att flyga med samtliga.Har inget med sannolikhet att göra.Klicka för att utvidga...
Det stämmer ju förvisso. Men hur menar du att det skulle vara mindre sannolikt att ett plan från BKK kraschar bara för att ett plan därifrån precis har kraschat? Om jag slår en sexsidig tärning är sannolikheten att få en sexa 1/6. Menar du att den sannolikheten minskar nästa gång om jag precis slagit en sexa?

Back