Försenat bagage Finnair - vad gäller?

impendill

New member
Hej!



Min svärmor och hennes man anlände till KBV för 22 timmar sedan. Hennes bagage fanns ej med på planet. Hon har anmält på flygplatsen och fått ett "PIR".



Hon har bett mig att kolla upp lite här hemifrån om jag kan höra mig för om hur hon ska gå tillväga och om jag kan sköta kontakten med flygbolaget.



Vad bör hon göra nu?

Hon har fortfarande inte hört någonting om väskan, men de säger att den ska köras ut till hennes hotell när den dyker upp.



Jag kan inte hitta något referensnummer i "PIR-formuläret" då jag försökt att fylla i det på world tracer.



Hur går man tillväga?
 
Om det är Finnair (AY) som utfärdade (det flygbolaget din svärmor flög sista segmenten med) PIR, skulle det vara t ex ARNAY12345 ifall den flygplatsen din svärmor anmälde skadan är på Stockholm Arlanda (ARN).



första tre bokstäver: flygplatskod där anmälan har skett

nästa två bokstäver: flygbolagskod vilket personen flög sista sträckan med

nästa fem siffror: unika siffror
 
De flög AY från Helsingfors till Krabi.

Formuläret är dock ett Thai Airways-formulär de använt, men fyllt i uppgifterna från hennes flyg med Finnair.

Bör det se ut något så här : KBVAY12345? Vilka siffror ska jag använda?



Jag hittar inga 5 unika siffror någonstans i formuläret.
 
Impendill skrev:De flög AY från Helsingfors till Krabi.Formuläret är dock ett Thai Airways-formulär de använt, men fyllt i uppgifterna från hennes flyg med Finnair.Bör det se ut något så här : KBVAY12345? Vilka siffror ska jag använda?Jag hittar inga 5 unika siffror någonstans i formuläret.Klicka för att utvidga...


PIR dokument kan se ut så här:

PIR nummer är där det står "File Reference". (för den här personens fall är BKKTG98852)

http://loyaltylobby.com/wp-content/gallery/random/property-irregularity-report.jpg



Tracking av väskan med PIR numret.

http://www.finnair.fi/laukku



Om din svärmor inte har fått väskan efter 72 timmar, kan hon fylla i den här formulären.

http://www.finnair.com/go/documents/lostbaggage.dot



Mer information på Finnairs webbsida

Lost, delayed or damaged baggage | Services after the flight | Information and services | Finnair
 
Så här ser hennes formulär ut:

img_4694-png.30864
 
Impendill skrev:Hittade denna email-adress när jag googlade snabbt :thaigroundservices@thaiairways.comBör det vara till dem man ska maila?Klicka för att utvidga...
Risken finns att e-mailen hamnar hos någon person i Bangkok som har ingen koll på vad som händer i Krabi, speciellt när korrekta PIR numret saknas.

Jag rekommenderar starkt att kontakta THAI Ground handling i Krabi.



Det finns telefonnumret av THAI Ground handling men numret är till Bangkok (riktnumret börjar med 2).

Our Network
 
Back
Top