Försening —> missat flyg, start utanför EU

helli

New member
Hej!

Jag har köpt Amex 2-1 resa till Zanzibar och åker nu i juni.



Hemresan så startar vi i arlamorgonstund 04:40 från Zanzibar och vi har mellanlandning i Istanbul.



Nu börjar Turkish (som vi har på båda flygen) börjat mixtra med tabellen och det ser ut som vi har mycket kort layover, just denna minut 45min det ändras regelbundet. Så jag har några frågor;

Hinner man byta på Istanbul på 45min?

Om vi missar fortsättningen betyder det att vi missat dygnets sista flyg hem till Sverige, vilken ersättning och hjälp från Turkish kan vi vänta/förvänta oss?



Otroligt besviken som ett av syftena med resan var loungen i Istanbul som vi nu antingen inte kommer se alternativt spendera 18tim i. Glad att jag reser med lika resglad tonåring och inget blöjbarn. Tonåringen hoppas på 18tim lounge och jag är mest nollställd och funderar om jag ska ringa SAS och påpeka orimligheten med det korta bytet. Kan också tillägga att vi har visst funktionshinder och inte rör oss fort, jag _kan inte_ springa. Så tips?
 
Helli skrev:Hej!Jag har köpt Amex 2-1 resa till Zanzibar och åker nu i juni.Hemresan så startar vi i arlamorgonstund 04:40 från Zanzibar och vi har mellanlandning i Istanbul.Nu börjar Turkish (som vi har på båda flygen) börjat mixtra med tabellen och det ser ut som vi har mycket kort layover, just denna minut 45min det ändras regelbundet. Så jag har några frågor;Hinner man byta på Istanbul på 45min?Om vi missar fortsättningen betyder det att vi missat dygnets sista flyg hem till Sverige, vilken ersättning och hjälp från Turkish kan vi vänta/förvänta oss?Otroligt besviken som ett av syftena med resan var loungen i Istanbul som vi nu antingen inte kommer se alternativt spendera 18tim i. Glad att jag reser med lika resglad tonåring och inget blöjbarn. Tonåringen hoppas på 18tim lounge och jag är mest nollställd och funderar om jag ska ringa SAS och påpeka orimligheten med det korta bytet. Kan också tillägga att vi har visst funktionshinder och inte rör oss fort, jag _kan inte_ springa. Så tips?Klicka för att utvidga...
Detta är något Turkish gör ofta. Det är tidtabellsändringar till tusen.



Kolla runt och se om du kan hitta en annan avgång som passar dig bättre och ring SAS och boka om. De kommer inte boka om dig pga att du inte kan springa eller så, men du kanske vill boka assistans om det är stora mobilitetsproblem.



Egentligen är det Turkish som ska boka om dig men det kommer de inte göra.



Missar ni bytet i Turkiet blir ni ombokade och får hotell men eftersom flyget startar utanför EU och flygs an en icke-EU carrier så finns ingen förseningsersättning att hämta.
 
Din MCT (Minimum Connection Time) på IST när du ankommer med Turkish och flyger vidare med Turkish, international/international är 1 timme och 15 minuter. Om Turkish har ändrat din bokning så borde Turkish också boka om dig, men precis som Hachans skriver kommer det inte att ske. Du behöver ringa SAS och söka alternativ samt få ny biljett utskriven.



//uploads.tapatalk-cdn.com/20230518/e2de34683b660c44f253cda2277b8143.jpg
 
Och vad händer om SAS inte hittar en ny retur i business? Vi har ju redan betalat hotell och andra aktiviteter så det går inte bara att avboka resan.
 
Helli skrev:Och vad händer om SAS inte hittar en ny retur i business? Vi har ju redan betalat hotell och andra aktiviteter så det går inte bara att avboka resan.Klicka för att utvidga...


Ja, då har ni betalt hotell och andra aktiviteter som ni inte kommer kunna använda. Kanske ersätter reseförsäkring/hemförsäkring.



Hade jag varit i er sits, känt mig äventyrlig och inte haft bråttom så hade jag åkt ut på resan och sen dykt upp vid incheckningen på hemresan och så får personalen lösa det. Att hålla koll på MCT och sånt kan man ju inte förväntas göras som resenär.



Men det bästa är att lösa det hela såklart. Så kolla på olika sträckor i SAS sökverktyg och se om ni hittar något som passar. SAS kommer inte vara behjälpliga med alternativ och kundtjänst lite som att prata med en vägg, så ni måste veta vad ni vill ha. Är det nu en tidtsbellsändring som skett som gör att anslutningen inte längre funkar alls får ni kanske ställa in er på en övernattning i Istanbul.
 
Tja… som jag inte har bråttom hem och just Istanbuls lounge var ett av målen med resan så kör jag väl på den äventyrliga attityden. Ingen vet ju hur välberest en annan är och kanske är detta vår första internationella resa så vi inte reagerade på att tiden blev kort, eller?



Att SAS är ett stolpskott har vi redan upptäckt. En tidtabellsändring på utresan gjorde att vi skulle landa 45min efter nästa legs avgång. Men men…
 
Hachans skrev:Ja, då har ni betalt hotell och andra aktiviteter som ni inte kommer kunna använda. Kanske ersätter reseförsäkring/hemförsäkring.Hade jag varit i er sits, känt mig äventyrlig och inte haft bråttom så hade jag åkt ut på resan och sen dykt upp vid incheckningen på hemresan och så får personalen lösa det. Att hålla koll på MCT och sånt kan man ju inte förväntas göras som resenär.Men det bästa är att lösa det hela såklart. Så kolla på olika sträckor i SAS sökverktyg och se om ni hittar något som passar. SAS kommer inte vara behjälpliga med alternativ och kundtjänst lite som att prata med en vägg, så ni måste veta vad ni vill ha. Är det nu en tidtsbellsändring som skett som gör att anslutningen inte längre funkar alls får ni kanske ställa in er på en övernattning i Istanbul.Klicka för att utvidga...
+ 1 Kloka råd.
 
Hachans skrev:Ja, då har ni betalt hotell och andra aktiviteter som ni inte kommer kunna använda. Kanske ersätter reseförsäkring/hemförsäkring.Hade jag varit i er sits, känt mig äventyrlig och inte haft bråttom så hade jag åkt ut på resan och sen dykt upp vid incheckningen på hemresan och så får personalen lösa det. Att hålla koll på MCT och sånt kan man ju inte förväntas göras som resenär.Men det bästa är att lösa det hela såklart. Så kolla på olika sträckor i SAS sökverktyg och se om ni hittar något som passar. SAS kommer inte vara behjälpliga med alternativ och kundtjänst lite som att prata med en vägg, så ni måste veta vad ni vill ha. Är det nu en tidtsbellsändring som skett som gör att anslutningen inte längre funkar alls får ni kanske ställa in er på en övernattning i Istanbul.Klicka för att utvidga...
Om man alltid ska ha i beaktande att hela resan förfaller pga tidtabellsändringar så känns resande inte så lockande. Både utifrån perspektivet att vouchern förfallit och dessutom så alla nice deals på hotell och planer på aktiviteter samt ledigheter kan försvinna bara någon vecka innan avresa när man bokat för nära 9mån sedan. För mig är planeringen och sökande/bokande vad jag vill se/göra och längta en del av det roliga.
 
Helli skrev:Om man alltid ska ha i beaktande att hela resan förfaller pga tidtabellsändringar så känns resande inte så lockande. Både utifrån perspektivet att vouchern förfallit och dessutom så alla nice deals på hotell och planer på aktiviteter samt ledigheter kan försvinna bara någon vecka innan avresa när man bokat för nära 9mån sedan. För mig är planeringen och sökande/bokande vad jag vill se/göra och längta en del av det roliga.Klicka för att utvidga...


Jag håller helt med dig och tycker att flygbolagen beter sig rätt svinigt i de här fallen. Du har min fulla sympati!
 
Hachans skrev:Jag håller helt med dig och tycker att flygbolagen beter sig rätt svinigt i de här fallen. Du har min fulla sympati!Klicka för att utvidga...
Så jag är inte en bitch om jag dumpar tillbaka problemet på dem? (Enligt dig alltså) Jag har absolut ingen brådska hem och tonåringen ser 18tim i Istanbul snarare som en jackpot istället för straff. Känner dessutom att det inte borde bli någon (iaf större) merkostnad som allt finns i loungen så yolo?!
 
Om du tycker SAS är ett stolpskott så ska du nog sluta flyga.….
 
Helli skrev:Så jag är inte en bitch om jag dumpar tillbaka problemet på dem? (Enligt dig alltså) Jag har absolut ingen brådska hem och tonåringen ser 18tim i Istanbul snarare som en jackpot istället för straff. Känner dessutom att det inte borde bli någon (iaf större) merkostnad som allt finns i loungen så yolo?!Klicka för att utvidga...


Jag är en stark anhängare av att ”stick it to the man”.



Man måste ju inte vara i loungen i 18 timmar heller. Kolla efter någon rundtur så kan ni kolla in Istanbul när ni ändå är där.
 
Dreamliner skrev:Om du tycker SAS är ett stolpskott så ska du nog sluta flyga.….Klicka för att utvidga...
Som jag skrev, de skickade en tidtabelländring där vi skulle landa 45min efter nästa avgång. Tycker att systemet borde ha larmat att det var en omöjlig resa, dvs stolpskott. Vid kontakt med bokningen löste det sig fint och hon skrattade åt hur dumt att de ens skickade det förslaget till mig, många kollar tydligen inte sina förändringar utan bara köper läget. Hade kunnat bli rätt mycket kaos.
 
Helli skrev:Som jag skrev, de skickade en tidtabelländring där vi skulle landa 45min efter nästa avgång. Tycker att systemet borde ha larmat att det var en omöjlig resa, dvs stolpskott. Vid kontakt med bokningen löste det sig fint och hon skrattade åt hur dumt att de ens skickade det förslaget till mig, många kollar tydligen inte sina förändringar utan bara köper läget. Hade kunnat bli rätt mycket kaos.Klicka för att utvidga...


Ändringarna sker oftast av en robot och inte en människa när flygbolagens ”operations” ändrar avgångstider. Hur algoritmer för dessa ändringar funkar har jag inte kunskap om. Själv råkade jag ut för en ändring där Singapore Airlines bokade om mig till en flight dagen före vid en anslutning vilket uppenbart inte alls funkade. Kundtjänsten på SQ vägrade att ändra biljetten då den var utställd av LH. Fick till slut ringa till LH och ändra. Med det sagt, så är det tyvärr så det fungerar med award och jag håller med om att det är dåligt av vissa flygbolag. Därför är mitt tips att ha koll på flygbolagens ändringar och också ha en giltig biljett utskriven, särskilt om ändringen är på mer än 15 minuter och om MCT tiderna är påverkade av ändringen.
 
Back
Top