Fortsatta flygbolagssatsningar på USA

aaback2arn

New member
Vi har idag sett att SAS utökar med Stockholm-Miami och utökar kapaciteten till Boston. Norwegian presenterade Oslo-Seattle för ett tag sedan.



Det jag funderar är på varför flygbolagen fortsätter att lägga flertalet ägg i USA-korgen?



Jag tror de flesta av oss kan hålla med om att den nuvarande administrationen i USA agerar lite slumpmässigt och inte speciellt underlättande i relationen till andra länder. Det finns hot om restriktioner avseende elektronik vilket får en del av er på bland annat detta forum att hota med bojkott. Dollarn är fortsatt dyr i förhållande till svenska kronan och visar inte några tendenser på att sjunka. Det är en hel del vapenskrammel i relationen med Nordkorea.



Och ändå verkar flygbolagen satsa helhjärtat på USA och uppenbarligen fortsätter kunderna boka? Den lilla dipp som påstods uppkommit efter att nya presidenten tillträdde verkar inte längre vara ett hot, eller?
 
Tycker de har pratats om en ganska rejäl tipp i turister till USA. Men jag tror inte det i första hand är nordeuropa som dippen kommer ifrån, utan andra delar av världen.



Affärsresandet har nog inte påverkats. Ännu. Det kan påverkas av att det görs ännu krångligare att resa, men det har vi ju inte sett ännu.



Och det har uppenbarligen varit en underservad marknad. Och en där man konkurrerar mot ungefär "likvärdiga" bolag prismässigt, till skillnad från Asien där både de traditionella och framförallt ME3 väl har helt andra kostnader...
 
AABack2ARN skrev:Det jag funderar är på varför flygbolagen fortsätter att lägga flertalet ägg i USA-korgen?Klicka för att utvidga...
Är det inte tre aspekter:



1. Efterfrågan.

2. Förhållandevis svagare konkurrens.

3. I regel mer effektiv användning av begränsade flottor (med några undantag).
 
Jag kan hålla med om att Norwegian satsar stenhårt just nu på USA, men de har inte så mycket val, de har alla dessa plan kommer och kan inte riktigt flyga till stora delar av Asien ekonomiskt, eftersom de saknar tillstånd att flyga över Ryssland.

Om vi skulle titta på antalet stolar SAS har under hösten och vintern 2017-18 till USA från Sverige-Norge-Danmark så är det färre än under 2016, de har ett plan mindre, deras inhyrda Boing 737.
 
Vill minnas att Norwegians VD Björn Kojs sa att Norwegian hade 50 % amerikanska medborgare på sina USA linjer, känns lite riskabelt med terrorattackerna i Europa och hur Amerikaner reagerar vid sådana händelser.

Både SAS och Norwegian exponerar sig kraftigt till och från USA just nu.
 
011430121 skrev:Både SAS och Norwegian exponerar sig kraftigt till och från USA just nu.Klicka för att utvidga...


Det var nog egentligen just exponeringen för SAS jag funderade på när jag tänker efter. Avseende Norwegian är det helt klart både expansion och exponering.



Att de bolagen slipper konkurrera med ME3 till USA är väl till viss del sant men inte helt då många passagerare från just arabvärlden kan flyga ME3 utan problem men tidigare behövde flyga via Europa. Rör kanske inte just SAS och Norwegian dock.
 
Dels är väl Cargo en viktig del i beslutsunderlaget, men processerna att starta upp en ny flyglinje är väldigt omständiga och tidsmässigt utdragna så jag gissar att arbetet med nya linjer hann "komma för långt" innan USA fick sin nuvarande president för att bolagen skall anse det vara värt att avbryta förberedelsearbetet.
 
jsn skrev:Dels är väl Cargo en viktig del i beslutsunderlaget, men processerna att starta upp en ny flyglinje är väldigt omständiga och tidsmässigt utdragna så jag gissar att arbetet med nya linjer hann "komma för långt" innan USA fick sin nuvarande president för att bolagen skall anse det vara värt att avbryta förberedelsearbetet.Klicka för att utvidga...
Men EU och USA har Open Skies avtal så behöver flygbolaget som har bas i EU eller i USA väl inte att krångla till så länge det finns slottider?



https://en.wikipedia.org/wiki/EU–US_Open_Skies_Agreement
 
Dr. Miles skrev:Men EU och USA har Open Skies avtal så behöver flygbolaget som har bas i EU eller i USA väl inte att krångla till så länge det finns slottider?https://en.wikipedia.org/wiki/EU–US_Open_Skies_AgreementKlicka för att utvidga...
Det är nog fortfarande väldigt mycket kvar. Avtal med flygplatser, ground handling, de berömda cargo avtalen etc.



Säkert mycket sådant som gör det betydligt billigare att ha linjer från flera baser på hemmaplan (tex arn, osl, cph) till samma destination (tex ord eller Mia) istället för att öppna helt nya linjer. De kan ju dela grund handling och externa avtal lokalt.
 
mha321 skrev:Det är nog fortfarande väldigt mycket kvar. Avtal med flygplatser, ground handling, de berömda cargo avtalen etc.Klicka för att utvidga...
Visst är det så.

Jag läste en artikel på en japansk nyhetssida om ANAs förberedelser av ny linje till Mexico City.



ANAs CEO, Osamu Shinobe sa i en intervju att de förberedde Tokyo-Mexico City linjen för över två års period. Bl a anpassat flygplan för take off från hög altitud. (Mexico Citys flygplats ligger på 2.238 meters höjd)




Aviation Wire skrev:篠辺社長はメキシコシティ線について、「2年以上かけて準備してきた。ANAにとって42番目の国際線定期便の就航都市で、国際線は65路線になった。日本からの往路は12時間半、復路は14時間半ほどかかり、われわれの最長路線」と述べた。Klicka för att utvidga...
ANA、成田-メキシコシティ就航 14時間超の最長路線、高地対応787投入 (Aviation Wire) - Yahoo!ニュース



Även förberedelse av Tokyo-Mumbai tog också över två år.

企業情報



SAS siktar på att flyga till Tokyo Haneda och förberedelse av detta har redan börjat.

SAS siktar på att öppna en ny linje till Tokyo Haneda i 2020 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Det känsligaste i USA-fallet idag är ju att inresandet blivit lite slumpmässigt och det har ju bl.a. skapat ganska stora problem i relationerna med Kanada, t.ex sjuksköterskor som arbetar i Detroit som varit med familjen i Kanada över en helg och därefter inte kunnat åka till jobbet eller avvisningar där immigration-officerarna använt uttryck som "You have been Trumped" eller plötsliga fall där inresa fungerat utmärkt veckan innan men plötsligt nekas etc.



Det är denna "slumpmässighet" som är problemet eftersom det ju innebär att inresekraven blir... lotteriliknande. Även om man har "rätt papper" betyder det inte framgång - inte heller att man besökt USA förra veckan över dagen betyder nödvändigtvis att inköpsturen blir framgångsrik.



Vissa resenärer har ju även rapporterat frågan "vad tycker du om Trump?" i samband med intervjuer på flygplatsen, d.v.s inresa till USA har en slumpmässig, inofficiell koppling till uppfattningen om denne president.



Allt detta påverkar resandet. Sedan är det naturligtvis så att USA är en stor destination vilket gör att det inte nödvändigtvis finns en "direktkoppling" mellan minskat resande och neddragningar eller expansioner hos flygbolagen då det alltid kan finnas nya kundgrupper. Norwegian verkar ju inriktad på att flyga till de mindre städerna i New York State och det kan ju vara ett smart drag.



För att flygbolagen på allvar skall dra ned USA-exponeringen lär det krävas mer omfattande nedgångar än idag. Vad som på allvar skulle få effekt är om VWP skulle genomgå dramatiska ändringar och visumkrav införas till flera länder som tidigare varit med i nämnda program. Sålänge den nuvarande ordningen med ESTA kvarstår lär resandet inte åka ner till en sådan grad att det blir tal om att lägga ned linjer. Skulle det däremot uppstå ett "krig" som leder till visumkrav åt båda hållen, d.v.s att VWP upphör blir det tal om stora effekter.
 
Matts Lindmark skrev:Vissa resenärer har ju även rapporterat frågan "vad tycker du om Trump?" i samband med intervjuer på flygplatsen, d.v.s inresa till USA har en slumpmässig, inofficiell koppling till uppfattningen om denne president.Klicka för att utvidga...
Har jag inte sett någonstans, hade varit perfekt om du kan länka till någon källa på detta att det sker mer än något enskilt "mänskligt misstag" ?
 
Golfkillen skrev:Har jag inte sett någonstans, hade varit perfekt om du kan länka till någon källa på detta att det sker mer än något enskilt "mänskligt misstag" ?Klicka för att utvidga...


Detta har rapporterats i enstaka fall i kanadensiska medier.



Jag bifogar lite länkar:



Montreal woman denied entry to U.S., told she needs immigration visa | Globalnews.ca



Green card holder fears being harassed at US border, despite Trump travel ban block | Globalnews.ca



Canadian Muslim grilled about her faith and view on Trump at US border stop | US news | The Guardian



Detta är några exempel. Sedan har ju diverse skolor etc i Kanada ställt in sina resor till USA av rädsla för problem ifall enskilda elever nekas inresa.



Canada's Girl Guides cancel all US travel as Trump rules spark fears at border | World news | The Guardian



https://www.usatoday.com/story/news...g-trips-us-because-trump-travel-ban/99574218/



Effekter på turismen diskuteras:



https://www.usatoday.com/story/news...-18b-us-tourism-travel-analysts-say/99708758/
 
Back
Top