Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Nå står det ingenting om når du skal reise, men det kan være verdt å merke seg at det nylig var et kuppforsøk i Benin som utløste en del militær aktivitet i og rundt Cotonou. Det er velg 11. januar, som gjerne er et tidspunkt man ønsker å ikke være i landet på.
Når det gjelder skatter og avgifter ville det vært mer fordelaktig å flydd til COO og hjem fra LFW. I følge ECOWAS skal alle non-compliant taxes fjernes fra 1. januar 2026 og øvrige avgifter reduseres med 25%. Så langt har jeg ikke sett tegn til dette.
Tack för bra information. Vi ska resa i oktober 2026 så vi ska följa utvecklingen i landet noga fram till dess :). Aha, då skulle jag egentligen vänta några veckor med att boka resan, men lite rädd att platserna ska ta slut. Det fanns väldigt få resor överlag till dessa länder så tyvärr kunde vi inte starta resan i Cotonou.

Efter att ha läst rapporten av @hendberg så är vi nu sugna på Peru, får se om platser öppnas upp så att vi kan omboka. :) Dock får vi då till endast ett nytt land i mot tre nya länder på den resan vi nu har (Ghana, Togo och Benin).

Har en resa bokad med Arn-AMS-lhr-Mia. 2 första benen med KLM det långa med Virgin.
Är bara 45 minuter connection i AMS och jag är orolig att missa ( fick denna anslutning pga justering på långa benet). OM vi missar, är det KLM eller Virgin man främst ska jaga? Vems blir ansvaret om vi missar långa benet?
Har försökt få hjälp av Virgin vars ändring gjorde att vi fick så kort byte sen (fick boka om feeder) men dom hänvisar bara till SAS.

Har en resa bokad med Arn-AMS-lhr-Mia. 2 första benen med KLM det långa med Virgin.
Är bara 45 minuter connection i AMS och jag är orolig att missa ( fick denna anslutning pga justering på långa benet). OM vi missar, är det KLM eller Virgin man främst ska jaga? Vems blir ansvaret om vi missar långa benet?
Har försökt få hjälp av Virgin vars ändring gjorde att vi fick så kort byte sen (fick boka om feeder) men dom hänvisar bara till SAS.
Har för mig att MTC är 45 i AMS, så det ska inte vara några problem, är det genomgående biljett så löser dom ev problem på flygplatsen.

Tack, KLM har bekräftat den ska vara OK men är ändå orolig att det ska strula och ingen på AMS ska ta ansvar men bara att hålla tummarna då..
Om KLM orsakar försening, på sin hemmaflygplats, som gör att man missar flyg kan du nog vara tämligen säker på att du bokas om av KLM till din destination. Så det ska fungera och när saker träffar fläkten är absolut bäst att vara på flygbolagets hub och inte någon annan stans.

Får olika besked av kundtjänst så kollar med experterna här istället. Gäller en bokning med enbart SAS flighter. Går det att ha olika klasser på det långa benet på ut- och hemresa? Exv. business ut och ekonomi hem (plus feeder-flyg i ekonomi ARN/CPH).

Ja, inga problem.
Jag blir inte klok på SAS kundtjänst... Ringde in nu och agenten sa då (jag har redan ARN-CPH i ekonomi och CPH-SFO i business), dels att hon inte såg platserna på hemresan som jag kunde se på Awardfares och tidigare idag på SAS.se (nu säger den bara "Sorry, something went wrong when we were processing your request. Please call us and we'll try to help you."), men också att om jag hittar en hemresa och vill lägga till den så blir det en ombokning (vilket jag är med på), men då måste hela utresan vara i samma klass, d.v.s. ARN-CPH-SFO i ekonomi eller business, inte möjligt att blanda som det är nu.

Jag blir inte klok på SAS kundtjänst... Ringde in nu och agenten sa då (jag har redan ARN-CPH i ekonomi och CPH-SFO i business), dels att hon inte såg platserna på hemresan som jag kunde se på Awardfares och tidigare idag på SAS.se (nu säger den bara "Sorry, something went wrong when we were processing your request. Please call us and we'll try to help you."), men också att om jag hittar en hemresa och vill lägga till den så blir det en ombokning (vilket jag är med på), men då måste hela utresan vara i samma klass, d.v.s. ARN-CPH-SFO i ekonomi eller business, inte möjligt att blanda som det är nu.
"För mig har det varit lite olika när jag pratat över telefon.

En kvinna sa att jag bara fick ha ekomoni på feeder flyg. Dock var hon gode less och trött i luren och kändes okunnig så jag tackade bara och la på utan ändringar.

En annan kvinna var väldigt duktig och trevlig men hon sa att det behövde vara business hela sträckan.

Så väldigt olika bud
."

Skrev jag i en annan tråd, dock svarade en person där https://www.businessclass.com/forum...2-för-1-voucher-tråd-2025.106491/post-1147548

https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/ och där finns det längst ner bland annat:

• Du kan kombinera reseklasser för ut- och hemresa (t.ex. utresa i Economy och hemresa i Business), men inte inom samma riktning (t.ex. CPH–AMS i Economy och AMS–JFK i Business).
  • Vår kundservice kan hjälpa medlemmar att lägga till anslutningsflyg (inklusive i annan reseklass) till befintliga bonusbokningar. Anslutningsflyg är sträckor från Norden till någon av våra navflygplatser: CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON. Till exempel kan du lägga till UME–ARN–CPH till en befintlig bokning CPH–EWR. Att lägga till ett anslutningsflyg kostar 15 EUR / 150 SEK / 150 NOK / 100 DKK / 15 USD / 25 CAD per person.

Men i ditt fall så är det kanske bäst att boka CPH-SFO buisness och SFO-CPH ekonomi på en biljett. Sen ringa in och lägga feeder på den bokningen.

Men jag har också märkt att agenterna inte heller får upp vissa resor man hittar på awardfares. "Den får jag inte upp" säger dom, och så kan man inte boka något. Dock hittade en duktig agent ett annat feeder flyg som inte jag hittade.

testa att lägga på SFO—CPH biz först. Ev måste den biljetten utställas? Sedan är det viktigt att man säger ”feeder/anslutningsflyg”, då det enligt regelverket enbart är dessa flyg som går att boka i en annan klass än det längsta. Ev blir det en avg på 750 för interkontinentala benet plus 150 dkk för feedern om det är som så att du avvaktar m den sista bokningen.

Obs att info om feeder i eco faktiskt bara verkar stå på SAS Partner sidan o inte SAS egna. Vet inte om det är ändrat men kanske går att kringgå genom att först alltså lägga på biz o sedan ”anslutningsflyg”.

Toppen