Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

1. Nej, det vet du först om du (SAS) försöker ändra. Fick du upp platser enbart vid sökning BLR-ARN och inte vid sökning BLR-AMS kan du dock utgå från att de är married.

2. Nej, inte annat än att be SAS agent ändra. Vid bokning kan man alltid testa be agenten lägga till de olika segmenten i olika ordning och steg men här handlar det ju bara om att byta ut en enskild flight.

3. I teorin, ja, men troligen är det inte så. Dock upplever jag det som ett större problem nu i SkyTeam än i *A då jag sällan (aldrig?) råkade ut för problem att kombinera ut- och hemresor under *A-tiden. Men nu låser t.ex. AF så att vissa returresor inte går att kombinera med vissa utresor och vice versa. Samt att flighter med två olika bolag verkar vara ”married” på så sätt att det krävs flighter med bolag A samt connection (ibland krävs t.o.m. dubbla flighter och connections med bolag A)
för att ”låsa upp” business på nästa sträcka med bolag B, något jag inte heller sett i *A (undantaget LH-gruppen).

Tack för att du tog dig tiden att svara. Det verkar vara ungefär som jag misstänkte.

Vet inte riktigt var den här frågan hör hemma men provar denna tråd.

Jag har sedan en tid en bokning ARN-CPH-ICN och åter i premium flex, resan är i mars 2026. Nu på morgonen fanns plötsligt samma datum tillgängliga som premium bonus, som jag bokade. Så nu har jag två bokningar på samma datum i samma serviceklass, för de långa benen. (Ena anslutningsflyget skiljer.)

Jag har inte bestämt mig för vilken av bokningarna jag vill använda. Premium flex kostade en slant men julkalenderns dubbla poäng lockar. Men en slant återbetald för flexbiljetten lockar också.

Jag har förstått att vissa flygbolag aktivt letar efter resenärer mer mer än en plats på samma avgång och avbokar den ena automatiskt. Nån här som haft ett scenario som liknade mitt? Bokade SAS av er? Om ja, hur lång tid tog det och var det revenue- eller award-bokningen som blev kvar?

Jag har sedan en tid en bokning ARN-CPH-ICN och åter i premium flex, resan är i mars 2026. Nu på morgonen fanns plötsligt samma datum tillgängliga som premium bonus, som jag bokade. Så nu har jag två bokningar på samma datum i samma serviceklass, för de långa benen. (Ena anslutningsflyget skiljer.)

Jag har inte bestämt mig för vilken av bokningarna jag vill använda. Premium flex kostade en slant men julkalenderns dubbla poäng lockar. Men en slant återbetald för flexbiljetten lockar också.

Jag har förstått att vissa flygbolag aktivt letar efter resenärer mer mer än en plats på samma avgång och avbokar den ena automatiskt. Nån här som haft ett scenario som liknade mitt? Bokade SAS av er? Om ja, hur lång tid tog det och var det revenue- eller award-bokningen som blev kvar?
Boka bonusresan och bestäm dig inom 24h :)

Ingen erfarenhet från longhaul, men hade en gång två biljetter på samma flight och i samma namn på SAS shorthaul där båda var bonusresor (ena var biljetterad och andra obiljetterad).

Den andra flighten som låg obiljetterad avbokades flera gånger automatiskt innan SAS ställde ut de nya biljetterna och tog bort första bokningen.

Hej! Har en resa där bokningsagenten på SAS klantat sig och fyllt i fel personnummer på min dotter, hon är bokad som infant fast hon är 12. Detta upptäcktes efter det var problem att reservera säte på virgin-flighterna. Har suttit i timmar både med Virgin och SAS, sistnämnda har tagit på sig ansvaret men säger att det bara är att boka av och hoppas platserna kommer tillbaka. ”50/50-chans”. Agenten jag pratade med sist försökte hitta alternativ utan resultat, hon lovade återkomma idag med hur vi går vidare. Jag undrar om någon varit med om något liknande och vad jag har för rättigheter? Det ska sägas att det är en open-jaw bokning i eco på korta benen och biz på långa. Vi är totalt 4 och ligger på 2 olika bokningar. Jag har ett par hotellnätter som inte är avbokningsbara, köpt separat flyg mellan orterna samt match-biljetter. Det rör sig om ca 20000 jag inte kan få återbetalat. Är det något jag kan lägga på SAS? Kan jag begära att vi ska få revenue-biljetter för att lösa problemet? Tacksam för input!
Citerar mig själv här då någon ville jag skulle följa upp. Har spenderat otaliga timmar i telefon och på chatt både med SAS och Virgin gällande bokningen. SAS intygade att problemet med fel personnummer skulle lösa sig på flygplatsen. Min dotter är inte bokad som infant utan som child, bra tänker jag för då har vi iaf två stolar bokade. Jag scannade in hennes pass på virgins hemsida och felmeddelande försvinner. Jag hör ändå av mig till virgins kundtjänst för att dubbelkolla detta. Då säger agenten där att han ser 3 personer på bokningen, där min dotter BÅDE är listad som child och infant. Jag kontaktar SAS igen som säger att dom bara ser två personer i bokningen, en vuxen och ett barn. Dom säger igen att detta kommer lösa sig i check in. Jag känner mig inte lika övertygad om detta. Otroligt märklig situation, vad hade ni gjort?

Hej,

Har sedan tidigare en return award boking Paris-Seoul. Försökte lägga till Aten-Paris och Paris-Aten då tillgänglighet dök upp nyligen.

Ringe SAS och agenten sa att för Air Fraince så har de kategorier där vissa award biljetter enbart kan bokas vid nya bokningar medan andra kan bokas när man vill göra en ändring.

Har någon hört något liknande tidigare?

Hej,

Har sedan tidigare en return award boking Paris-Seoul. Försökte lägga till Aten-Paris och Paris-Aten då tillgänglighet dök upp nyligen.

Ringe SAS och agenten sa att för Air Fraince så har de kategorier där vissa award biljetter enbart kan bokas vid nya bokningar medan andra kan bokas när man vill göra en ändring.

Har någon hört något liknande tidigare?
Ja, så har det varit även på Star Alliance tiden

Fly Premiumfråga.
Ska boka SAS ORD->CPH->ARN med fly premium men CPH->ARN har inga platser släppta i bonus än. Funkar det att lägga till det benet i efterhand?

Toppen