Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag tror att jag förklarade dåligt bara, jag tog inte med att jag har både tur och retur klar för mig redan. Både jag och kundtjänsten ser returen på resan, men det är en open jaw än så länge, innan jag lagt till feeders. Så jag kan alltså inte boka hela resan online. Hade kundtjänsten bara kunnat se min utresa också så hade jag kunnat boka både tur och retur direkt. Då hade kostnaden bara blivit 150 kronor för att lägga till feeders, ut från ARN till Amsterdam och hem från London.



Tänker jag rätt? Något jag inte tänkt på så jag kan undvika detta?
 
Fredah skrev:Det där är ju ett jäkla otyg, visas platser separat så borde de gå att lägga till på både nya och befintliga bokningar.Har stött på det med SkyTeam men inte med rena SAS bokningar. I fallet med SkyTeam så ändrades det inte alls utan jag fick köpa separat feeder.Klicka för att utvidga...
Håller med. Vi bokade i mars och varenda feeder jag sett online på SAS Partner kunde inte SAS kundtjänst se. Till slut lyckades vi hitta en feeder (efter 19 samtal om enbart att lägga på feeder).



Nu har Garuda bokat om vår hemresa flera dagar senare (!) vilket då medför att vår feeder AMS - ARN måste bokas om.

SAS säger att de inte kan hitta någon feeder, även om jag säger exakta tider från Sky Team search. Vid ett tillfälle sade en agent att han hittade en feeder men med ca 8 tim transfertid och föreslog att vi skulle avvakta, dels på fler feedersläpp och dels utifrån Garuda kanske gör ytterligare ändringar....



Hur tycker ni vi ska gå tillväga? Ska vi försöka boka ny feeder om vi hittar den? eller ska vi avvakta?



tack på förhand!
 
Har hittat awardresa (2-4-1) "långa benet" på SAS-sidan för partnerflygbolag, om jag sedan vill se tillgänglighet för feeder flighten från Stockholm till t ex Frankfurt, var ser jag denna tillgänglighet?
 
inka skrev:Har hittat awardresa (2-4-1) "långa benet" på SAS-sidan för partnerflygbolag, om jag sedan vill se tillgänglighet för feeder flighten från Stockholm till t ex Frankfurt, var ser jag denna tillgänglighet?Klicka för att utvidga...
Söker i SAS verktyg för partner awards som ARN-XYZ. Alt i SAS "egna"/vanliga verktyg för poängbiljetter om det är feeder med SAS du förväntar dig att hitta.
 
Vet inte om det tagits upp men nytt för mig. Länken i appen är trasig men man kan se ny poängtabell på hemsidan.





img_1395-jpeg.170047
 
Andreas Ekman skrev:Sist jag bokade 241 för några månader sen i nya systemet. Då fanns feeder direkt vid bokningen. Dock var det i en annan klass än den långa flygresan.Allt gjordes i samma samtal men dom måste först boka den långa sträckan i bussines och biljetterna den. Sen direkt efter gjorde hon feeder och det blir ju ett tillägg av feeder och 150:- extra. För att sen skicka app biljetering.Så min erfarenhet är att även om feeder finns vid bokning blir det en extra kostnadKlicka för att utvidga...
Får man tillbaka de 150 kronorna om man avbokar bonusresan inom 24 timmar?
 
Det här med att alla flighterna på en resa måste vara i samma klass, är det strikt bland alla SAS-agenter eller är det värt att köra en HUACA? Säger systemet helt stopp när de ska lägga in rutten?



Skulle man på något sätt tex kunna få igenom arn-lhr-nbo-cpt där Stockholm-London är ekonomi, London-Nairobi är business och Nairobi-Kapstsaden är ekonomi?
 
Gus skrev:Det här med att alla flighterna på en resa måste vara i samma klass, är det strikt bland alla SAS-agenter eller är det värt att köra en HUACA? Säger systemet helt stopp när de ska lägga in rutten?Skulle man på något sätt tex kunna få igenom arn-lhr-nbo-cpt där Stockholm-London är ekonomi, London-Nairobi är business och Nairobi-Kapstsaden är ekonomi?Klicka för att utvidga...
”Feeder” behöver inte vara i samma klass och tidigare kunde man lägga till feeder i båda ändar så det borde gå om du först bokar London-Nairobi och sen lägger till ekonomi flygen. Jag har dock för mig att det ändrats så att man enbart får boka ”feeder” till hubbarna här uppe dvs i ditt fall Stockholm-London. Men även om du hittar en agent som går med på att göra det så är det inte säkert att det går. Jag hör mer och mer om flyg som ”bara är tillgängliga för nybokning” och inte kan kombineras med en befintlig.
 
TP12 skrev:Det här borde jag veta men kan helt enkelt inte komma ihåg.... Har några resor bokade sista halvåret nästa år, har inte varit möjligt att lägga till feedeers än. Vouchers (åtminstone en av dem) som använts går ut 31/12 2025. Betyder det att jag måste lösa feeders innan detta år är slut eller kan jag lägga till dessa under 2026 även om voucher har gått ut?Klicka för att utvidga...



Dragzone skrev:Går voucher ut kan du inte boka om, utan att voucher försvinner.Ska du göra ändringar måste voucher och poängen vara giltiga.Klicka för att utvidga...
Såg nu nedan i en annan tråd vilket verkar öppna upp för att det borde vara möjligt även om vi går in i 2026, eller missförstår jag något?




1763043068779-png.170069
 
Fredah skrev:”Feeder” behöver inte vara i samma klass och tidigare kunde man lägga till feeder i båda ändar så det borde gå om du först bokar London-Nairobi och sen lägger till ekonomi flygen. Jag har dock för mig att det ändrats så att man enbart får boka ”feeder” till hubbarna här uppe dvs i ditt fall Stockholm-London. Men även om du hittar en agent som går med på att göra det så är det inte säkert att det går. Jag hör mer och mer om flyg som ”bara är tillgängliga för nybokning” och inte kan kombineras med en befintlig.Klicka för att utvidga...
Feeder är enbart från Skyteam hubbar, och om jag kommer ihåg rätt enbart i Europa.



Från FRA kan du tex inte boka en feeder till CPH utan det måste vara samma klass och räknas som ombokning istället för feeder.



Finns ju inget som stoppar att någon gör fel. Men alla biljetter som bryter mot denna regel ska inte biljetteras, om ingen gör fel, och de har blivit mycket hårdare på att kontrollera detta mot tidigare.

Man läser ju rätt ofta på Facebook om folk som försökt boka om på icke tillåtna sätt och agenten säger inga problem, för att backend sedan nekar biljettering för att det bryter mot reglerna.
 
Letar resa ARN-MIA och hittar:



BLL-AMS-LHR (KLM)

LHR-ATL (Virgin)

ATL-FLL (Delta)



Någon som lyckats med att plocka bort första benet/benen, i det här fallet de första två med KLM, och sen lägga till ARN-LHR? Om man det går vägen gissar jag att det inte räknas som feeder.
 
JPE skrev:Letar resa ARN-MIA och hittar:BLL-AMS-LHR (KLM)LHR-ATL (Virgin)ATL-FLL (Delta)Någon som lyckats med att plocka bort första benet/benen, i det här fallet de första två med KLM, och sen lägga till ARN-LHR? Om man det går vägen gissar jag att det inte räknas som feeder.Klicka för att utvidga...
Feeder är att lägga till flighter. Måste du ta bort flighter så är det ombokning.



Om de går att ta bort eller ej beror på om de är married. Om resan inte hittas om du söker LHR-FLL går de högst troligt inte att ta bort.
 
Jag har hittat en resa till Las Vegas med KLM och Virgin Atlantic.

Rutten är Amsterdam (AMS) – London Heathrow (LHR) – Las Vegas (LAS).





Jag vill helst flyga från Göteborg. Går det fortfarande att boka den här rutten och sedan ta bort sträckan AMS och i stället lägga till Göteborg (GOT) – London Heathrow (LHR) med SAS (förutsatt att det finns platser)? Eller har SAS blivit mycket hårdare med sådana ändringar?
 
Axxo skrev:Jag har hittat en resa till Las Vegas med KLM och Virgin Atlantic.Rutten är Amsterdam (AMS) – London Heathrow (LHR) – Las Vegas (LAS).Jag vill helst flyga från Göteborg. Går det fortfarande att boka den här rutten och sedan ta bort sträckan AMS och i stället lägga till Göteborg (GOT) – London Heathrow (LHR) med SAS (förutsatt att det finns platser)? Eller har SAS blivit mycket hårdare med sådana ändringar?Klicka för att utvidga...
Beror nog på om det Merried segments eller inte. Mycket som går från LHR är det och då ofta via AMS. Jag har lyckats göra det på vägen hem från LHR men det var vid en schema ändring som det öppnade sig för mig.
 
Axxo skrev:Jag har hittat en resa till Las Vegas med KLM och Virgin Atlantic.Rutten är Amsterdam (AMS) – London Heathrow (LHR) – Las Vegas (LAS).Jag vill helst flyga från Göteborg. Går det fortfarande att boka den här rutten och sedan ta bort sträckan AMS och i stället lägga till Göteborg (GOT) – London Heathrow (LHR) med SAS (förutsatt att det finns platser)? Eller har SAS blivit mycket hårdare med sådana ändringar?Klicka för att utvidga...
Läs inlägget innan din post som beskriver exakt samma som du frågar om.
 
palmen skrev:Läs inlägget innan din post som beskriver exakt samma som du frågar om.Klicka för att utvidga...


palmen skrev:Läs inlägget innan din post som beskriver exakt samma som du frågar om.Klicka för att utvidga...
Hej



Ok tack!



Skrev fel tidigare, menade Male och inte Las Vegas.



Jag bokade precis



GOT-ARN-AMS med SAS och sedan AMS-LHR med KLM -LHR - Male med VS. Just nu fanns inget mellan GBG-LHR, dock kunde jag ändra det senare om jag hitta något sa han.



Inte optimalt då vi måste sova över i Amsterdam.
 
Axxo skrev:HejOk tack!Skrev fel tidigare, menade Male och inte Las Vegas.Jag bokade precisGOT-ARN-AMS med SAS och sedan AMS-LHR med KLM -LHR - Male med VS. Just nu fanns inget mellan GBG-LHR, dock kunde jag ändra det senare om jag hitta något sa han.Inte optimalt då vi måste sova över i Amsterdam.Klicka för att utvidga...
Vad agenter säger och vad som funkar är långt ifrån alltid samma sak. Kompetensen är oftast låg.
 
Axxo skrev:HejOk tack!Skrev fel tidigare, menade Male och inte Las Vegas.Jag bokade precisGOT-ARN-AMS med SAS och sedan AMS-LHR med KLM -LHR - Male med VS. Just nu fanns inget mellan GBG-LHR, dock kunde jag ändra det senare om jag hitta något sa han.Inte optimalt då vi måste sova över i Amsterdam.Klicka för att utvidga...
Det är en resa till Male som vi har och som vi fick ändrat från MLE-LHR-CDG-GOT till MLE-LHR-GOT efter en schema ändring. Vet inte om det går att lösa annars?
 
Back
Top