Frantzen Bangkok

Rykten säger att vi har en medlem som har bord på premiärkvällen. Ska bli spännande att se om det kommer en rapport.

Var som @flum nämnde på premiärkvällen på Villa Frantzén. Kommer lite längre rapport senare men kort info och intryck kan delas redan:

Maten håller väldigt hög klass, av 10 testade rätter så var 9 av väldigt hög klass. 1 lite av en besvikelse men mer i jämförelse med de andra. Matmässigt klart stjärnklass.

Lokalen är vacker, det är genomtänkt och stämningen är avslappnad och det svenska lyser igenom med musik av svenska artister.

Servicen haltar fortfarande lite, man märker tydligt att vissa av de svenskar som kommit med ser till att allt flyter som det ska. Vår servitris var supertrevlig och alert men noll koll på vinerna som serverades eller vin alls för den delen.

Prismässigt är det dock extremt prisvärt och jag återkommer gärna. Även cocktailbaren är värd ett besök.

Enligt vad jag snappade upp när jag pratade med personalen så är det samma lokala finansiärer som stöttat detta som också ligger bakom Sühring och Gaa så verkar finnas någon med bra smak.

Kommer fler bilder och mer utförlig rapport om maten senare.

51727bd7-e91c-4de9-8b89-2b04ac6c2088-jpeg.129897

b6f788c7-31cc-44ad-a04a-7713343d6d71-jpeg.129898

76eaf79f-e61f-4c5f-819f-35ee57eaa86c-jpeg.129899

31a1da08-f053-4591-aa17-979403d75b03-jpeg.129900

Ser med spänning fram mot mer utförlig rapport, lokalen verkar at-a-glance se väldigt smakfull och välplacerad ut.

Tack vare era tips här i tråden så gjorde vi en bokning tills idag, 20/6. Det blev jag, frugan, och dottern på 14 år. Lilleman på 7 år fick inte följa med.

Alla tyckte om maten, men frugan gav inte så mycket för den alkoholfria drickpaketet. Jag tyckte dryckerna smakade bra till maten, men jag hade även vart nöjd med vanligt kolsyrat vatten också.

Såg en hel del svenskar i personalen, hade tur som fick en kypare från Sverige. Var även en hel del svenskar bland gästerna också.

Allt som allt, vi är glada att ha gjort besöket, gick på ca 5400 kr för oss 3 med dricka.

Uddevallare skrev:Tack vare era tips här i tråden så gjorde vi en bokning tills idag, 20/6. Det blev jag, frugan, och dottern på 14 år. Lilleman på 7 år fick inte följa med.Alla tyckte om maten, men frugan gav inte så mycket för den alkoholfria drickpaketet. Jag tyckte dryckerna smakade bra till maten, men jag hade även vart nöjd med vanligt kolsyrat vatten också.Såg en hel del svenskar i personalen, hade tur som fick en kypare från Sverige. Var även en hel del svenskar bland gästerna också.Allt som allt, vi är glada att ha gjort besöket, gick på ca 5400 kr för oss 3 med dricka.Klicka för att utvidga...
Jag brukar överlag inte gilla sånna där juice-paket som erbjuds på restauranger idag som alkoholfritt alternativ. Oftast bara surt och smaklöst, jämfört med vin.

Riktigt kul att höra om en lyckad lansering, missade öppningen med en vecka men den får stå på min lista till nästa gång.

Besökte nyligen Bangkok med en vän och lyckades lösa ett bord på Villa Frantzén på lördagen 6e aug. När jag väl var där så snacka vi till oss en plats kvällen efter då vi ville köra genom hela menyn. Vi körde med andra ord back to back två kvällar i rad.

Matens kvalité är bra och smakerna är bra komponerade. Servicemässigt är det en del hit and miss där en miss andra kvällen var oacceptabelt i mitt tycke. Den missen var att man serverade rätt nr 2 och sedan fick vi vänta säkert 5 min innan vårt vin till rätten kom in (alltså wine pairing), det var även så att de då tog fel vin vilket vi fick uppmärksamma henne om. Många lär säkert tycka det är löjligt men när man pröjsar 2000-2500 SEK för en middag med vin på en restaurang, framförallt i Bangkok där det är extremt mycket pengar så vill man få rätt service.

Utöver det är fastigheten riktigt trevlig, man har totalrenoverat villan från grunden och cocktailbaren som ligger bredvid är tydligen ett gammalt stall.

Det finns 3 st separata dining rooms varav två tar upp till 8 pers och ett mindre för 6 pers. Ingen minimum spend finns på dessa rum utan man går efter att skapa en trevlig upplevelse för större sällskap. Ena rummet för 8 pers har även tillgång till terassen uppe på taket med utemöbler för socialt häng. Rummet för 6 pers har tillgång till den lilla balkongen.

Bifogar lite bilder från första kvällen.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/20220806_191133-jpg.132940/

Michelinstjärnor för Thailand delas ut i mitten av December, utifrån de 3 recensioner vi har här så länge så verkar det som restaurangen behöver lösa lite aber i serveringen innan dess för att ha en chans.

JacobGBG skrev:Michelinstjärnor för Thailand delas ut i mitten av December, utifrån de 3 recensioner vi har här så länge så verkar det som restaurangen behöver lösa lite aber i serveringen innan dess för att ha en chans.Klicka för att utvidga...

Jag har för mig att stjärnor delas ut efter kvaliteten på mat. Inte på service.

Sebbeh skrev:Jag har för mig att stjärnor delas ut efter kvaliteten på mat. Inte på service.Klicka för att utvidga...
Nej det är helheten som ska analyseras för stjärnstatusen…

Maten kan vara perfekt men om drickan inte ens är framme (smakupplevelsen kan ju skiljas markant med eller utan dryck dessutom) så blir det knappast några stjärnor.

ska dit själv 23/9 så kan uppdatera här och se om de värsta baby-sjukdomarna är borta tills dess

squeezen skrev:Nej det är helheten som ska analyseras för stjärnstatusen…Maten kan vara perfekt men om drickan inte ens är framme (smakupplevelsen kan ju skiljas markant med eller utan dryck dessutom) så blir det knappast några stjärnor.ska dit själv 23/9 så kan uppdatera här och se om de värsta baby-sjukdomarna är borta tills dessKlicka för att utvidga...

What The MICHELIN Guide's Symbols Mean

Restaurant inspectors do not look at the interior decor, table setting, or service quality when awarding stars - these are instead indicated by the number of 'covers' it receives, represented by the fork and spoon symbol.

Som vanligt alltså, utmaningar med servicen. Behöver antagligen ta in duktig servicepersonal från andra delar av världen med erfarenhet av stjärnkrog. Tufft att hitta i Bangkok nu efter pandemin.

Sen tycker jag också att det är rimligt att det tar upp till ett år att få en ny krog att bli riktigt bra. Många saker där man prövar sig fram och justerar hela tiden.

Sebbeh skrev:What The MICHELIN Guide's Symbols MeanRestaurant inspectors do not look at the interior decor, table setting, or service quality when awarding stars - these are instead indicated by the number of 'covers' it receives, represented by the fork and spoon symbol.Klicka för att utvidga...
Jag ser vad de skriver men det är nog en feltolkning av vad de menar med ”service quality” att det skulle passera obemärkt för Michelin på stjärnnivå att inte klara av att servera vin och mat samtidigt, eller t.ex. att servera alla runt bordet någorlunda samtidigt. Förmodligen vill de friskriver ömma sig från gamla uppfattningar om personaltäthet på stjärnrestauranger och t.ex. blixtsnabb hantering av tappade servetter.

@fcx frågade om vi skulle äta på Frantzen när vi är i Bangkok jag sa givetvis ok, han bokade ca två månader innan vi skulle komma, den dag vi hade planerat att gå var det stängt så det fick bli ett par dagar senare.

Igår torsdag var den dag besöket skulle bli av, hade kollat menyn innan besöket och jag hade när jag läst den bestämt vilka rätter jag skulle välja.

När vi kom till Villa Frantzen möttes vi av en dam som förstod att vi var svenskar, hon tog oss direkt till kökschefen Nilas som presenterade sig och restaurangen, även VD Sarah fram och hälsade.

Inredningen är väldigt Nordisk med mycket ljusa trädetaljer.

Placerades vid ett bord som hade utsikt över köket, ett önskebord för oss där kan se hur de arbetar i köket.

Sarah tog upp beställningen och lotsade oss genom meny.

Barmästaren Gabriel kom och fråga om vi var nöjda med fördrinkarna

Vid serveringen av brödet som var kavring med franskt smör kom servitören Tokyo och presenterade sig, min nyfikenhet gjorde att jag frågade om det var hans riktiga namn och det var det, hans pappa är japan. Han är svensk med det fantastiska namnet.

Vi serverades även av vad jag förstår av inhemsk personal.

Vid varje servering gjordes en presentation av rätten in i minsta detalj av Tokyo.

En summering värt varje peng för besöket, goda rätter som @fcx kommer att presentera i ett inlägg, samt den mycket trevliga och kunniga personalen.

Lägg en peng på besöket hos Frantzen Bangkok, avstå något annat.

När vi tackade och var på väg ut kom det mycket pinsamma, Tokyo kom med notan!

I all upprymdhet av glädje överbesöket och de goda vinerna hade vi helt glömt bort den ” lilla” detaljen!

Vi tog en bild av den svenska personalen, fick tillåtelse att lägga upp den på BC av samtliga.

18190c0f-a0cb-48db-9b8f-c75e4779bf17-jpeg.135754

Gabriel barmästare Nilas Kökschef Sarah VD Tokyo vår värd

Lite blandade bilder från kvällen. Principen är att det är sex serveringar, och för varje servering har man två rätter att välja på. Man beställer alla sex rätter vid samma tillfälle. Vinparningen tar hänsyn till detta, och till vissa av serveringarna är det då olika viner till olika rätter.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/dsc_3779-jpg.135796/

Drinkar fixas, även om man beställer något utanför den rejäla menyn.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/dsc_3791-jpg.135799/

Full insyn i köket

https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_20221124_182854-jpg.135788/

Första serveringen (av sex) sätter tonen. Lax och krabba med egna grönsaker i olika inläggningar. Utsökta smaker som hittar varandra väl.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/dsc_3783-jpg.135797/

https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_20221124_183909-jpg.135789/

Jordärtskocka respektive blomkål (servering 2), de två rätterna som vi hade lägst förväntningar på men som vi bägge två (tror jag) tyckte var det bästa på menyn.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/dsc_3787-jpg.135798/

Kammussla. Lite "form framför funktion" på serveringen, men smaken var precis som den ska.

Torsken fastnade inte på någon bra bild, vilket är talande i sig. Lite av en mellanrätt som visserligen smakade OK, men inte lyfte. Kantarellerna är nog ett bättre val.

https://www.businessclass.com/forum/attachments/dsc_3790-jpg.135801/

Till femte rätt valde jag kyckling och 011 valde anka. Sevitören uppskattade kanske inte humorn i ordväxlingen som följde:

- Till ankan så får ni in en äkta Morakniv att använda.

- Varför det? Lever ankan fortfarande?

https://www.businessclass.com/forum/attachments/dsc_3792-jpg.135800/

https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_20221124_183917-jpg.135791/

Kyckling respektive anka. Kraftiga smaker. Man jobbar mycket med grill- och röksmak (inte bara på denna servering).

https://www.businessclass.com/forum/attachments/img_20221124_183919-jpg.135792/

Till dessert, rökt glass med värmd sås. Komplexa smaker, måste provas.

Dukningen är traditionell Thailändsk, med gaffel och sked (ej kniv). Vinparningen var inte alltid sån att den tillät både mat och vin att blomma ut till fullo. Servicen var ypperlig och miljön kändes inspirerande. Laid-back, men ändå 100% seriöst.

Villan ligger långt från tillförlitlig kollektivtrafik, så det är taxi som gäller, och då med Bangkoks oförutsägbara trafik. Taxin dit tog 50 minuter, och hem 10 minuter.

En trevlig upplevelse. Kommer gärna tillbaka.

Back