Giltighetstid vid bortskänkt Eurobonus Guld/Silverkort

Bryant skrev:När jag tänker efter så stämmer inte detta.Jag gav min dotter ett EBG timmar efter att hennes nya period påbörjats och hon fick den långa giltighetstiden.Idag har fruns graceperiod tagit slut och hon har ramlat ner till EBS. Ska strax ge henne ett EBG så vi får se vad som stämmer.Klicka för att utvidga...
Tror detta är något nytt som införts. Därav att ingen rapporterat det tidigare.

Bryant skrev:När jag tänker efter så stämmer inte detta.Jag gav min dotter ett EBG timmar efter att hennes nya period påbörjats och hon fick den långa giltighetstiden.Idag har fruns graceperiod tagit slut och hon har ramlat ner till EBS. Ska strax ge henne ett EBG så vi får se vad som stämmer.Klicka för att utvidga...
När gav du dottern EBG? Var det innan december 2015?

Datapunkt: Kontot ifråga har period 1 juli - 30 juni. EBG giftat (dvs mailet skickades) 30 juni -15, triggat 1 juli -15, dvs första dagen i nya perioden. Giltigheten blev t o m 30 sep -16, dvs den "korta" giltighetstiden.

seat56f skrev:Datapunkt: Kontot ifråga har period 1 juli - 30 juni. EBG giftat (dvs mailet skickades) 30 juni -15, triggat 1 juli -15, dvs första dagen i nya perioden. Giltigheten blev t o m 30 sep -16, dvs den "korta" giltighetstiden.Klicka för att utvidga...
Men det triggas väl direkt när man matar in bortgivningen på hemsidan, bekräftelsemailet brukar väl också komma direkt. Är du säker på att det inte triggades redan 30/6?

Canadien skrev:Men det triggas väl direkt när man matar in bortgivningen på hemsidan, bekräftelsemailet brukar väl också komma direkt. Är du säker på att det inte triggades redan 30/6?Klicka för att utvidga...
Bekräftelsemailet kommer först när kortet accepterats.

Abbs skrev:Bekräftelsemailet kommer först när kortet accepterats.Klicka för att utvidga...
OK, men eftersom du de facto ämnade ge bort det den 30/6 så skulle ju SAS kunna använt det datumet som registreringsdatum för guldstatusen.

Ett annat gränsfall är ju när EBD-givarens period håller på att gå ut och denne ej ännu gett bort sitt kort. Om EBD då ger bort kort på sin sista dag i perioden, men mottagaren inte accepterar förräns 2 månader senare, vilket blir då startdatumet? Finns ju risken att SAS bara använder registreringsdatumet för bortgivandet i sin databas.

Canadien skrev:OK, men eftersom du de facto ämnade ge bort det den 30/6 så skulle ju SAS kunna använt det datumet som registreringsdatum för guldstatusen.Klicka för att utvidga...

Ja, just det där med överlämning över (både EBDs och blivande EBGs) kvalificeringsperiod är ju intressant. Det är ändå stämplat med mottagarens acceptdatum i historiken:

01 jul 2015

GOLD card received from

EBxxxxxxxxx

Basic Points, qualifying only

0

0

seat56f skrev:Ja, just det där med överlämning över (både EBDs och blivande EBGs) kvalificeringsperiod är ju intressant. Det är ändå stämplat med mottagarens acceptdatum i historiken:01 jul 2015GOLD card received fromEBxxxxxxxxxBasic Points, qualifying only00Klicka för att utvidga...

Ja, det där ser ju solklart ut, men vi vet fortfarande inte vilka datum som finns i databasen som SAS beräknar sina EB-perioder ur. Men om man tar mitt exempel när givarens period håller på att ta slut, så är det rimliga att det är tidpunkten då givaren upplät sitt kort som bör gälla som startdatum, även om mottagaren accepterar långt senare.

Jag fick ett EBG skänkt till mig idag, idag som råkar sammafalla med första dagen på min kvalificeringsperiod. Om man ska tro på #39 ovan verkar det ju vara helt fel taktik... jag återkommer med rapport kring giltighetsdatum när kortet landar hemma.

karho skrev:Jag fick ett EBG skänkt till mig idag, idag som råkar sammafalla med första dagen på min kvalificeringsperiod. Om man ska tro på #39 ovan verkar det ju vara helt fel taktik... jag återkommer med rapport kring giltighetsdatum när kortet landar hemma.Klicka för att utvidga...
Kan du inte se statusens giltighetstid in appen eller via hemsidan?

palmen skrev:Kan du inte se statusens giltighetstid in appen eller via hemsidan?Klicka för att utvidga...

Nej hittar inte giltighetstid varken i app eller hemsida, men det borde ju gå att se. Tacksam för tips vart jag kan hitta det.

karho skrev:Nej hittar inte giltighetstid varken i app eller hemsida, men det borde ju gå att se. Tacksam för tips vart jag kan hitta det.Klicka för att utvidga...
gold.flysas.com ska du kunna se det.

Abbs skrev:gold.flysas.com ska du kunna se det.Klicka för att utvidga...

Ser, även där, bara kvalificeringsperiod, inte giltighetstid. Har du mer info om vart jag ska hitta giltighetstid på den sidan?

karho skrev:Nej hittar inte giltighetstid varken i app eller hemsida, men det borde ju gå att se. Tacksam för tips vart jag kan hitta det.Klicka för att utvidga...
Hmm, inte jag heller, var övertygad att man kunde se det där. Allt

Det står på kortet, på mitt står det att det gäller till 10/17 dvs 3 månader efter min nästa kvalificerings period och jag fick mitt EBG i höstas.

/A

karho skrev:Jag fick ett EBG skänkt till mig idag, idag som råkar sammafalla med första dagen på min kvalificeringsperiod. Om man ska tro på #39 ovan verkar det ju vara helt fel taktik... jag återkommer med rapport kring giltighetsdatum när kortet landar hemma.Klicka för att utvidga...

Hej, återkopplar nu har jag fått mina tre nya guldfärgade kort. MC och Diners står giltighetstid till 08/18, AMEX säger 06/18. Så jag är nöjd, lite konstigt att de inte är synkade bara.

karho skrev:Hej, återkopplar nu har jag fått mina tre nya guldfärgade kort. MC och Diners står giltighetstid till 08/18, AMEX säger 06/18. Så jag är nöjd, lite konstigt att de inte är synkade bara.Klicka för att utvidga...

Frågan är om det är giltigheten på kortet eller om det är statusen? Spännande...

Kortens giltighetstid behöver inte sammanfalla med statusens giltighetstid utan visar bara kortets giltighetstid.

agehall skrev:Kortens giltighetstid behöver inte sammanfalla med statusens giltighetstid utan visar bara kortets giltighetstid.Klicka för att utvidga...

Det är uppfattat. Det leder oss tillbaks till frågan ett par inlägg upp: vart hittar man då statusens giltighetstid?

Back