Har bränsletilläggen gått upp på sistone?

jsn

New member
Har tittat av och till på långresor till Nordamerika med SAS, tittar på resor längre bort än 30 dagar. Tycker att de "billiga business-biljetterna generellt har ökat en del det sista, är det bränsletilläggen som har ökat det sista?

Har rensat cookies sam titta på olika datum och orter, så tror inte det är att den ser att jag har tittat på samma sak tidigare...

Jag har ett minne av att jag läste någon nyhet om att flygskatten skulle höjas vid årsskiftet. Kanske beror på det..

Edit:

Mitt minne verkar stämma.

c45ab60c-4200-45de-8c31-44922fe53932.jpeg

Dyr elräkning ännu dyrare efter nyår – elskatten höjs

Vid årsskiftet skrivs elskatten upp med nio procent. Det hänger ihop med indexeringen av skatten i linje med inflationstakten.Därmed blir redan dyra elräkningar ännu dyrare för hushåll.

apple-touch-icon-180x180.png

www.di.se

”Även flygskatten för passagerare skrivs upp av samma anledning.”

jsn skrev:Har tittat av och till på långresor till Nordamerika med SAS, tittar på resor längre bort än 30 dagar. Tycker att de "billiga business-biljetterna generellt har ökat en del det sista, är det bränsletilläggen som har ökat det sista?Har rensat cookies sam titta på olika datum och orter, så tror inte det är att den ser att jag har tittat på samma sak tidigare...Klicka för att utvidga...

Hur mycket är "en del"

100kr?

1000kr?

5000kr?

Johan Gott skrev:Jag har ett minne av att jag läste någon nyhet om attflygskatten skulle höjas vid årsskiftet.Kanske beror på det..Klicka för att utvidga...

Ökar med 37kr...

Flygskatten nu bestämd

Någon som är bra på UK flygskatter? Tänkte boka cph-ewr-cph-lhr med sas, undviker man skatterna från UK?

www.businessclass.com

Tittar man på ARN-LAX och jämför de publicerade priserna exkl. skatter och bränsletillägg är de identiska idag med vad som gick att köpa den 1 oktober 2022. Så under förutsättning att du fått exakt samma fare basis och priserna har gått upp kan man väl anta att bränsletillägget gått upp. Övriga skatter har nog justerats men knappast mer än någon hundralapp på totalen. YQ är idag 4190SEK på en T/R ARN-LAX i mars. Vet inte vad det var i oktober eller i somras.

Har också noterat att det verkar vara ont om tillgänlighet i bokningsklass J på långdistansflygen. I stället blir det ofta Z som är avsevärt mycket dyrare.

Back