Hertz - Bilskojare!

Holloman skrev:Fick svar av dem att det var skada på kofångaren fram och de skickade med en bild där man ser att nummerplåten är bucklig. Oturligt nog (för dem) hade jag noterat den när jag hämtade bilen och fotograferat det (och övriga skador som noterats. Var lite osäker på om det var den eller en annan repa som menades med den (svaga) markeringen på dokumentationen och jag hade ingen större lust att ta mig tillbaka till terminalen, ställa mig i kö och förklara för personalen (som jag redan noterat pratade väldigt dålig engelska) att det fanns en skada jag var osäker på om den var noterad så vi åkte (hade dessutom en tid att passa med nyckelutjämnaren till lägenheten. Jag skickade Hertz (Sverige) svar med min bild där man ser att bilen står på den parkeringsruta (man ser numret) som jag skulle hämta upp den från. Bilden är tagen den dagen och klockslaget stämmer också med upphämtningstiden. Svaret kom tillbaka snabbt att Hertz Spanien hävdar fortfarande att eftersom jag skrivit på dokumentationen (vilket jag ju gjorde inne i terminalen innan jag ens sett bilen) så får jag skylla mig själv. De är ju för tusan kriminella!Klicka för att utvidga...
Ja, Hertz är helt värdelösa. Undvik om möjligt.

Betalade du måhända med svenskt kreditkort? Då kan du bestrida den debiterade avgiften.
 
Jag har dåliga erfarenheter även jag, det enda positiva var att jag fick en voucher när jag klagade på en ytters sliten bil jag fick i Washington. Däremot har jag bara gott att säga om Avis och Budget än så länge, jag hoppas det håller i sig!
 
Holloman skrev:Svaret kom tillbaka snabbt att Hertz Spanien hävdar fortfarande att eftersom jag skrivit på dokumentationen (vilket jag ju gjorde inne i terminalen innan jag ens sett bilen) så får jag skylla mig själv. De är ju för tusan kriminella!Klicka för att utvidga...
Jösses, trodde alla skulle backa när du hade så bra dokumentation. Bestrid till kreditkorts-företaget, maila Hertz Sverige, eskalera ärendet mot Hertz Sverige, som sista utväg kvällstidningarna. Jävla rookiesar
 
Jag har fått ett extremt dåligt intryck av Avis den enda gång jag har använt dem. Långa köer, extremt långsam betjäning (som förklarade de långa köerna, tog 15 minuter att få nycklarna trots att de hade all information i bokningen), försök att "lura" på mig en uppgradering med motiveringen att det fanns GPS i denna, jag tackade nej och när jag kommer till min bil har även den GPS. När jag startar bilen lyser en servicelampa osv. Kommer inte att använda Avis igen.



Sixt använder jag oftast och är nöjd med. Får oftast ut bilen på 1-2 minuter, inte varit med om köer vid utlämningen, blivit uppgraderad flera gånger, har ofta mycket bra priser på bilarna.
 
Holloman skrev:Fick svar av dem att det var skada på kofångaren fram och de skickade med en bild där man ser att nummerplåten är bucklig. Oturligt nog (för dem) hade jag noterat den när jag hämtade bilen och fotograferat det (och övriga skador som noterats. Var lite osäker på om det var den eller en annan repa som menades med den (svaga) markeringen på dokumentationen och jag hade ingen större lust att ta mig tillbaka till terminalen, ställa mig i kö och förklara för personalen (som jag redan noterat pratade väldigt dålig engelska) att det fanns en skada jag var osäker på om den var noterad så vi åkte (hade dessutom en tid att passa med nyckelutjämnaren till lägenheten. Jag skickade Hertz (Sverige) svar med min bild där man ser att bilen står på den parkeringsruta (man ser numret) som jag skulle hämta upp den från. Bilden är tagen den dagen och klockslaget stämmer också med upphämtningstiden. Svaret kom tillbaka snabbt att Hertz Spanien hävdar fortfarande att eftersom jag skrivit på dokumentationen (vilket jag ju gjorde inne i terminalen innan jag ens sett bilen) så får jag skylla mig själv. De är ju för tusan kriminella!Klicka för att utvidga...


Nog så att det inte finns något hopp för mänskligheten. Anmäl till kortföretaget att du bestrider posten och jag ge dig på Hertz SE ordentligt.

För, hur tycker man i Spanien att du skulle gjort? Besiktigat varenda bil innan du skrev under ?

Haft bilar där jag när den hämtas, märkt att den är skadad och det dessutom inte legat någon skaderapport i bilen. Givetvis har inte lokalkontoret öppet eftersom det är söndagkväll.

Eftersom det hänt ett antal gånger kan man fundera över om det är med flit, just för att man skall kunna kräva dig på pengar efteråt.

Tack och lov har det räckt att jag påtalat detta på telefon när man öppnat.



Hade en strid med Hertz efter en däckexplosion (på motorväg) då man klart ansåg att jag det var mitt fel att fälgen i samband med detta blivit förstörd. Eftersom det hände efter lokal stängningstid var jag tvungen att ringa centralt och anmäla.

Då kom man på att orsaken till alltihop var att jag inte alls kört på motorvägen utan genat i en kurva och förstört både fälg och däck mot trottarkanten. Att däck faktiskt kan gå sönder existerade inte hos Hertz. Att bäraren plockade bilen på motorvägen brydde man sig inte heller om.

Tog ärendet med min lokala kontakt som såg till att Hertz drog tillbaka pengakravet.



Så, stå på dig
 
Axel55 skrev:Jag har fått ett extremt dåligt intryck av Avis den enda gång jag har använt dem. Långa köer, extremt långsam betjäning (som förklarade de långa köerna, tog 15 minuter att få nycklarna trots att de hade all information i bokningen), försök att "lura" på mig en uppgradering med motiveringen att det fanns GPS i denna, jag tackade nej och när jag kommer till min bil har även den GPS. När jag startar bilen lyser en servicelampa osv. Kommer inte att använda Avis igen.Sixt använder jag oftast och är nöjd med. Får oftast ut bilen på 1-2 minuter, inte varit med om köer vid utlämningen, blivit uppgraderad flera gånger, har ofta mycket bra priser på bilarna.Klicka för att utvidga...
Sixt verkar vara de bolag som flest är nöjda med enligt min egen, högst ovetenskapliga undersökning. Mig själv inkluderad.
 
Jakob Österberg skrev:Sixt verkar vara de bolag som flest är nöjda med enligt min egen, högst ovetenskapliga undersökning. Mig själv inkluderad.Klicka för att utvidga...
Instämmer 100%

Trevligt bemötande och hyfsade priser "Value for money".

Dessutom har de de trevligaste bilmärkena. Senast uppgraderad till en Audi A4 quattro. Hade bokat en Mini clubman.

Motsvarande Avis/Hertz hade blivit något tråkigt som Opel Astra eller Toyota Yarris
 
Jakob Österberg skrev:Sixt verkar vara de bolag som flest är nöjda med enligt min egen, högst ovetenskapliga undersökning. Mig själv inkluderad.Klicka för att utvidga...


Sixt är de som försökt blåsa mig oftast. Hertz ok, Avis snäppet bättre. OKQ8 totalt sämst.
 
Har blandade erfarenheter av Hertz.



Schweiz: Lämnade tillbaka bilen på Zurich Airportt (ZRH) efter kontorets stängning. Bilden hade inga skador vad jag kunde se. Efter några dagar såg jag att de hade dragit ca 10000 SEK extra. Ringde Hertz SE (då jag bokat via hertz.se) och undrade vad f*n de höll på med. Fick svaret att det var en repa på bakluckan. Bad om någon slags bevis/foto på skadan då bakluckan inte hade någon repa som jag kunde se när jag lämnade tillbaka bilen. Fick svar efter några påtryckningar att de fick bort repan med polish och således skulle betala tillbaka mina 10K. Detta gjordes av Hertz SE och jag var nöjd. Att sedan Hertz CH någon vecka senare oxå betalade tillbaka mina 10K gjorde mig ju inte ledsen iaf...



Australien: Hyrde bil på Melbourne Tullamarine Airport (MEL). Fick vänta säkert en halvtimme på min bil, trots att jag har nån slags status hos dem. Blev uppgraderad till nån slags pansarkryssare (eller ja, den var nog nästan en fullvuxen Hummer). Jag var tydlig med att jag inte skulle köra på de två betalvägar som finns i Melbourne-området och således inte ville betala deras påslag om XX AUD per dag (vilket var bra mkt högre än vad två passager per dag skulle kostat). Trots detta drog de tillägget för betalvägarna. Kontaktade dem och fick summan återbetald.



USA: Hyrde bil på San Francisco International Airport (SFO). Bilden (uppgraderad) stod å väntade på mig med nycklar och papper i, bara att gå och sätta sig i bilen och köra. Vid utpassage fotades hela bilen automagiskt. Samma sak skedde vid återlämnandet. Allt funkade smidigt som tusan och de drog mindre(!) än vad som stod på papprena jag skrivit på.



Har hyrt hos både Avis och Sixt oxå och har svårt att säga att vilket av bolagen som är bäst. Priser kan skilja sig markant mellan olika kontor men oxå över tid. Ibland är det stört omöjligt att jämföra då det kan vara så att t.ex. Hertz inte erbjuder fria mil men Avis och Sixt gör det, osv.
 
Nu har Amex fått svar av Hertz i Alicante. De har nu svängt och säger att nej det var inte skadan på främre nummerplåten (dvs den som de skickade kort på i filen där de specificerade skadan) utan det var en skada på BAKRE kofångaren dessutom sägs det att jag skrivit på och godkänt skadan vilket förefaller underligt då det inte finns något noterat på kopian jag fick med mig. Tvärtom fick jag tummen upp av mottagaren när vi lämnade bilen. Till saken hör att det fanns en skada även bak men den har jag givetvis också kort på tagen vid avhämtningen (men det vet inte Hertz om att jag har). Jag har inte fått underlaget av Amex än (de skickar det med post sa de). De är ju rent kriminella! Nu är det dessutom gått fyra veckor sen vi lämnade tillbaka bilen så vem vet vilka bucklor den fått under tiden!
 
Holloman skrev:Nu är det dessutom gått fyra veckor sen vi lämnade tillbaka bilen så vem vet vilka bucklor den fått under tiden!Klicka för att utvidga...


Det vet bara näste hyrestagare :/



Har en bil bokad 18 dagar i NZ i vinter. Hoppas till gud att jag inte råkar ut för något där.



Har hyrt en gång tidigare med Hertz i Jordanien och det löpte smärtfritt.

Avis hade vi sist i NZ och även där funkade allt perfekt.



Så med facit i hand ska man med andra ord gå igenom bilen grundligt med uthyraren på plats?
 
Impendill skrev:Det vet bara näste hyrestagare :/Har en bil bokad 18 dagar i NZ i vinter. Hoppas till gud att jag inte råkar ut för något där.Har hyrt en gång tidigare med Hertz i Jordanien och det löpte smärtfritt.Avis hade vi sist i NZ och även där funkade allt perfekt.Så med facit i hand ska man med andra ord gå igenom bilen grundligt med uthyraren på plats?Klicka för att utvidga...
och få alla skador man hittar ordentligt dokumenterade med Hertz innan du åker. Det ironiska är att jag hyrde av Hertz i USA häromveckan och gjorde en dokumentär över skadorna med video och foto. När jag frågade dem hur jag skulle göra för att få dem på pränt fick jag till svar att "om du har kort på dem så är det OK!"
 
Holloman skrev:och få alla skador man hittar ordentligt dokumenterade med Hertz innan du åker. Det ironiska är att jag hyrde av Hertz i USA häromveckan och gjorde en dokumentär över skadorna med video och foto. När jag frågade dem hur jag skulle göra för att få dem på pränt fick jag till svar att "om du har kort på dem så är det OK!"Klicka för att utvidga...


Skandal.



Vår bil i Amman hade många skador/repor. Hälften av den var inte med men när jag hämtade personalen under tiden min fri stod och stampade och ville iväg så tyckte inte han att det var något att anmärka på att stänkskärmar var spruckna och att repor fanns som inte var med på protokollet. Dock fyllde han i dem samtidigt som han log åt mig.



Lämnade sedan bilen utan problem 5 dagar senare.
 
Impendill skrev:Det vet bara näste hyrestagare :/Har en bil bokad 18 dagar i NZ i vinter. Hoppas till gud att jag inte råkar ut för något där.Har hyrt en gång tidigare med Hertz i Jordanien och det löpte smärtfritt.Avis hade vi sist i NZ och även där funkade allt perfekt.Så med facit i hand ska man med andra ord gå igenom bilen grundligt med uthyraren på plats?Klicka för att utvidga...


Jag har hyrt bil i NZ med Avis, bara posiiva erfarenheter! Där har du en back-up om Hertz skulle fallera totalt
 
Jag provade Sixt för första gången på Landvetter för några veckor sedan och det var en trevlig upplevelse, expressutlämning av bilen och iväg på 5 min efter två signaturer.
 
När Hertz fungerar så är det väldigt smidigt, men när man hela tiden måste oroa sig för att råka ut för deras mindre bra sidor så drar man sig ju för att använda dem. Tyvärr verkar ju alla hyrbilsbolagen vara likadana mer eller mindre.
 
Hertz är verkligen riktiga lurendrejare. Jag kan inte nog om de andra bolagen för att uttala mig, men jag tycker det känns bättre med små frifräsare eller Rent-A-Wreck.
 
Så har mitt problem med Hertz löst sig tack vare föredömligt agerande av Hertz Sverige. Är nästan mer besviken på Amex nu (mest på Hertz Spanien givetvis) då de accepterade lögnen de kom med när de fick svar av dem och sen bara stängde ärendet.
 
Holloman skrev:Så har mitt problem med Hertz löst sig tack vare föredömligt agerande av Hertz Sverige. Är nästan mer besviken på Amex nu (mest på Hertz Spanien givetvis) då de accepterade lögnen de kom med när de fick svar av dem och sen bara stängde ärendet.Klicka för att utvidga...
Undrar om Amex agerat likadant om man hade betalat med platinumkort, där Amex (Solid) skulle ha stått för fiolerna.
 
Back
Top