Hertz - underkänd kreditcheck

hco

New member
Skulle hämta ut Hertz-bokning nu på morgonen i Stockholm. Nekad att hämta ut pga nekad kreditcheck! Har aldrig varit med om tidigare. Krediten inget fel på (ur min synvinkel, hehe), borde snarare vara bättre än tidigare.

Några förslag på snabb lösning?

I kö till Hertz kumdservice (prio President-kö...)

Bakgrund:

* Bokad genom SAS/Hertz promo. Men har nog ingen betydelse.

* Är President Circle

hco skrev:Skulle hämta ut Hertz-bokning nu på morgonen i Stockholm. Nekad att hämta ut pga nekad kreditcheck! Har aldrig varit med om tidigare. Krediten inget fel på (ur min synvinkel, hehe), borde snarare vara bättre än tidigare.Några förslag på snabb lösning?I kö till Hertz kumdservice (prio President-kö...)Bakgrund:* Bokad genom SAS/Hertz promo. Men har nog ingen betydelse.* Är President CircleKlicka för att utvidga...

Var det kreditchecken som inte gick igenom av någon anledning och inte gav något resultat, eller var resultatet av kreditchecken dåligt?

Hachans skrev:Var det kreditchecken som inte gick igenom av någon anledning och inte gav något resultat, eller var resultatet av kreditchecken dåligt?Klicka för att utvidga...
Personalen säger bara att den underkändes och att dom inte kan se varför. Så oklart.

Nu tillbaka på kontoret och är i två köer samtidigt. Fysisk och kundtjänst.... (put on hold)

Kundtjänsten sa att det bättre sättet att göra vid nekad kreditupplysning är att ringa till Hertz kundservice och så kan dom göra en till kontroll och se eventuella orsaker (eller om det är grönt...). Det kan lokala kontoret göra -- eller så kan man göra det själv.

Lokala kontoret behöver dock kontrollera med sin chef om dom kan avvika från sina rutiner.

I paniken vid den nekade uthämtningen så gjorde jag en ogenomtänkt snabbbokning genom random sök. "Bra pris här med Thrift, prepaid -- vi kör!". Betalar och sen när jag läser bokningsbekräftelsen så inser jag att Thrift är ju Hertz-partner (samma kontor!!). Skulle ha ringt först....

Men kundtjänst har iaf makulerat den första bokningen. Så vi (jag och kundtjänst) satsar nu på att få den förbetalda godkänd.

Fortsättning följer.

Nu en voucher i handen och på väg ner till garaget.

Chefen sa uppenbarligen ja.

Bra jobbat kundtjänst!

Skönt. Är det inte så att biluthyraren reserverar en ganska hutlös summa. Kanske kortutgivaren inte tyckte om detta belopp och kortet slog i taket? Låter dock märkligt i mina öron

AABack2ARN skrev:Skönt. Är det inte så att biluthyraren reserverar en ganska hutlös summa.Kanske kortutgivaren inte tyckte om detta belopp och kortet slog i taket?Låter dock märkligt i mina öronKlicka för att utvidga...

Nej, det var alltså den riktiga kreditupplysning som inte gick igenom. Dvs inte depositionen via kreditkort. Fick inte ens chans att betala.

Hur som helst skönt att det löste sig. Dock något försenad....

Skriver de i policyn att de kan ta ut en kreditcheck? Mycket märkligt...

Tamas skrev:Skriver de i policyn att de kan ta ut en kreditcheck? Mycket märkligt...Klicka för att utvidga...
Ja, paragraf 11 f.

(https://www.hertz.se/rentacar/misc/index.jsp?targetPage=rental_agreement.xml)

VÅR HÄVNINGSRÄTT M.M.

Utöver vad som anges i Hyresavtalet har vi rätt att häva Hyresavtalet eller, förekommande fall,

neka dig från att ingå Hyresavtal, om:

(a) du inte fullgör dina betalningsåtaganden gentemot oss och inte betalar inom skälig tid efter

det att vi påmint dig om detta;

(b) det betal- eller kreditkort du har angivit i samband med bokningen eller upphämtningen

upphör att gälla;

(c) du under Hyrestiden blir upptagen på Biluthyrarna Sveriges informationslista;

(d) du i övrigt åsidosätter bestämmelse i Hyresavtalet, vars iakttagande är av väsentlig

betydelse för oss;

(e) du inte uppvisar giltigt fysiskt körkort eller ditt körkort inte går att scanna i våra terminaler;

eller

(f) din kreditupplysning nekas.

Vore ju smidigt om man kunde ge dom tillåtelse att göra kreditupplysningen vid bokningstillfället -- om dom nu vill göra en kontroll -- inte 5 min innan man ska plocka ut bilen.

Jag har också råkat ut för detta med kreditcheck på Hertz två ggr. Verkar vara något nytt påfund de har börjat med. Jag hänvisade till att jag aldrig behövt göra detta tidigare samt att jag är President Circle. Efter lite tjafsande lyckades de fixa det hela första gången. Andra gången fick de göra en ny bokning och lägga in samma pris men då tappade jag poängen/kampanjen.

Jag tror att om man kan få in medlemsnumret vid bokning så slipper man kreditkollen. Någon som lyckats lägga in medlemsnr på en kampanjbokning? Hertz hävdar att detta måste göras vid bokningstillfället.. Lite dumt med en log på säg 10 kreditkontroller under ett halvår om man har 10 hyror. Verkar inte rimligt och har som sagt inte varit med om det tidigare..

Skall man inte få ett brev från UC (eller liknande) om en "riktig" kreditupplysning görs? Om ni inte fått det känns det som någon annan form av kreditupplysning görs - men mot vad?

Sixt kör också kreditupplysning, men bara om du inte hyrt bil av dom på en längre period (6 månader eller så) så inte vid varje hyra

Sixt Kreditupplysning?

Hyrde bil här om dagen på Arlanda. Dröm om min förvåning, de tog nån slags kreditupplysning på mig trots att jag betalade med mitt Amex Elite. Kom hem en kopia från Bisnode i dag, flera sidor information om min ekonomi mm. Någon som vet om det är nån ny standard eller vad det är frågan om...

www.businessclass.com

AABack2ARN skrev:Skall man inte få ett brev från UC (eller liknande) om en "riktig" kreditupplysning görs? Om ni inte fått det känns det som någon annan form av kreditupplysning görs - men mot vad?Klicka för att utvidga...
Det kan säkert ta någon dag att få det.

Om det inte sker kan man anta att firmorna har en egen databas någonstans med intressanta GDPR-frågor på det.

Fredrik skrev:Det kan säkert ta någon dag att få det.Om det inte sker kan man anta att firmorna har en egen databas någonstans med intressanta GDPR-frågor på det.Klicka för att utvidga...
Har man digital brevlåda så kan man få den dit. Tog mig cirka 24 timmar att få brevet från UC efter en kreditupplysning (dock inte gjort av ett hyrbilsföretag).

Back