Hjälp mig välja kort. Ny arbetsgivare

Dr. Miles skrev:Det är svårt att tänka mig att t ex Air China PhoenixMiles lämnar något kontoutdrag till svenska myndigheter.Klicka för att utvidga...
Men det gör väl knappast SAS heller om inte väldigt speciella omständigheter föreligger, typ domstolsbeslut eller liknande.

Delayed skrev:Men det gör väl knappast SAS heller om inte väldigt speciella omständigheter föreligger, typ domstolsbeslut eller liknande.Klicka för att utvidga...
Ja, det är risken och t ex kineser eller colombianer kommer inte lämna några uppgifter om sina medlemmar oavsett vilket domstolsbeslutet verkställs i Sverige eller EU.

Dr. Miles skrev:Ja, det är risken och t ex kineser eller colombianer kommer inte lämna några uppgifter om sina medlemmar oavsett vilket domstolsbeslutet verkställs i Sverige eller EU.Klicka för att utvidga...
Fast SAS borde väl kunna tvingas redogöra ifall poäng har krediterats någonstans på deras flighter?

Budgetresenär skrev:Fast SAS borde väl kunna tvingas redogöra ifall poäng har krediterats någonstans på deras flighter?Klicka för att utvidga...
Hur kan de bevisa t ex Karl Johansson som flög Stockholm-Göteborg den 1 jan och krediterat till United Mileage Plus är just den Karl Johannson som bor i Sverige? Andra programmet (som är registrerad utanför EU) lämnar ingen info om sina medlemmar till svenska / EU:s myndigheter.

Dr. Miles skrev:Hur kan de bevisa t ex Karl Johansson som flög Stockholm-Göteborg den 1 jan och krediterat till United Mileage Plus är just den Karl Johannson som bor i Sverige? Andra programmet (som är registrerad utanför EU) lämnar ingen info om sina medlemmar till svenska / EU:s myndigheter.Klicka för att utvidga...
Ja, har han ett vanligt förekommande namn är väl risken ganska liten. Är TS den ende personen i Sverige som har ett visst namn ökar risken.

Jeg tror at du med dit privaterejse mønster kan nå EuroBonus Gold ved relativt små ændringer. Hvis du eksempelvis vælger SAS Plus istedet for Go på 1-2-3 af dine Europarejser bør du nå point nok indenfor et år.

Budgetresenär skrev:Men får du lov att åka i Plus? Tycker de inte att det räknas som "lyxklass"? Kan du hävda att du behöver ombokningsbara biljetter?Med SAS Plus-biljetter ingår både loungeaccess och fast track. Aegean Guld ger endast tillträde till Star Alliance-lounger (inte tvungetvis SAS-lounger) och bara fast track på följande flygplatser: Athens International Airport, Chania, Heraklion, Thessaloniki, London-Gatwick, London-Heathrow, Barcelona, Brussels, Budapest, Dusseldorf, Frankfurt, Geneva, Madrid, Milan-Malpensa, Moscow-Domodedovo, Munich, Paris-Charles de Gaulle, Prague, Rome-Fiumicino, Stuttgart och Tel Aviv.I ditt fall tror jag nog att jag hade sett till att få SAS guld (och använda poängen till jobbrelaterade resor) och om du får privata resor över att kreditera, kan du kreditera dessa till United Airlines MileagePlus.Klicka för att utvidga...

Billigaste tillgängliga är det som gäller, ombokningsbart vid behov. Och behov föreligger inte särskilt ofta men det är ganska vanligt att jag flyger på de avgångar där det nästan inte finns några Go så där blir ganska gott om Plus i statistiken även om resebyrån skulle boka.

Andreas Q skrev:Billigaste tillgängliga är det som gäller, ombokningsbart vid behov. Och behov föreligger inte särskilt ofta men det är ganska vanligt att jag flyger på de avgångar där det nästan inte finns några Go så där blir ganska gott om Plus i statistiken även om resebyrån skulle boka.Klicka för att utvidga...
Är det status eller poängen du främst är ute efter? Om det är status skulle jag säga att kortet "tillhör" arbetsgivaren. Du bokför även privata resor på kortet. Vill du mopsa upp dig tycker jag att du skickar en faktura till arbetsgivaren på de poäng du privat tillfört kontot, de har svårt att neka då de uppenbarligen anser att de har ett "värde". Det är som sagt mot reglerna att ha två kort.

Status är det i första hand. Det är rimligt att arbetsgivaren som betalar för resorna även skall få poängen om de vill.

Andreas Q skrev:Det är rimligt att arbetsgivaren som betalar för resorna även skall få poängen om de vill.Klicka för att utvidga...

Nej, bonusprogrammen vi talar om här är till för resenärerna, inte deras arbetsgivare. Flygbolagen har andra program som är riktade mot arbetsgivare.

Denna diskussion har vi bara för att folk i norden är rätt småaktiga och avundsjuka...

Vänta nu här, har inte SAS någon funktion där man kan kryssa i att man inte vill ha poängen? Jag tycker mig ha sett detta... kan det vara som så att man tackar nej till poängen, men fortfarande får ett leg tillgodoräknat sig på jakten till status på antalet resor? Jag bara spekulerar, men kan inte detta vara en framkomlig väg?

gdaily skrev:Vänta nu här, har inte SAS någon funktion där man kan kryssa i att man inte vill ha poängen? Jag tycker mig ha sett detta... kan det vara som så att man tackar nej till poängen, men fortfarande får ett leg tillgodoräknat sig på jakten till status på antalet resor? Jag bara spekulerar, men kan inte detta vara en framkomlig väg?Klicka för att utvidga...
Det är väl inget problem att TS tar emot poäng, bara TS inte utnyttjar dem för PRIVAT bruk är allt frid och fröjd, eller?

Budgetresenär skrev:Aegean Guld ger endast tillträde till Star Alliance-lounger (inte tvungetvis SAS-lounger)Klicka för att utvidga...
Vad menar du med detta? Aegean Gold ger tillgång till exakt samma lounger som ett SAS EBG ger tillgång till. Man kommer in i mer eller mindre alla lounger med båda korten, undantag för vissa "exklusiva" lounger där det kan krävas att man reser i First eller liknande men det känns irrelevant i detta sammanhang.

palmen skrev:Vad menar du med detta? Aegean Gold ger tillgång till exakt samma lounger som ett SAS EBG ger tillgång till. Man kommer in i mer eller mindre alla lounger med båda korten, undantag för vissa "exklusiva" lounger där det kan krävas att man reser i First eller liknande men det känns irrelevant i detta sammanhang.Klicka för att utvidga...

agehall skrev:Exakt, för loungaccess är EBG och A3G detsamma.Klicka för att utvidga...
Jag ska själv försöka samla ihop poäng till ett Aegean guldkort så jag blir glad om jag har fel i det här fallet. På sidan www.sas.se/allt-om-resan/pa-flygplatsen/lounger/har-ar-loungen finns följande tabell:

lounge-png.28375

Vad betyder det att en lounge är en SAS Guld Lounge? Jag trodde att det var en lounge som endast Eurobonus Guld- och Diamondmedlemmar har tillträde till.

Budgetresenär skrev:Vad betyder det att en lounge är en SAS Guld Lounge? Jag trodde att det var en lounge som endast Eurobonus Guld- och Diamondmedlemmar har tillträde till.Klicka för att utvidga...

Det betyder att endast EBG och *G kommer in där. Resenärer i plus som saknar G-status får hålla till i en enklare lounge. Den sistnämnda är även där EBS kommer in på jul & sommar.

Hur är det med SAS Credits ?

Om jag inte misstar mig så får jag EB-poängen och bolaget Credits/rabatter. Men jag fick inte 2 kort utan allt ligger under samma EB-kort

I övrigt, som någon poängterat, är det inte din skyldighet att skaffa ett kort för landstingets bonuspoäng. Om man inte själva försett sig med ex.vis SAS Credits eller liknande så är det deras problem.

Har en kamrat som är anställd av offentlig myndighet och som under de många år han flög inrikes själv tog hand om bonuspoängen. Var inte någon som reflekterade över detta.

Back