Hjälp, ny guldkund hos Amex, förvirrad

garda

New member
Hej,

Jag har nyligen blivit amex kund med gold och välkomstbonus.

Efter att jag surfat runt en del här på forumet så känns de som att jag borde ju absolut ha ett SAS kort istället. Då jag gärna vill ta del av voucher samt garanterat kommer att resa för mina poäng.

Nu till fråga.

-kan jag ta mina 60.000p över till SAS. säga upp mitt guld kort och skaffa SAS kortet med välkomstbonus?

tacksam för svar.

Jag omsätter 150´-200´/år och kort

mvh

visst kan du sätta över dina 60,000 amex poäng till SAS (ratio: 11;1 = 5454 EB poäng) Men dessvärre får du ingen välkomstbonus då det endast gäller nya Amex kunder. Men det är helt korrekt att SAS Amex är bättre än Amex gold om du söker EB poäng.

Btw, välkommen till forumet!

tack för snabbt svar..

Efter en del tid här på forumet börjar jag även tvivla på amex. Det känns som att mastercard SAS skulle passa mig bättre.

Kortet ska användas främst för utlägg, restaurang, events m.m. Jag kommer behöva använda kortet på en mängd olika ställen(sthlm) men även utlandet.

Och bilden jag fått nu i efterhand är att mastercard går att handla på flera ställen än amex. Har jag fel?

/

garda skrev:tack för snabbt svar..Efter en del tid här på forumet börjar jag även tvivla på amex. Det känns som att mastercard SAS skulle passa mig bättre.Kortet ska användas främst för utlägg, restaurang, events m.m. Jag kommer behöva använda kortet på en mängd olika ställen(sthlm) men även utlandet.Och bilden jag fått nu i efterhand är att mastercard går att handla på flera ställen än amex. Har jag fel?/Klicka för att utvidga...

Mastercard "går" på fler ställen men har sämre poäng, ratio 10:1 medans SAS amex är dubbel så bra dvs 10:2.

så jag borde med andra ord ändå välja SAS amex då jag får mest tillbaka på det. Skillnaden jag hittar med SAS och gold är att jag får betala 90kr för lounge istället för 50kr med gold kortet?

Jag hade kört båda, ditt primära är SAS Amex och tar inte butiken det så kör du SAS mastercard.

Ingen aning om loungekostnader men det låter som något du enkelt finner på amex hemsida.

Du får se att du får 20 p per 100 kr samt möjlighet att få 2-4-1 voucher vid spendera på 150.000 kr per år.

garda skrev:tack för snabbt svar..Efter en del tid här på forumet börjar jag även tvivla på amex. Det känns som att mastercard SAS skulle passa mig bättre.Kortet ska användas främst för utlägg, restaurang, events m.m. Jag kommer behöva använda kortet på en mängd olika ställen(sthlm) men även utlandet.Och bilden jag fått nu i efterhand är att mastercard går att handla på flera ställen än amex. Har jag fel?/Klicka för att utvidga...

garda skrev:så jag borde med andra ord ändå välja SAS amex då jag får mest tillbaka på det. Skillnaden jag hittar med SAS och gold är att jag får betala 90kr för lounge istället för 50kr med gold kortet?Klicka för att utvidga...

EBGGOT skrev:Jag hade kört båda, ditt primära är SAS Amex och tar inte butiken det så kör du SAS mastercard.Ingen aning om loungekostnader men det låter som något du enkelt finner på amex hemsida.Klicka för att utvidga...

Det ska även tilläggas att om du har SAS Eurobonus Guld så ingår kostnaden för SAS Mastercard och Diners.

kexxcream skrev:Det ska även tilläggas att om du har SAS Eurobonus Guld så ingår kostnaden för SAS Mastercard och Diners.Klicka för att utvidga...

Precis som kexxcream skriver så kostar varken Mastercard eller Diners något om du är EBG. Även om du inte har EBG-status men har lite spend på korten är årsavgiften väldigt lätt att förhandla bort men det ökar ju administrationen något. Hos Mastercard kan man dessutom få ett extrakort åt en familjemedlem så att man snabbare får samlat points på ett EB-konto. Diners har ju fördelen med lounge access men man måste nu för tiden "tjäna ihop" till gratisbesök genom att spendera.

När det gäller att använda kortet accepteras Mastercard på många fler ställen än Amex och Diners men poängen är sämre, Diners har samma poängintjäning som Amex men sämre försäkringar så om du betalar en resa så rekommenderar jag Amex.

Layzedad skrev:Precis som kexxcream skriver så kostar varken Mastercard eller Diners något om du är EBG. Även om du inte har EBG-status men har lite spend på korten är årsavgiften väldigt lätt att förhandla bort men det ökar ju administrationen något. Hos Mastercard kan man dessutom få ett extrakort åt en familjemedlem så att man snabbare får samlat points på ett EB-konto. Diners har ju fördelen med lounge access men man måste nu för tiden "tjäna ihop" till gratisbesök genom att spendera.När det gäller att använda kortet accepteras Mastercard på många fler ställen än Amex och Diners men poängen är sämre, Diners har samma poängintjäning som Amex men sämre försäkringar så om du betalar en resa så rekommenderar jag Amex.Klicka för att utvidga...

Som EBG känns det som optimalt att använda Amex för resor (pga försäkring) och för att komma upp i 2-4-1. Därefter verkar det lämpligare att använda Diners för att generera loungebesök. Har man missat någon vinkel?

kexxcream skrev:Som EBG känns det som optimalt att använda Amex för resor (pga försäkring) och för att komma upp i 2-4-1. Därefter verkar det lämpligare att använda Diners för att generera loungebesök. Har man missat någon vinkel?Klicka för att utvidga...

Din spend på Amex påverkar gissningsvis möjligheten att få årsavgiften kompenserad.

Layzedad skrev:Din spend på Amex påverkar gissningsvis möjligheten att få årsavgiften kompenserad.Klicka för att utvidga...

Pratade med kundtjänst häromdagen och har hittills en spend på 175K men de vägrade göra något åt årsavgiften. Det kanske är en annan avdelning som sköter kompensation för ens spend?

Layzedad skrev:Din spend på Amex påverkar gissningsvis möjligheten att få årsavgiften kompenserad.Klicka för att utvidga...

Ja, har man för hög spend är det helt omöjligt.

kexxcream skrev:Pratade med kundtjänst häromdagen och har hittills en spend på 175K men de vägrade göra något åt årsavgiften. Det kanske är en annan avdelning som sköter kompensation för ens spend?Klicka för att utvidga...

Sweetspotten verkar ligga på 200-300k/år. Jag har i flera år legat på över 1M och aldrig fått något för det. I år ska jag nu styra om spending till BA-visa så vi får väl se om det hjälper...

Jag har en annual spend på 600k och det brukar lösa sig men man får be att få tala med en manager ibland. Dom efterskänker inte avgiften men man får nått som kompensation. Senast blev det 1000:- på IKEA, kan ju alltid köpa värmeljus

agehall skrev:Ja, har man för hög spend är det helt omöjligt.Sweetspotten verkar ligga på 200-300k/år. Jag har i flera år legat på över 1M och aldrig fått något för det. I år ska jag nu styra om spending till BA-visa så vi får väl se om det hjälper...Klicka för att utvidga...

Måste nog få tummen ur och ordna BA Visa. Verkar helt fördelaktigt att flytta sin spend dit efter 150K hos Amex så att man genererar 2-4-1 hos BA efter 200K. Dock går man miste om de 40K extrapoäng som hade annars genererats. Känns dock att en 2-4-1 hos BA är mer värd än 40K extrapoäng för EB, vad säger ni som har BA Visa?

kexxcream skrev:Måste nog få tummen ur och ordna BA Visa. Verkar helt fördelaktigt att flytta sin spend dit efter 150K hos Amex så att man genererar 2-4-1 hos BA efter 200K. Dock går man miste om de 40K extrapoäng som hade annars genererats. Känns dock att en 2-4-1 hos BA är mer värd än 40K extrapoäng för EB, vad säger ni som har BA Visa?Klicka för att utvidga...

Stora skillnaden är väl att det är oerhört mycket lättare att använda vouchern på BA om man vill flyga eco+ eller business, att BA har First och massor med destinationer.

Storsteffe skrev:Stora skillnaden är väl att det är oerhört mycket lättare att använda vouchern på BA om man vill flyga eco+ eller business, att BA har First och massor med destinationer.Klicka för att utvidga...

Låter alldeles utmärkt. Finns det något som talar emot BA Visa?

Back