Hong Kong till Guangzhou, bästa alternativet?

platinum

New member
Hej,

Jag flyger till Hong Kong med SK963 och landar kl. 07:20, fredagen den 23:e September. Därifrån behöver jag ta mig till Guangzhou snabbast möjligast för ett möte på eftermiddagen samma dag.

Då detta blir mitt första besök i Guangzhou så undrar jag om någon här har erfarenhet av hur man tar sig dit från HKG på bästa och snabbast sätt?

Alternativen verkar vara följande:

- Direktbuss, HKG-Guangzhou

- Färja, HKG-Guangzhou

- Tåg, HKG-Hung Hom-Guangzhou

Jag uppskattar verkligen alla tips och idéer, allt från andra alternativ till ev. vilket bussbolag som är bäst.

Tack.

Jag skulle nog ta turbo jet färjan till Shenzhen flygplatsen och sedan taxi därifrån.

Taxi verkar kosta knappt 500 kronor för den sträckan.

Jag tror du kan checka bagaget hela vägen till Shenzhen.

Men det kan bero på vilket flygbolag man reser med.

Glöm taxi. För mycket trafik, bara ut ur SZ kommer att ta dig 1,5h.

Tåget är det absolut snabbaste sättet. He xie linjen. Direkt HK>GZ. Du är där på 2,5h. Köp biljett på stationen.

Platinum skrev:My bad. Jag ska till Yuexiu, kommer bo på The Garden Hotel.Klicka för att utvidga...
Yuexiu (越秀) är fortfarande en bra bit från både Lianhuashan och Nansha där färjan går till/från Hong Kong flygplatsen (HKIA).

Det lär ta en timme eller längre från dessa hamnar till Yuexiu beroende på trafiken.

Det verkar att finnas direktbuss mellan HKIA och Yuexiu, men frekvensen är kanske inte så ofta.

Dessutom behöver du att gå genom både Hong Kongs och Kinas immigration då.

Dr. Miles skrev:Yuexiu (越秀) är fortfarande en bra bit från både Lianhuashan och Nansha där färjan går till/från Hong Kong flygplatsen (HKIA).Det lär ta en timme eller längre från dessa hamnar till Yuexiu beroende på trafiken.Det verkar att finnas direktbuss mellan HKIA och Yuexiu, men frekvensen är kanske inte så ofta.Dessutom behöver du att gå genom både Hong Kongs och Kinas immigration då.Klicka för att utvidga...
Tack för all info!

Flygtåg in till H.K., (gratis) transferbuss till Hung Hom och sedan tåget

till Eastern Railway Station i Guangzhou fungerade utmärkt för mig.

Jag skulle dock till Hilton Guangzhou Tianhe som ligger mycket nära

jvgstn.

Jag bodde i Guangzhou för 6 år sedan, då fanns det direktbuss mellan Garden Hotel och HK-flygplatsen. Minns dock inte vilket bussbolag det var..

Platinum skrev:My bad. Jag ska till Yuexiu, kommer bo på The Garden Hotel.Klicka för att utvidga...

Kevinator skrev:Jag bodde i Guangzhou för 6 år sedan, då fanns det direktbuss mellan Garden Hotel och HK-flygplatsen. Minns dock inte vilket bussbolag det var..Klicka för att utvidga...
Här kan ni hitta tidtabellen för direktbuss mellan Hong Kong flygplats (HKIA) och The Garden Hotel 花園酒店).

http://www.gits.com.cn/img/bus/sga01.jpg

Linjen trafikeras av GoGo Bus och det kostar 230 CNY per enkelresa, enligt bilden.

Från HKIA mot The Garden Hotel: (resan tar ca 3-4 timmar enligt tidtabellen)

07:35

08:05

08:35

10:45

12:45

13:45

14:45

15:45

16:45

17:45

18:45

19:25

20:20

22:45

Men enligt GoGo Bus taiwanesisk webbsida, avgångstiderna från HKIA mot The Garden Hotel är som följande:

07:35

10:35

12:35

13:35

15:35

16:35

17:35

20:20

22:45

Dr. Miles skrev:Här kan ni hitta tidtabellen för direktbuss mellan Hong Kong flygplats (HKIA) och The Garden Hotel 花園酒店).http://www.gits.com.cn/img/bus/sga01.jpgLinjen trafikeras av GoGo Bus och det kostar 230 CNY per enkelresa, enligt bilden.Från HKIA mot The Garden Hotel: (resan tar ca 3-4 timmar enligt tidtabellen)07:3508:0508:3510:4512:4513:4514:4515:4516:4517:4518:4519:2520:2022:45​Men enligtGoGo Bus taiwanesisk webbsida, avgångstiderna från HKIA mot The Garden Hotel är som följande:07:3510:3512:3513:3515:3516:3517:3520:2022:45​Klicka för att utvidga...

Återigen, stort tack! Tog detta alterativet och det fungerade felfritt.

Back