Hur är servicen på Lufthansa ekonomi till t ex miami

johnr

New member
Hej,



På grund av barnavlande har jag och frugan haft en liten paus på longhaul flygandet. Vi har dock

nyligen gjort en resa i ekonomi med SAS till Miami och var besvikna på servicen. Det var faktiskt en av de sämre flygningarna jag gjort



Nästa resa är bokad till LA med SAS C för bonuspoäng. Men efter det funderar vi på att byta till att köra med Lufthansa igen.





Sist vi åkte ekonomi så åkte vi med Lufthansa några gånger (Cirka 3 år sen) och innan dess med Continental.



Jag undrar om någon kan beskriva framförallt serveringen ombord. Är den lika som för 3 år sedan, eller har LH också försämrats? Får man t ex snacks efter takeoff och fri läsk numera?



Hur mycket missar man i praktiken i poängintjäning om man krediterar LH till Eurobonus jmf med SAS
 
Lufthansa har fortfarande fri bar ombord.



Poängintjäningen i ekonomi är ungefär en fjärdedel mot SAS. En atlantflygning i billig ekonomi ger 1000-1500 Eurobonuspoäng.
 
Sanning med modulation skulle jag säga. Beror helt på bokningsklass. Billiga LH ger generellt mindre ja, men t ex E-klass (Premium Eko) går ofta att hitta med LH för ca 9-11,000 t o r till t ex SFO/LAX. Och en sådan biljett ger 150% till Eurobonus, vilket är mer än vad en SAS Plus Saver skulle ge.
 
img_0495-jpg.58846



JohnR skrev:Hej,På grund av barnavlande har jag och frugan haft en liten paus på longhaul flygandet. Vi har docknyligen gjort en resa i ekonomi med SAS till Miami och var besvikna på servicen. Det var faktiskt en av de sämre flygningarna jag gjortNästa resa är bokad till LA med SAS C för bonuspoäng. Men efter det funderar vi på att byta till att köra med Lufthansa igen.Sist vi åkte ekonomi så åkte vi med Lufthansa några gånger (Cirka 3 år sen) och innan dess med Continental.Jag undrar om någon kan beskriva framförallt serveringen ombord. Är den lika som för 3 år sedan, eller har LH också försämrats? Får man t ex snacks efter takeoff och fri läsk numera?Hur mycket missar man i praktiken i poängintjäning om man krediterar LH till Eurobonus jmf med SASKlicka för att utvidga...


Det är beklagligt att servicen i SAS ekonomi var så dålig. Mina barn åkte där för någon vecka sedan och de upplevde servicen som acceptabel, man får vad man betalar för.



Men när du överväger att byta bort din resa i business till LA mot Lufthansa tror jag du är på väg att göra ett större misstag. Jag har rest i LH C klass några gånger till LA och det är inget som imponerar varken när det gäller den hård delen eller den mjuka. Har du inte prövat SAS nya koncept i business på långlinjerna rekommenderar jag att du gör det.



Jag har tidigare kommenterat detta koncept som jag först provade på en resa till MIA för en månad sedan. SAS är långt överlägset LH och jag tycker SAS numera ligger i topp när det gäller service och utbud på mat och dryck.

Jag har tidigare klagat på den norska kabinbesättningen nonchalans, men även här får jag ta tillbaka mina tidigare påståenden eftersom den norska delen av besättningen svarade för en bra service. Champagne innan start och sedan predrink med varma nötter, cashewnötter och mandel. Fyra nya drinkar att välja på samt goda öl (ale) samt en sort serverad ur stor flaska som smakade riktigt bra. Dessutom var maten riktigt god.
 
Alf skrev:Visa bifogad bild 58846Det är beklagligt att servicen i SAS ekonomi var så dålig. Mina barn åkte där för någon vecka sedan och de upplevde servicen som acceptabel, man får vad man betalar för.Men när du överväger att byta bort din resa i business till LA mot Lufthansa tror jag du är på väg att göra ett större misstag. Jag har rest i LH C klass några gånger till LA och det är inget som imponerar varken när det gäller den hård delen eller den mjuka. Har du inte prövat SAS nya koncept i business på långlinjerna rekommenderar jag att du gör det.Jag har tidigare kommenterat detta koncept som jag först provade på en resa till MIA för en månad sedan. SAS är långt överlägset LH och jag tycker SAS numera ligger i topp när det gäller service och utbud på mat och dryck.Jag har tidigare klagat på den norska kabinbesättningen nonchalans, men även här får jag ta tillbaka mina tidigare påståenden eftersom den norska delen av besättningen svarade för en bra service. Champagne innan start och sedan predrink med varma nötter, cashewnötter och mandel. Fyra nya drinkar att välja på samt goda öl (ale) samt en sort serverad ur stor flaska som smakade riktigt bra. Dessutom var maten riktigt god.Klicka för att utvidga...


OT: Finns det någon "vanligare" lager att få? Carlsberg eller Heineken tänker jag då. Är inte så förtjust i Ale eller mörkare öl.
 
Lufthansa håller en jämn bra nivå i ekonomi och de behandlar barnfamiljer utmärkt. Lufthansa ligger ljusår före SAS när det gäller ekonomiklass. Dessutom har Lufthansa aldrig tagit betalt för dricka ombord på longhaul. Ett otyg som SAS håller på med.



Ett av mina starkaste argument för att alltid åka med Lufthansa är att när saker går fel så sätter de bara dig på nästa plan. Med SAS lilla flotta blir det stora förseningar varje gång en mutter lossnat.
 
Om vi pratar long haul Economy så är Lufthansa bättre än SAS med fri bar och acceptabel mat. När det gäller Business Class är SAS däremot låååångt före Lufthansa. Sist jag åkte Lufthansa mellan MUC och SFO i C var det riktigt dåligt. SAS nya kabin tillsammans med det nya konceptet i Business Class är faktiskt riktigt bra.
 
JohnR skrev:Hej,På grund av barnavlande har jag och frugan haft en liten paus på longhaul flygandet. Vi har docknyligen gjort en resa i ekonomi med SAS till Miami och var besvikna på servicen. Det var faktiskt en av de sämre flygningarna jag gjortNästa resa är bokad till LA med SAS C för bonuspoäng. Men efter det funderar vi på att byta till att köra med Lufthansa igen.Sist vi åkte ekonomi så åkte vi med Lufthansa några gånger (Cirka 3 år sen) och innan dess med Continental.Jag undrar om någon kan beskriva framförallt serveringen ombord. Är den lika som för 3 år sedan, eller har LH också försämrats? Får man t ex snacks efter takeoff och fri läsk numera?Hur mycket missar man i praktiken i poängintjäning om man krediterar LH till Eurobonus jmf med SASKlicka för att utvidga...
Vad var det som var dåligt?

Att maten smakade illa och att ni fick betala för all dricka/snacks förutom den gratis alkoholfria dryck som ingår till maten? Eller var det kanske besättningen som var dålig och inte var serviceminded?

Om det är det förstnämnda kommer ni fortsatt att ha dåliga resor med SAS troligtvis då det mig veterligen inte har kommunicerats att det ska ändras. Om det var besättningen som var dålig skulle jag överväga att ge det en till chans i alla fall. Det händer ju tyvärr ibland att det finns mycket att önska från besättningen.



Nu är jag visserligen diamond vilket ger en del fördelar ombord så det är kanske inte helt jämförbart. Men det är sällan jag får dålig besättning även om det händer lite då och då på SAS både longhaul och inom Europa.



Finns fler parametrar att ta ställning till när man flyger longhaul enligt mig, stolen kan vara nog så viktig och där har SAS bland det bättre på marknaden just nu i alla kabiner då den inte är mer än ca 1 år gammal. Utbudet på underhållningen ombord är kanske inte den bästa dock.

Priserna med SAS på longhaul under kampanjer samt intjäning till Eurobonus gör det till en oslagbar kombination för mig.
 
Om du undrar specifikt för Lufthansa till Miami, så åkte jag sträckan FRA-MIA i LH ekonomi för en månad sedan.

Har inget speciellt att anmärka på. Maten höll bra kvalité på ditvägen och lite sämre på hemvägen. Servicen var opersonlig och korrekt, helt enligt förväntningarna. Dryck serverades innan (även snacks) och under flightens två matserveringar, ca 6 timmar mellan serveringarna. Ingen runda med vagnen där emellan men fanns vatten och juice i galley.

Satt bulkhead i den mindre ekonomikabinen på övre däck (A380). Platserna och just den kabinen rekommenderar jag varmt.
 
Tack för alla svar.




Alf skrev:Visa bifogad bild 58846Det är beklagligt att servicen i SAS ekonomi var så dålig. Mina barn åkte där för någon vecka sedan och de upplevde servicen som acceptabel, man får vad man betalar för.Men när du överväger att byta bort din resa i business till LA mot Lufthansa tror jag du är på väg att göra ett större misstag. Jag har rest i LH C klass några gånger till LA och det är inget som imponerar varken när det gäller den hård delen eller den mjuka. Har du inte prövat SAS nya koncept i business på långlinjerna rekommenderar jag att du gör det.Jag har tidigare kommenterat detta koncept som jag först provade på en resa till MIA för en månad sedan. SAS är långt överlägset LH och jag tycker SAS numera ligger i topp när det gäller service och utbud på mat och dryck.Jag har tidigare klagat på den norska kabinbesättningen nonchalans, men även här får jag ta tillbaka mina tidigare påståenden eftersom den norska delen av besättningen svarade för en bra service. Champagne innan start och sedan predrink med varma nötter, cashewnötter och mandel. Fyra nya drinkar att välja på samt goda öl (ale) samt en sort serverad ur stor flaska som smakade riktigt bra. Dessutom var maten riktigt god.Klicka för att utvidga...




Kanske var otydlig. Vi samlar poäng i Eurobonus, så bonusresorna kommer göras i SAS i C klass. Men utöver detta gör vi också en betald long haul per år i snål-klass. Jag är dock beredd att förlora lite poäng om resan blir drägligare. Eller så får man lägga några spänn extra och åka SAS PLus.








palmen skrev:Vad var det som var dåligt?Att maten smakade illa och att ni fick betala för all dricka/snacks förutom den gratis alkoholfria dryck som ingår till maten? Eller var det kanske besättningen som var dålig och inte var serviceminded?Om det är det förstnämnda kommer ni fortsatt att ha dåliga resor med SAS troligtvis då det mig veterligen inte har kommunicerats att det ska ändras. Om det var besättningen som var dålig skulle jag överväga att ge det en till chans i alla fall. Det händer ju tyvärr ibland att det finns mycket att önska från besättningen.Nu är jag visserligen diamond vilket ger en del fördelar ombord så det är kanske inte helt jämförbart. Men det är sällan jag får dålig besättning även om det händer lite då och då på SAS både longhaul och inom Europa.Finns fler parametrar att ta ställning till när man flyger longhaul enligt mig, stolen kan vara nog så viktig och där har SAS bland det bättre på marknaden just nu i alla kabiner då den inte är mer än ca 1 år gammal. Utbudet på underhållningen ombord är kanske inte den bästa dock.Priserna med SAS på longhaul under kampanjer samt intjäning till Eurobonus gör det till en oslagbar kombination för mig.Klicka för att utvidga...


Jag vet inte om jag har för stora förväntningar men tycker både maten var dålig, och tråkigt att man inte får dricka eller snacks, och framförallt att det tog så lång tid innan maten serverades. (Men kanske mina småbarn som gjorde att jag upplevde det så).



Jag är också lite besviken på personalen, men även där kanske jag hade för höga förväntningar. FIck t ex inte ta en extra brödbit till yngsta dottern som hade knäplats. Barnen fick ingen leksak vilket de fick på båda matarflygen mellan ARL-OSL. En av IFE hade hängt sig, påtalade detta, fick som svar att hon skulle komma tillbaka senare, senare efter 4 timmar var den rebootad och fungerade.



Jag inser ju att när man skriver det så här så låter jäkligt gnälligt att klaga på att inte ungarna fick någon leksak, men det var helt enkelt många småsaker som inte fungerade vilket gjorde resan till tråkig helhetsupplevelse.




bberg skrev:Om du undrar specifikt för Lufthansa till Miami, så åkte jag sträckan FRA-MIA i LH ekonomi för en månad sedan.Har inget speciellt att anmärka på. Maten höll bra kvalité på ditvägen och lite sämre på hemvägen. Servicen var opersonlig och korrekt, helt enligt förväntningarna. Dryck serverades innan (även snacks) och under flightens två matserveringar, ca 6 timmar mellan serveringarna. Ingen runda med vagnen där emellan men fanns vatten och juice i galley.Satt bulkhead i den mindre ekonomikabinen på övre däck (A380). Platserna och just den kabinen rekommenderar jag varmt.Klicka för att utvidga...


Hej precis detta jag undrade. Hur var IFE jämfört med SAS? Jag tyckte faktiskt SAS Ife var över förväntan, aktuella filmer och hyffsat bra utbud.
 
Åkte LH Premium Eco och FRA-SIN för ett år sedan, det var varken bra mat eller service, både SAS och Lufthansa är lite ojämna.
 
Har samma erfarenhet från LH Eco/Premium. Ojämnt, men alltid stelt. Fick ett vattenglas över mig i LH eko en gång, och servitören ville få det till att det var mitt fel... Jag skulle säga att SAS/LH är rätt likvärdiga. Brukar dock få bättre recognition som Star Gold på LH än som EBD på SAS, på kanske 6/10 flygningar så brukar Purser gå runt i kabinen kring halvtid och hälsa på alla *G med namn och fråga om allt är OK. På SAS har det aldrig hänt i Plus/Go.

Angående IFE så är SAS ju nyare, utbudet byts inte så ofta, men jag har inte koll på hur ofta LH byter. Får man en gammal LH-kabin så kan IFE vara rätt skraltig och jobbigt med 3-pin-kontakt ifall man glömt adaptern till sina egna lurar. Något som är jobbigt på LH, är att högtalarutrop går ut väldigt högt i IFE-systemet, och om man har egna bra lurar (Bose med noise-C) så kör man ju filmen på lägsta volym eller möjligen två pluppar, men utropen går ut på MAX verkar det som, så jag har kört mina inEar-Bose som cancellerare bara, och satt LH-s lurar ovanpå, då med typ MAX volym även på filmen. Har inte noterat att SAS gör på detta sätt med utropen.



Maten är i min mening likvärdig i eko ,SAS har godare öl, lufthansas drycker är gratis.
 
På vår hemresa SIN-FRA frågade jag snällt om det fanns någon möjlighet att få något typ av assistans för mig och min familj, barnen var 4 och6 år det är jättelångt att gå och vi hade 50 minuter att finns med planet hem till GOT. Det lite lustiga är att den mycket bryska flygvärdinnan modell yngre med relativt dålig engelska nöjde sig inte med att bara säga nej utan mer eller mindre skällde ut mig för att fråga efter något sådant, det måste förbokas etc etc... Jag svarade lugnt att jag förstår men du behöver inte höja rösten mot mig för att svara på en enkel fråga. Då fick hon frispel, hämtade kabinchefen och pratade högt med honom på tyska framför mig, lyckades väcka min dotter som undrade vad som hänt, en medpassagerare som inte tillhörde min familj (men talandes tyska) passade på att meddela kabinchefen som stöd till mig att han också tyckte hon agerade konstigt. Flygvärdinnan kom aldrig tillbaka til Premium eco men annars hände inget. Vi hann dock med anslutningsflyget...



Maten var helt oätlig, speciellt det barnen fick, omelette med en korv mitt i den till frukost...
 
JohnR skrev:Tack för alla svar.Hej precis detta jag undrade. Hur var IFE jämfört med SAS? Jag tyckte faktiskt SAS Ife var över förväntan, aktuella filmer och hyffsat bra utbud.Klicka för att utvidga...


Lufthansas IFE är ju ljusår bättre än SAS.. SAS IFE har ju samma tråkiga utbud månad efter månad och sämre utbud. Finns separat tråd om detta. Lufthansa har ju hela säsonger av olika tv-serier, SAS har kanske 1 avsnitt..
 
JohnR skrev:En av IFE hade hängt sig, påtalade detta, fick som svar att hon skulle komma tillbaka senare, senare efter 4 timmar var den rebootad och fungerade.Klicka för att utvidga...
Det låter som den gamla kabinens IFE, som krånglade titt som tätt. Nya long haul kabinens IFE, fungerar för min del, mycket bättre.
 
Jag tänkte jag skulle skriva en uppdatering i denna tråden då vi just flugit ett ben ben med LH Muc-sfo med barnen och hade vår gamla resa i minnet.



Jag måste först säga att det är ju de små detaljerna som gör skillnaden.

Men Lufthansa ekonomi känns fortfarande som ett reguljärflyg medans SAS ger känslan av en billig charter eller Ryanair.



Just de små detaljerna att barnen får en leksak, fri bar, fri dryck mellan måltiderna, riktigt bra att de dukat upp i gallyt med dryck om man ville gå och hämta själv. I gallyt fanns även lådvis med choklad (iof bara en sort, Lion) men kändes ändå generösare än SAS plus där jag ibland fått kommentarer när man velat ha två st gott och blandat.



Jag kan också nämna att vid första serveringen tog pastarätten som barnen velat ha slut, flygvärdinnan erbjöd oss då pastan från business, vilket var över all förväntan. Vid servering två, så kom flygvärdinnan och serverade barnen före övriga i kabinen, vilket kändes omtänksamt.



På det stora hela en trevlig flygning även om den var lång.



Kanske hade vi tur / otur, med just dessa flygningarna....men LH gav inte samma bittra eftersmak. Jag skall även säga att jag är väldigt nöjd med just SAS business, så man får kanske hålla sig till den.
 
JohnR skrev:Jag tänkte jag skulle skriva en uppdatering i denna tråden då vi just flugit ett ben ben med LH Muc-sfo med barnen och hade vår gamla resa i minnet.Jag måste först säga att det är ju de små detaljerna som gör skillnaden.Men Lufthansa ekonomi känns fortfarande som ett reguljärflyg medans SAS ger känslan av en billig charter eller Ryanair.Just de små detaljerna att barnen får en leksak, fri bar, fri dryck mellan måltiderna, riktigt bra att de dukat upp i gallyt med dryck om man ville gå och hämta själv. I gallyt fanns även lådvis med choklad (iof bara en sort, Lion) men kändes ändå generösare än SAS plus där jag ibland fått kommentarer när man velat ha två st gott och blandat.Jag kan också nämna att vid första serveringen tog pastarätten som barnen velat ha slut, flygvärdinnan erbjöd oss då pastan från business, vilket var över all förväntan. Vid servering två, så kom flygvärdinnan och serverade barnen före övriga i kabinen, vilket kändes omtänksamt.På det stora hela en trevlig flygning även om den var lång.Kanske hade vi tur / otur, med just dessa flygningarna....men LH gav inte samma bittra eftersmak. Jag skall även säga att jag är väldigt nöjd med just SAS business, så man får kanske hålla sig till den.Klicka för att utvidga...


Hårdvaran i SAS Business är bra (dock hemskt IFE). Men i övrigt slår Lufthansa SAS på fingrarna i princip allting. Den sorgliga problematiken med inkonsekvensen hos SAS, oavsett om det är longhaul eller shorthaul, gör man generellt uppfattar bolaget som en LCC.
 
JohnR skrev:Jag tänkte jag skulle skriva en uppdatering i denna tråden då vi just flugit ett ben ben med LH Muc-sfo med barnen och hade vår gamla resa i minnet.Jag måste först säga att det är ju de små detaljerna som gör skillnaden.Men Lufthansa ekonomi känns fortfarande som ett reguljärflyg medans SAS ger känslan av en billig charter eller Ryanair.Just de små detaljerna att barnen får en leksak, fri bar, fri dryck mellan måltiderna, riktigt bra att de dukat upp i gallyt med dryck om man ville gå och hämta själv. I gallyt fanns även lådvis med choklad (iof bara en sort, Lion) men kändes ändå generösare än SAS plus där jag ibland fått kommentarer när man velat ha två st gott och blandat.Jag kan också nämna att vid första serveringen tog pastarätten som barnen velat ha slut, flygvärdinnan erbjöd oss då pastan från business, vilket var över all förväntan. Vid servering två, så kom flygvärdinnan och serverade barnen före övriga i kabinen, vilket kändes omtänksamt.På det stora hela en trevlig flygning även om den var lång.Kanske hade vi tur / otur, med just dessa flygningarna....men LH gav inte samma bittra eftersmak. Jag skall även säga att jag är väldigt nöjd med just SAS business, så man får kanske hålla sig till den.Klicka för att utvidga...
SAS go på longhaul är mer eller mindre bare minimum men ändå lite bättre än LCC-bolagen. Där erbjuder Lufthansa helt klart mer värde.

Så länge man är medveten om detta och går in med förväntningarna att få absolut inget mer än det som ingår så blir man sällan besviken (oavsett flygbolag) utan förhoppningsvis positivt överraskad när man får något litet extra.



Har dock själv aldrig haft problem i SAS plus med att få det jag frågar efter, var dock ett tag sedan och nu med de nya reglerna om att bara vissa saker ska serveras där och inte allt från vagnen så finns det ju risk att man kommer bli missnöjd.
 
JohnR skrev:men kändes ändå generösare än SAS plus där jag ibland fått kommentarer när man velat ha två st gott och blandat.Klicka för att utvidga...
Ja i Plus på longhaul ingår väl inte gott och blandat utan bara chips, så då förstår jag att du får kommentarer.
 
Back
Top