bvs skrev:Den rätt så resevilliga gruppen "familj med barn" blir ju helt exkluderade i nuläget om det införs vaccinkrav, hur mycket de än vill vaccinera sig så finns det inget godkänt för barn (än)Klicka för att utvidga...
Som det ser ut nu är det väl ganska vanligt att inte ha testkrav på barn också? Se t.ex. Spanien som bara har test-krav på 6år+.Kimmen00 skrev:Eftersom det inte finns ngt godkänt vaccin för barn i världen tror iaf inte jag att man kommer förbjuda barn att resa in. Därmot negativt covid test.Klicka för att utvidga...
H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Som det ser ut nu är det väl ganska vanligt att inte ha testkrav på barn också? Se t.ex. Spanien som bara har test-krav på 6år+.Klicka för att utvidga...
NyfikenGrau skrev:Tycker inte vaccinpass hittills känns som någon smidig väg framåt, väldigt många viljor som ska enas om vad som ska stå i det om det ska bli något meningsfullt av det, plus ett gytter av datasäkerhetsfrågor, alltifrån personuppgifter till förfalskningsrisk.Mer förfinade och effektivare (snabbare) test vid inresa tror jag skulle funka bättre i längden - har man ett fungerande vaccin kommer man ju ha antikroppar t.ex.Klicka för att utvidga...
Fredrik skrev:För att inte tala om att vaccineringen knappast är klar till sommaren i bl.a. Tyskland om folk vägrar ta AstraZenecas vaccin.Klicka för att utvidga...
NyfikenGrau skrev:Jo, fast jag tror (hoppas) att det där var något tillfälligt, tycker redan det verkar så.Men bara ett exempel på svårigheterna med vaccinpass, förmodligen ska man ladda upp info till en app, en barnlek för oss här, men pensionärer och IT-ovana? Tvivlar också på säkerheten mot hack/fusk.Direkt test vid inresa känns säkrare rättvisare och ffa mer genomförbart givet att testtekniken fortsätter utvecklas.Med allt detta sagt är jag givetvis positiv till allt som förenklar resandet, även vaccinpass!Klicka för att utvidga...
NyfikenGrau skrev:Du har säkert rätt@IsleOfManjag är inte så insatt i vetenskapen/tekniken bakom, däremot känns det just som ett rent tekniskt/vetenskapligt problem och därmed mer lösbart än vaccinpass som ska ta hänsyn till olika länders juridik, standarder, användarvänlighet, säkerhet mot hack mm.Klicka för att utvidga...
direktörnSE skrev:Tror verkligen inte att vaccin/vaccinpass kommer bli något slags "diplomatpass" som öppnar alla dörrar, men det är helt omöjligt att ett antal länder kommer klara ytterligare en högsäsong utan turister och att kreativiteten kommer fram precis som den gjorde med test-on-arrival.Klicka för att utvidga...
Vaccinet gör att Thailand kommer "öppna".Fredrik skrev:Vilka länder skulle det vara? Finns det något som säger att tex Thailand skulle öppna i år? Jag menar inte att vara överdrivet negativ men så länge det inte finns konkreta planer på hur öppnandet ska gå till så är det noll idé att ens spekulera i att det kommer öppnas. Jag skulle kunna argumentera för att det är Asiens hårda reaktion mot viruset som gjort att vi är där vi är. Nolltolerans är helt uppenbart attityden.Klicka för att utvidga...
Lasse Kongo skrev:Vaccinet gör att Thailand kommer "öppna".Klicka för att utvidga...
Thailand har ju redan öppnat utan vaccinpass så jag förstår nog inte poängen i att det är stängtFredrik skrev:Vilka länder skulle det vara? Finns det något som säger att tex Thailand skulle öppna i år? Jag menar inte att vara överdrivet negativ men så länge det inte finns konkreta planer på hur öppnandet ska gå till så är det noll idé att ens spekulera i att det kommer öppnas. Jag skulle kunna argumentera för att det är Asiens hårda reaktion mot viruset som gjort att vi är där vi är. Nolltolerans är helt uppenbart attityden.Klicka för att utvidga...
direktörnSE skrev:Thailand har ju redan öppnat utan vaccinpass så jag förstår nog inte poängen i att det är stängtSnarare att det kan öppnas mer utan karantänKlicka för att utvidga...
direktörnSE skrev:just nu är det ju karantän och/eller krav på negativt i många länder som skulle kunna ersättas. Håller du med?Klicka för att utvidga...
Fast även denna "vilja" att förändra förbättra och öppna upp för turism i Thailand tycks komma ur ryckten och "förslag" från resebranschen själv.Kimmen00 skrev:Just Thailand har det stått mkt om att de vill börja Öppna upp Q3. Sen om det blir så är en annan femma..Thailand is considering allowing vaccinated travellers to skip the mandatory quarantine.Under the proposed plan, aptly named “Welcome Back to Thailand Again,” the kingdom hopes to see travellers return by the third quarter of this year.Travellers need to present proof of COVID-19 vaccinations (both doses) and the usual visa requirements. If the plan pushes through, Thailand could be the first Asian country to fully reopen its tourism.Klicka för att utvidga...