Palazzi
Medlem
Nåja. Flygplan kan ju faktiskt flyga på rygg också, så det där är en väldigt förenklad bild.
Om det finns pengar att spara så hakar Ryanair snart på den idén....
Nåja. Flygplan kan ju faktiskt flyga på rygg också, så det där är en väldigt förenklad bild.
Nåja. Flygplan kan ju faktiskt flyga på rygg också, så det där är en väldigt förenklad bild.
Vill inte gå in på fler detaljer då jag anser att det inte hör till någon relevant diskussion här på BC.se
Jo visst det var en förenklad bild. Talar vi om överljudsflygplan ex stridsflyg så har dessa en väldigt symetrisk vingprofil där lyftkraftsfördelningen på ovan och undersida är jämn. Däremot så genereras lyftkraft olika i över och underljudsfart.
Nog för att det är en hel del fysik, men personligen är jag rätt nyfiken på varför det blir sådana förändringar i aerodynamiken när man går över Mach 1. Jag skulle gärna få mig en förklaring på varför det verkar finnas en brytpunkt.