Just hemma från Köpenhamn. Till min stora förvåning blev jag aldrig debiterad gebyr denna gång, trots utländskt kreditkort. Testat bland annat på liten lokal bar + liten lokal italiensk restaurang. Har det blivit någon generell förändring i Danmark?Christian R skrev:Min lokale afdeling af bageren "Lagkagehuset" tager MasterCard uden gebyr. Skal forsøge med Diners næste gang.Klicka för att utvidga...
Nej. Du hade tur. Och det räcker ju i regel inte heller med att ha ett danskt kreditkort, de lägger på gebyr även på det.sweflyer skrev:Just hemma från Köpenhamn. Till min stora förvåning blev jag aldrig debiterad gebyr denna gång, trots utländskt kreditkort. Testat bland annat på liten lokal bar + liten lokal italiensk restaurang. Har det blivit någon generell förändring i Danmark?Klicka för att utvidga...
Jeg vil mene at det er ganske normalt at man ikke betaler gebyr på barer og restauranter, det er dog omvendt i supermarkeder osv.sweflyer skrev:Just hemma från Köpenhamn. Till min stora förvåning blev jag aldrig debiterad gebyr denna gång, trots utländskt kreditkort. Testat bland annat på liten lokal bar + liten lokal italiensk restaurang. Har det blivit någon generell förändring i Danmark?Klicka för att utvidga...
Då går vi nog inte på samma restauranger. Nedan ett kort utdrag över ställen jag betalat gebyr på den senaste tiden. Det är ett j*vla ofog.Christian R skrev:Jeg vil mene at det er ganske normalt at manikkebetaler gebyr på barer og restauranter, det er dog omvendt i supermarkeder osv.Klicka för att utvidga...
Kan det vara så att de gärna vill ha kortbetalning av någon anledning/att de får mycket turister som inte förstår sig på systemet med gebyr? En matbutik är ju primärt för lokalboende (som säkert har Dankort), och inte så mycket för besökare.Christian R skrev:Jeg vil mene at det er ganske normalt at manikkebetaler gebyr på barer og restauranter, det er dog omvendt i supermarkeder osv.Klicka för att utvidga...
Jakob Österberg skrev:Hur fungerar det i praktiken, finns det fortfarande ställen som tar ut avgifter?Klicka för att utvidga...
schrute skrev:Bordershop verkar fortfarande ta ut kortavgift eller så har man bara inte uppdaterat infonBetalningssätt. Calle.dk gör det inte längre generelltValuta og betalingskort, men nämner samtidigt "For American Express gælder, at alle transaktioner bliver pålagt et gebyr. " Nån som vet om just Amex täcks av nån form av undantag i den nya lagen?P.S. Jo dessa ligger i Tyskland, men har använt sig av danska NETS för kortinlösen och därför gått efter danska regler.Klicka för att utvidga...