Hvor kan man betale med kreditkort uden gebyrer i Danmark?

Christian R skrev:Min lokale afdeling af bageren "Lagkagehuset" tager MasterCard uden gebyr. Skal forsøge med Diners næste gang.Klicka för att utvidga...
Just hemma från Köpenhamn. Till min stora förvåning blev jag aldrig debiterad gebyr denna gång, trots utländskt kreditkort. Testat bland annat på liten lokal bar + liten lokal italiensk restaurang. Har det blivit någon generell förändring i Danmark?

sweflyer skrev:Just hemma från Köpenhamn. Till min stora förvåning blev jag aldrig debiterad gebyr denna gång, trots utländskt kreditkort. Testat bland annat på liten lokal bar + liten lokal italiensk restaurang. Har det blivit någon generell förändring i Danmark?Klicka för att utvidga...
Nej. Du hade tur. Och det räcker ju i regel inte heller med att ha ett danskt kreditkort, de lägger på gebyr även på det.

sweflyer skrev:Just hemma från Köpenhamn. Till min stora förvåning blev jag aldrig debiterad gebyr denna gång, trots utländskt kreditkort. Testat bland annat på liten lokal bar + liten lokal italiensk restaurang. Har det blivit någon generell förändring i Danmark?Klicka för att utvidga...
Jeg vil mene at det er ganske normalt at man ikke betaler gebyr på barer og restauranter, det er dog omvendt i supermarkeder osv.

Inget gebyr på:

De flesta hotell.
Flygbussen i Århus.
Skanderborg Taxi/Taxa.
DSB
Flygplatser/taxfree CPH/BLL/AAR.

Christian R skrev:Jeg vil mene at det er ganske normalt at manikkebetaler gebyr på barer og restauranter, det er dog omvendt i supermarkeder osv.Klicka för att utvidga...
Då går vi nog inte på samma restauranger. Nedan ett kort utdrag över ställen jag betalat gebyr på den senaste tiden. Det är ett j*vla ofog.

De senaste månaderna har jag på mina danska kort (MC resp. Diners) blivit tvingad att betala gebyr på.

- Hilton Kastrup (baren)

- Restaurant AOC (**)

- Restaurant Pluto (mycket bra)

- Restaurant Zeleste (skräp för övrigt)

- Restaurant Sithep (t.o.m. lokala thaistället...)

- Restaurant l'Education Nationale (också skräp)

- Restaurant Clou (*)

- Restaurant No 2 (mycket bra!)

- Restaurant Lillebror (mycket bra!)

Därtill:

- Apotek (samtliga jag besökt)

- Matbutiker (alla)

- Nätshopping av mat (Irma)

- Tivoli

- Taxi 4x35 och Dantaxi

- Laura's Bakery (vad nu det är)

- Roomservice (hemkörning av mat)

- 7-Eleven

- Magasin.dk

- Plusdeal (SAS + Deal)

- Babysam

- Fiol Blomster

- Caféet på Glyptoteket

- Caféet på Rigshospitalet

Christian R skrev:Jeg vil mene at det er ganske normalt at manikkebetaler gebyr på barer og restauranter, det er dog omvendt i supermarkeder osv.Klicka för att utvidga...
Kan det vara så att de gärna vill ha kortbetalning av någon anledning/att de får mycket turister som inte förstår sig på systemet med gebyr? En matbutik är ju primärt för lokalboende (som säkert har Dankort), och inte så mycket för besökare.

Äntligen slut på gebyr i Danmark.

Stop for opkrævning af gebyr ved betaling med kreditkort i Danmark

Mange forretningssteder har hidtil pålagt et gebyr ved betaling med kreditkort. Ny EU-lovgivning, der træder i kraft 1. januar 2018 betyder, at det ikke længere er tilladt.

Forbuddet omfatter:

Alle køb - både i fysiske butikker og ved køb på nettet.
Alle privatkort samt firmakort med privat hæftelse. Der kan fortsat pålægges gebyr på firmakort med firmahæftelse.
Hvad gør jeg hvis jeg opdager, at jeg er blevet opkrævet gebyr for brug af mit kort?

Når du har godkendt en transaktion, kan vi ikke tilbageføre beløbet. Du skal derfor kontakte forretningsstedet og kræve beløbet retur. Vil forretningsstedet ikke tilbagebetale beløbet, kan du klage til:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Carl Jakobsens vej 35,

2500 Valby.

kfst.dk

Hvor fremgår det, at det ikke længere er tilladt at pålægge gebyr?

Lov om betalinger, § 121 stk. 3 der lyder som følger: ”Betalingsmodtageren må ikke opkræve gebyrer for anvendelse af betalingsinstrumenter, for hvilke interbankgebyrerne er reguleret i kapitel II i interbankgebyrforordningen, og for de betalingstjenester, på hvilke Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 260/2012 af 14. marts 2012 om tekniske og forretningsmæssige krav til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro og om ændring af forordning (EF) nr. 929/2009 finder anvendelse.”

Hur fungerar det i praktiken, finns det fortfarande ställen som tar ut avgifter?

Jakob Österberg skrev:Hur fungerar det i praktiken, finns det fortfarande ställen som tar ut avgifter?Klicka för att utvidga...

Jag har inte handlat själv, men vänner säger att några ställen helt enkelt slutar ta kreditkort och bara accepterar debit. Men jag vet inte om det är en generell trend eller bara enstaka handlare.

Jag har köpt en hel del på nätet, bl a mat. Fungerar fint! Stora retailers har förstås inget val, går inte att bara köra Dankort.

Bordershop verkar fortfarande ta ut kortavgift eller så har man bara inte uppdaterat infon Betalningssätt . Calle.dk gör det inte längre generellt Valuta og betalingskort , men nämner samtidigt "For American Express gælder, at alle transaktioner bliver pålagt et gebyr. " Nån som vet om just Amex täcks av nån form av undantag i den nya lagen?

P.S. Jo dessa ligger i Tyskland, men har använt sig av danska NETS för kortinlösen och därför gått efter danska regler.

schrute skrev:Bordershop verkar fortfarande ta ut kortavgift eller så har man bara inte uppdaterat infonBetalningssätt. Calle.dk gör det inte längre generelltValuta og betalingskort, men nämner samtidigt "For American Express gælder, at alle transaktioner bliver pålagt et gebyr. " Nån som vet om just Amex täcks av nån form av undantag i den nya lagen?P.S. Jo dessa ligger i Tyskland, men har använt sig av danska NETS för kortinlösen och därför gått efter danska regler.Klicka för att utvidga...

Jo. Amex och Diners är undantagna. Där får de ta ut avgift.

https://www.kfst.dk/media/49774/vejledning-om-forretningers-opkraevning-af-gebyrer.pdf

Gäller över hela EU

Surcharges: fees for the use of cards

Traders in the EU are not allowed to charge you extra for using your credit or debit card. The only exceptions to this rule are American Express/Diners Club cards and business or corporate credit cards, where your employer is billed instead of you. If you use these cards, you may still be charged a fee but the fee can't be more than what it actually costs the trader to process your payment.

Total prices must include all charges, fees and taxes - Your Europe

Back