Hyra elbil

cantona

New member
Hej, är det någon som har erfarenhet av att hyra elbil utomlands? Konkret ska jag till San Francisco och billigast visar sig vara en Tesla.

Tack på förhand.
 
Gjort det en gång. Fick en Polestar i Tyskland. Fungerade bra för hur vi skulle resa men planerar i förväg var och när du ska ladda. För vissa ställen måste man skapa ett konto i förväg. Och har koll på hur laddad bilen måste vara när den lämnas tillbaka. Kan vara att du måste stanna någonstans i närheten av uthyraren och ladda en stund innan du kan lämna in bilen. Verkar som de ta rejält betalt om bilen måste laddas efter inlämning.
 
mrestes skrev:Gjort det en gång. Fick en Polestar i Tyskland. Fungerade bra för hur vi skulle resa men planerar i förväg var och när du ska ladda. För vissa ställen måste man skapa ett konto i förväg. Och har koll på hur laddad bilen måste vara när den lämnas tillbaka. Kan vara att du måste stanna någonstans i närheten av uthyraren och ladda en stund innan du kan lämna in bilen. Verkar som de ta rejält betalt om bilen måste laddas efter inlämning.Klicka för att utvidga...
Okey, så bilen är fulladdad när man hämtar den? Skulle behöva ladda två gången i så fall med den mängden körning jag har tänkt mig. Hur mycket kostar laddningar?
 
cantona skrev:Okey, så bilen är fulladdad när man hämtar den? Skulle behöva ladda två gången i så fall med den mängden körning jag har tänkt mig. Hur mycket kostar laddningar?Klicka för att utvidga...
Osäker om bilen är fulladdad. Kontrollera. Priset på laddning är helt beroende på var du laddar och om du väljer långsam eller snabb ledning. Har aldrig haft i USA så ingen aning om det är billigare eller dyrare än bensin per mil.

Billigast är oftast att ladda över natten om man kan.
 
Hyrt på Mallorca och laddade en gång på hotellet vi bodde på i Alcudia. Bilen laddad till 100% men kan vara ner till 80% enligt avtalet. Ska återlämnas på samma laddnivå men köpte till en "tank" för 20EURO vilket var rätt prisvärt om man planerar lite. Ska med hyra Tesla i SF nästa år (Hertz). Finns gott om Tesla superchargers i CA så inga problem att ladda. Med Tesla är det bara att sätta i kabeln och ladda, du betalar mellan 30-50 cent per kWh vilket då för en Tesla blir ca 10kr milen. Iallafall Hertz tar ingen extra avgift utan bara debiterar ditt kort för laddningen utan påslag.
 
I usa är det svinenkelt med Tesla som hyrbil. Du laddar bara på Superchargers enligt kartan och betalar samma pris som stationen kostar. Måste oftast lämnas tillbaka 80 procent full.



Använd adaptern för att ladda på tex chargepoint för långsamt laddning vid shopping mall eller vissa hotell. Ladda hem chargepoint appen. Många Hotell erbjuder gratis laddning över natten för just Teslas.



Hyra elbil som amerikan i Sverige var en utmaning minst sagt då man geoblockar massa appar och utländska kort. Speciellt amerikanska.



Se till för övrigt att hyra Tesla och inte Polestar eller annat då laddnätverk för alla andra minst sagt suger och stationerna alltid är trasiga eller nere som tex Electrify America och ligger vid obskyra platser.
 
sembl skrev:I usa är det svinenkelt med Tesla som hyrbil. Du laddar bara på Superchargers enligt kartan och betalar samma pris som stationen kostar. Måste oftast lämnas tillbaka 80 procent full.Använd adaptern för att ladda på tex chargepoint för långsamt laddning vid shopping mall eller vissa hotell. Ladda hem chargepoint appen. Många Hotell erbjuder gratis laddning över natten för just Teslas.Hyra elbil som amerikan i Sverige var en utmaning minst sagt då man geoblockar massa appar och utländska kort. Speciellt amerikanska.Se till för övrigt att hyra Tesla och inte Polestar eller annat då laddnätverk för alla andra minst sagt suger och stationerna alltid är trasiga eller nere som tex Electrify America och ligger vid obskyra platser.Klicka för att utvidga...
Kan man inte ladda alla typer av bilar vid Supercharger stationerna? Med Tesla appen går det här i Sverige i alla fall.
 
Tamas skrev:Kan man inte ladda alla typer av bilar vid Supercharger stationerna? Med Tesla appen går det här i Sverige i alla fall.Klicka för att utvidga...
Det går via vissa Supercharger stationer , det gäller både i EU och USA

I USA kallas dom stationerna för magic dock stationer där magic dock har en adapter för CCS bilar
 
PRJml2ENIpiC1e3L skrev:Det går via vissa Supercharger stationer , det gäller både i EU och USAI USA kallas dom stationerna för magic dock stationer där magic dock har en adapter för CCS bilarKlicka för att utvidga...
Inte helt med på tråden, både Tesla och Polestar har väl Type2 CCS konnektor, eller? Kanske annorlunda i USA, intressant att reda ut, jag skulle också gärna hyra elbil vid min nästa USA vistelse.
 
Tamas skrev:Inte helt med på tråden, både Tesla och Polestar har väl Type2 CCS konnektor, eller? Kanske annorlunda i USA, intressant att reda ut, jag skulle också gärna hyra elbil vid min nästa USA vistelse.Klicka för att utvidga...
I Europa har de samma kontakt , CCS, men i USA använder sig Tesla av NACS (North American Charging Standard)



NACS ser däremot ut att bli standard kontakten i USA inom några år då nästa alla biltillverkare har gått ut med att de byter från CCS till NACS
 
Precis, Tesla har den mer moderna och simpla laddkabeln än alla andra tillverkare som insåg att den är överlägsen in USA. Så alla nya bilar av andra märken som inte är tesla kommer få Tesla standarden.





Av ca 2000 tesla stationer i usa så är det nog runt 30 som har Magic dock.



Båda ställen lider av olika problem. Att ladda i Sverige var helt hopplöst för mig med amerikanska kort och 10 olika appar typ. Sedan fungerar ju handskakning helt kasst. Man får koppla in och ur dessa bökiga feta kablar som finns i Europa innan de startar. Jag är van vid att stanna vid närmaste SC här i usa och starta redan efter några sekunder.



I usa att köra långt med något annat än Tesla (NACS) är hopplöst men kommer förmodligen att ändras då alla andra biltillverkare nu äntligen kommer anpassa sig till det.



Fick en Polestar som hyrbil i Dallas och kunde knappt ladda den någonstans då många stationer bara är nere och inte fungerar eller aldrig har reparerats.



Igen olika problem på olika kontinenter.



Hyr elbil så länge det är en Tesla är mitt råd i USA. Dessutom så finns det sjukt många gratis destinationsladdare utanför matbutiker, kaffe affärer shopping och hotell för just Teslas.
 
Kollade på elbil sist. Men efter att ha läst om kortkrångel, saboterade laddstationer som aldrig lagas eller fungerar som de ska etc så struntade jag i det.



Och att i dagens politiska klimat sätta sig i en Tesla kommer inte hända.
 
zikkan77 skrev:Hyrt på Mallorca och laddade en gång på hotellet vi bodde på i Alcudia. Bilen laddad till 100% men kan vara ner till 80% enligt avtalet. Ska återlämnas på samma laddnivå men köpte till en "tank" för 20EURO vilket var rätt prisvärt om man planerar lite. Ska med hyra Tesla i SF nästa år (Hertz). Finns gott om Tesla superchargers i CA så inga problem att ladda. Med Tesla är det bara att sätta i kabeln och ladda, du betalar mellan 30-50 cent per kWh vilket då för en Tesla blir ca 10kr milen. Iallafall Hertz tar ingen extra avgift utan bara debiterar ditt kort för laddningen utan påslag.Klicka för att utvidga...
Vet du hur det är med vägavgifterna i SF-området? Enligt mina amerikanska vänner så är stationerna numera obemannade och det skickas en faktura för passeringar men de visste inte hur det är med hyrbilar. Antar att Hertz inte gör det gratis.
 
cantona skrev:Vet du hur det är med vägavgifterna i SF-området? Enligt mina amerikanska vänner så är stationerna numera obemannade och det skickas en faktura för passeringar men de visste inte hur det är med hyrbilar. Antar att Hertz inte gör det gratis.Klicka för att utvidga...
Rent generellt så köper man antingen dagspass hos uthyraren (obegränsat) om man skall köra mycket via tullar eller så debiteras man per gång med massa olika avgifter på listpris.



Så enklast är att ta deras dagspass unlimited. Då vet man vad det kostar åtminstone utan andra konstiga avgifter.
 
cantona skrev:Vet du hur det är med vägavgifterna i SF-området? Enligt mina amerikanska vänner så är stationerna numera obemannade och det skickas en faktura för passeringar men de visste inte hur det är med hyrbilar. Antar att Hertz inte gör det gratis.Klicka för att utvidga...
Vet ej om SF men för ungefär 8 år sedan i Los Angeles och runt omkring kunde man registrerar nummerskylten online och koppla sitt kreditkort till den för betalning. Man kunde börjar och starta på de datum/klockslag man ville ha, så ingen risk att du får betala någon annans körning. Och ingen som helst påslag.



Hertz verkar har något som heter PlatePass i California. Man betalar exakt vad tullavgiften är plus en daily fee som verkar vara 6 dollar om dagen. Men som sagt du kan fundera om det är värd extra jobbet att registrera ditt kreditkort och slippa alla pålägg. Kanske beror på hur länge du ska ha bilen och hur ofta du tror du ska köra på tullvägar.
 
mrestes skrev:Vet ej om SF men för ungefär 8 år sedan i Los Angeles och runt omkring kunde man registrerar nummerskylten online och koppla sitt kreditkort till den för betalning. Man kunde börjar och starta på de datum/klockslag man ville ha, så ingen risk att du får betala någon annans körning. Och ingen som helst påslag.Hertz verkar har något som heter PlatePass i California. Man betalar exakt vad tullavgiften är plus en daily fee som verkar vara 6 dollar om dagen. Men som sagt du kan fundera om det är värd extra jobbet att registrera ditt kreditkort och slippa alla pålägg. Kanske beror på hur länge du ska ha bilen och hur ofta du tror du ska köra på tullvägar.Klicka för att utvidga...
Så fungerar det för Golden Gate, åtminstone 2019 senast, så vore bra om övriga passeringar kan lösas på samma sätt. Troligen fyra passeringar inplanerade.
 
cantona skrev:Vet du hur det är med vägavgifterna i SF-området? Enligt mina amerikanska vänner så är stationerna numera obemannade och det skickas en faktura för passeringar men de visste inte hur det är med hyrbilar. Antar att Hertz inte gör det gratis.Klicka för att utvidga...



sembl skrev:Rent generellt så köper man antingen dagspass hos uthyraren (obegränsat) om man skall köra mycket via tullar eller så debiteras man per gång med massa olika avgifter på listpris.Så enklast är att ta deras dagspass unlimited. Då vet man vad det kostar åtminstone utan andra konstiga avgifter.Klicka för att utvidga...



mrestes skrev:Vet ej om SF men för ungefär 8 år sedan i Los Angeles och runt omkring kunde man registrerar nummerskylten online och koppla sitt kreditkort till den för betalning. Man kunde börjar och starta på de datum/klockslag man ville ha, så ingen risk att du får betala någon annans körning. Och ingen som helst påslag.Hertz verkar har något som heter PlatePass i California. Man betalar exakt vad tullavgiften är plus en daily fee som verkar vara 6 dollar om dagen. Men som sagt du kan fundera om det är värd extra jobbet att registrera ditt kreditkort och slippa alla pålägg. Kanske beror på hur länge du ska ha bilen och hur ofta du tror du ska köra på tullvägar.Klicka för att utvidga...



cantona skrev:Så fungerar det för Golden Gate, åtminstone 2019 senast, så vore bra om övriga passeringar kan lösas på samma sätt. Troligen fyra passeringar inplanerade.Klicka för att utvidga...
Jag använde Bay area fastrak när jag körde runt i Bay Area inkl Golden Gate bron för en månad sedan, enkelt att skapa konto och registrera sitt fordon med fordonets registreringsskyltsnummer, en bra feature är att man kan lägga in hur länge det skall var giltigt om man råkar glömma att avregistrera sitt fordon när hyrbilen lämnas tillbaka.







FasTrak® - Keeping the Bay Area Moving




favicon.ico


www.bayareafastrak.org
 
GOTBound skrev:Jag användeBay area fastrak när jag körde runt i Bay Area inkl Golden Gate bron för en månad sedan, enkelt att skapa konto och registrera sitt fordon med fordonets registreringsskyltsnummer, en bra feature är att man kan lägga in hur länge det skall var giltigt om man råkar glömma att avregistrera sitt fordon när hyrbilen lämnas tillbaka.FasTrak® - Keeping the Bay Area Movingwww.bayareafastrak.orgKlicka för att utvidga...
Hur kom du runt adressproblematiken? Bara angav en amerikansk adress?
 
cantona skrev:Hur kom du runt adressproblematiken? Bara angav en amerikansk adress?Klicka för att utvidga...
Mitt svar är egentligen ett skämt men det kan kanske fungerar.

Testa med

c/o Poste Restante

sedan adressen till något postkontor i San Francisco.

Det kan kanske komma förbi den automatiska granskning som en formulär på en hemsida gör.

Hade det varit en granskning av en riktig person skulle 99% av amerikanare tro att du är inneboende hos en person som heter Poste Restante.
 
Back
Top