Hyra helt plan - konferens

linmet

New member
Hej,



Fundering. Ponera att ett företag vill åka på konferens till exempelvis Malaga nästa höst. ca 100 personer. Vad är bästa vägen att boka flygen?



Boka själva online (med risk priserna sticker?)

Kontakta flygbolaget för gruppbokning

Kontakta resebyrå?



Alternativt det som vore roligast. Kan man chartra ett plan som rymmer 100 personer och åka Tur och Retur. Har någon en aning om vad det kan tänkas kosta? Just nu "tror" vi att priset kan landa på ca 4000 kr / person om man kollar dagsaktuella priser.



Extrafråga. Om man chartrar plan har det någon betydelse om man utgår från Arlanda eller är det möjligt att få till det från andra mindre lokala flygplatser såsom Norrköping/Linköping?



Tacksam för all hjälp.
 
Ett tips om så många ska åka är att man inte åker samma plan. Om en olycka skulle har man inte spridit några risker.



Enklast är väl att kontakta sas gruppbokning (eller annat bolag) och se vad de skulle ta för detta.



Att chartra ett plan kommer bli avsevärt mycket dyrare då det kommer flygas tomt tillbaka och sen tomt ner för att hämta upp, om ni inte vill betala alla kostnader för att ha planet kvar på er destination.
 
Gruppbokning är ert alternativ tror jag i första hand.



Du kan kolla med exempelvis BRA eller SAS för att hyra plan. https://www.sas.se/flyg-med-oss/charter/



Du kan säkert få dem att flyga från var ni vill men det blir garanterat dyrare än att flyga från en flygplats de normalt sett flyger från.



Tänk på att från Malaga kan ni även använda spanska bolag som Vueling eller liknande. Värt att kolla upp.
 
palmen skrev:Ett tips om så många ska åka är att man inte åker samma plan. Om en olycka skulle har man inte spridit några risker.Enklast är väl att kontakta sas gruppbokning (eller annat bolag) och se vad de skulle ta för detta.Att chartra ett plan kommer bli avsevärt mycket dyrare då det kommer flygas tomt tillbaka och sen tomt ner för att hämta upp, om ni inte vill betala alla kostnader för att ha planet kvar på er destination.Klicka för att utvidga...
Sprider du ut familjen på olika flyg när ni åker på semester?



Det framgår inte hur lång "konferens" kommer att vara, är den fredag till söndag kan plan och crew övernatta.



Annars blir en charter med priseffektivt bolag från företrädesvis Baltikum ett högst realistiskt alternativ för 100 pax oberoende av reselängd.



Eftersom "reklam" är känsligt på ett kommersiellt forum lägger jag inte ut några länkar på de agenter eller operatörer vi har använt oss av tidigare.
 
apknug skrev:Sprider du ut familjen på olika flyg när ni åker på semester?Klicka för att utvidga...
Ganska haltande jämförelse.

Det finns en orsak till att såväl regeringar som företag har policy kring hur många i ledande position som får resa med samma färdmedel.

Ett medelstort företag på 100 pers och alla stryker med? Inte bara en mänsklig tragedi, men även jävligt för alla som förlitar sig på dem professionellt.



(För den historiskt intresserade så är det lite samma tänk som gjorde att man efter 1. Världskriget slutade skapa truppenheter bestående av män från samma by/stad. Ifall det värsta sker, så har du mitt i allt en by som tappat 90% av sina män i arbetsför ålder.)
 
Jannes skrev:Ganska haltande jämförelse.Det finns en orsak till att såväl regeringar som företag har policy kring hur många i ledande position som får resa med samma färdmedel.Ett medelstort företag på 100 pers och alla stryker med? Inte bara en mänsklig tragedi, men även jävligt för alla som förlitar sig på dem professionellt.(För den historiskt intresserade så är det lite samma tänk som gjorde att man efter 1. Världskriget slutade skapa truppenheter bestående av män från samma by/stad. Ifall det värsta sker, så har du mitt i allt en by som tappat 90% av sina män i arbetsför ålder.)Klicka för att utvidga...
Jämförelse är högst relevant.



Hela familjen eller företagsledningen suddas ut. Risken är densamma.



Vad som dock inte haltar, mest ett maskätet lik, är jämförelsen med 1a världskriget vad gäller risken.
 
Jag hoppas att chefer på bolaget tar beslut om att från ett affärsperspektiv sprida ut resenärerna över flera avgångar, detta för att minska påverka på vidare affärer om något händer. Vad enskilda medarbetare önskar göra / riskera, och vad företaget önskar är inte alltid samma.
 
Sannolikheten är den samma. Effekten är helt annorlunda. Risk = Sannolikhet * Effekt

Aldrig sett en riskmatris?

EDIT: Korrigering. Sannolikheten stiger för varje ny avgång man splittar ut folk på, men effekten till verksamheten sjunker. Målet är alltid att minimera risken.



Tanken är att man sprider ut sannolikheten för att minimera effekten på verksamheten. Och utanför familjeföretag så är det sällan så att den typen av personlig tragedi utplånar ett helt företag/annan verksamhet. Människor tänker inte på så sätt om sina familjer, men företag gör det definitivt.






executive-passengers-cabin-diversity.jpg




Why Executive Travel Policies Are Important

Corporate travel policies should be part of a broader enterprise risk management strategy that mitigates the impact of a worst-case scenario.


cropped-Airfoil512-32x32.png


nbaa.org






Om du inte ser hur det är samma tankesätt bakom hur man sprider ut upptagningsområden för militära trupper så är det din förlust.




3A46D08400000578-0-image-a-48_1478884000692.jpg




Map shows the towns where WWI wiped out entire circles of friends

More than 700,000 British soldiers lost their lives in the First World War but the level of loss was significantly higher in some areas than others with the north and Scotland the hardest hit.


favicon.ico


www.dailymail.co.uk
 
jsn skrev:Jag hoppas att chefer på bolaget tar beslut om att från ett affärsperspektiv sprida ut resenärerna över flera avgångar, detta för att minska påverka på vidare affärer om något händer. Vad enskilda medarbetare önskar göra / riskera, och vad företaget önskar är inte alltid samma.Klicka för att utvidga...
Vi är alltid noga med det, senast nu när 30 pers skulle flyga över från Finland. De fick åka med ett antal olika flyg och några tvingades övernatta på ARN. Var inte tal om om att fundera på extrakostnaden för övernattning etc. Så definitivt en relevant frågeställning att sprida riskerna



Dessutom är det ju så att man vill åka tillsammans med familjen, det är ju en del av nöjet men med jobbet är det business och inte nöje.
 
Först. Tack till alla svar och omtanken kring risk. Vi har haft uppe de frågorna också och måste väga dem mot andra faktorer såsom kostnad och tidsåtgång.




palmen skrev:Ett tips om så många ska åka är att man inte åker samma plan. Om en olycka skulle har man inte spridit några risker.Enklast är väl att kontakta sas gruppbokning (eller annat bolag) och se vad de skulle ta för detta.Att chartra ett plan kommer bli avsevärt mycket dyrare då det kommer flygas tomt tillbaka och sen tomt ner för att hämta upp, om ni inte vill betala alla kostnader för att ha planet kvar på er destination.Klicka för att utvidga...
Funderat på denna. Inte så sannolikt men kan även få konsekvenser om "alla" blir försenade. Men mer ur perspektivet affärsrisk än rädsla för olycka. Vi pratar om åka exempelvis torsdag åter söndag så stora fördröjningar p.g.a. utspridda restider är också ett problem.




Hachans skrev:Gruppbokning är ert alternativ tror jag i första hand.Du kan kolla med exempelvis BRA eller SAS för att hyra plan.https://www.sas.se/flyg-med-oss/charter/Du kan säkert få dem att flyga från var ni vill men det blir garanterat dyrare än att flyga från en flygplats de normalt sett flyger från.Tänk på att från Malaga kan ni även använda spanska bolag som Vueling eller liknande. Värt att kolla upp.Klicka för att utvidga...
tack. ska kika med gruppbokning.
 
Till just Malaga måste ni väl kunna åka ner reguljärt och kunna få till utspridning? Går ju massa flyg. Alternativt att ni åker någonstans det är möjligt att sprida ut folk över reguljära avgångar.



Att väga kostnader och tidsåtgång mot utfallet att hela verksamheten stoppas vid olycka är lite som Polarbröd som inte installerade modernt sprinklersystem i sitt bageri...
 
Detta kunde vara ett rimligt ögonblick att kontakta en resebyrå specialiserad på just företagsresor, så de kan utvärdera och rekommendera resmålsalternativ och sedan även boka er just så utspritt som ni vill.
 
Linmet skrev:svar från SAS att de har 0 kapacitet att genomföra denna typ av bokningar. Det går bra nu?Klicka för att utvidga...
Flygbra ser man på flightradar regelbundet flyga mellan flygplatser där ingen reguljärtrafik går. Jag har bara antagit att det är denna typ av bokning då, men kan såklart bero på något annat också.







Det kan löna sig att hyra ett flygplan

Flyg enkelt, smidigt och grönare via Bromma, Stockholms cityflygplats, till någon av våra destinationer i Sverige.


favicon-32x32.png


www.flygbra.se
 
Johan F skrev:Vi är alltid noga med det, senast nu när 30 pers skulle flyga över från Finland. De fick åka med ett antal olika flyg och några tvingades övernatta på ARN. Var inte tal om om att fundera på extrakostnaden för övernattning etc....Klicka för att utvidga...
Öppnar ju för fina möjligheter.

"Med tanke på att vi behöver sprida riskerna har jag bokat de här flygen. Jag kommer garanterat inte att flyga samtidigt som resten av teamet, och det är ju viktigt."



ska%CC%88rmavbild-2023-10-10-kl-13-30-32-png.146644
 
Back
Top