Inga eurobonuspoäng med flygning med Brussels Airlines?

olav-h%C3%B6se

New member
God kväll gott folk,

Jag håller på att efterregistrera poäng från en resa till och från Bryssel i början av Januari. Denna resa var från Bromma till Bryssel, och flögs med Brussels Airlines. Hur som helst så försöker jag registrera resan, och efterregistreringssidan visar detta meddelande när jag skrivit in all information:

Booking class not eligible for accrual.



Innebär detta att denna resa inte ger några poäng alls för resan? Det är ju trots allt en star alliance-medlem man flög med så något borde man ändå få. Vore toppen om någon kunde bringa klarhet i frågan. Tackar



Mvh
 
Det finns ett antal ”nitlotter” angående bokningsklasser och särskilt de med snålpris. Bara för att det är en star alliance medlem finns det inga som helst garantier om att du ska få poäng. Man måste helt enkelt ha koll och jämföra/utvärdera redan i samband med att man bokar resn. I efterhand finns det inget man kan göra eller påverka.
 
Ett litet kryphål är att man kan byta program i efterhand om resan ger noll poäng när man försökte registrera den. Hitta ett annat bonusprogram som ger poäng för denna klass och efterregistrera den dit.
 
fcx skrev:Ett litet kryphål är att man kan byta program i efterhand om resan ger noll poäng när man försökte registrera den. Hitta ett annat bonusprogram som ger poäng för denna klass och efterregistrera den dit.Klicka för att utvidga...
Det går inte alltid göra så.



I mitt fall, det gick inte göra det mellan Qantas Frequent Flyer och British Airways Executive Club.



Jag registrerade mitt Qantas Frequent Flyer nummer för Malaysia Airlines flight (för att förlänga mina Qantas poängs livslängd) men jag fick inga Qantas poäng för Malaysia Airlines S klass, så jag försökte att efterregistrera Malaysia Airlines flight till British Airways Executive Club.

Jag fick från svar från British Airways Executive Club att min Malaysia Airlines flight är redan registrerad till ett annat bonusprogram, därför det inte går att registrera flighten till British Airways Executive Club.





Frequent Flyer - Flying Qantas and Partner Airlines - Flying with Qantas & Jetstar - Earning Qantas Points



Collecting Avios and Tier Points on flights | Executive Club | British Airways
 
Dr. Miles skrev:Det går inte alltid göra så.I mitt fall, det gick inte göra det mellan Qantas Frequent Flyer och British Airways Executive Club.Jag registrerade mitt Qantas Frequent Flyer nummer för Malaysia Airlines flight (för att förlänga mina Qantas poängs livslängd) men jag fick inga Qantas poäng för Malaysia Airlines S klass, så jag försökte att efterregistrera Malaysia Airlines flight till British Airways Executive Club.Jag fick från svar från British Airways Executive Club att min Malaysia Airlines flight är redan registrerad till ett annat bonusprogram, därför det inte går att registrera flighten till British Airways Executive Club.Frequent Flyer - Flying Qantas and Partner Airlines - Flying with Qantas & Jetstar - Earning Qantas PointsCollecting Avios and Tier Points on flights | Executive Club | British AirwaysKlicka för att utvidga...


Det stämmer, jag var otydlig. Mitt inlägg gällde bara Eurobonus.
 
Okej, jag har fått en så kallad e-biljett, så vet inte vad för bokningsklass jag har, men det känns ju onekligen irriterande att det inte ger några poäng. För mig är det viktigaste att endast få en flight registrerad, och kanske inte poängen. Man vill ju behålla sin status. Är det möjligt att också få sin resa registrerad samtidigt som det kanske inte ger några poäng?
 
Olav Höse skrev:Okej, jag har fått en så kallad e-biljett, så vet inte vad för bokningsklass jag har, men det känns ju onekligen irriterande att det inte ger några poäng. För mig är det viktigaste att endast få en flight registrerad, och kanske inte poängen. Man vill ju behålla sin status. Är det möjligt att också få sin resa registrerad samtidigt som det kanske inte ger några poäng?Klicka för att utvidga...
Om du tänker på att kvalificera för status med hjälp av antal flygsegment så räknas endast SAS flyg ej Brussels Airlines
 
jumbooze skrev:Om du tänker på att kvalificera för status med hjälp av antal flygsegment så räknas endast SAS flyg ej Brussels AirlinesKlicka för att utvidga...
Är det så? Rätt så typiskt då jag precis skulle uppnå min status, men okej, då får jag skynda mig med att boka ytterligare två resor. Men ska kontakta dem på SAS och fråga först. Tack för all hjälp här på forumet.
 
Olav Höse skrev:Är det så? Rätt så typiskt då jag precis skulle uppnå min status, men okej, då får jag skynda mig med att boka ytterligare två resor. Men ska kontakta dem på SAS och fråga först. Tack för all hjälp här på forumet.Klicka för att utvidga...
Det är så, tyvärr. Ingen ide att fråga SAS.

EuroBonus-medlemsnivåer | SAS



HUR MAN BLIR EUROBONUS GULD-MEDLEM


Du blir uppgraderad till EuroBonus Guld om du inom en 12-månadersperiod har:
Tjänat minst 45 000 Baspoäng eller gjort minst 45 enkelresor med SAS och/eller till vissa destinationer med Widerøe
 
Precis, baspoäng från Star Alliance räknas in mot status, men inte ben på Star Alliance - enbart SAS o vissa Widerœ
 
Olav Höse skrev:Okej, jag har fått en så kallad e-biljettKlicka för att utvidga...
Det får 99.99% av alla resenärer numera - du ska göra väldigt konstiga saker för att råka ut för att inte få en e-ticket, så det har inget med ditt problem att göra.




Olav Höse skrev:vet inte vad för bokningsklass jag har,Klicka för att utvidga...
Här har vi pudelns kärna. Om du är intresserad av att tjäna poäng, ska du aldrig boka en biljett utan att veta vilken bokningsklass du bokar. Att bara hoppas på att allt ska fungera är ett bra recept för att bli besviken.
 
Jag flög nyligen med Air India och en biljett i klass T, som i Eurobonus borde gett "från 300 poäng", men fick ändå inte poäng. Det stod i mailet att "Our partner has confirmed that flight is not valid for accrual of EuroBonus points". Så inte ens rätt biljettklass verkar alltid räcka.
 
Olle K skrev:Jag flög nyligen med Air India och en biljett i klass T, som i Eurobonus borde gett "från 300 poäng", men fick ändå inte poäng. Det stod i mailet att "Our partner has confirmed that flight is not valid for accrual of EuroBonus points". Så inte ens rätt biljettklass verkar alltid räcka.Klicka för att utvidga...
Isåfall är det läge att kontakta SAS igen - bokningsklass T hos Air India ska ge poäng. Rätt bokningsklass är en förutsättning men inte tillräckligt villkor för att man ska få sina poäng automatiskt...
 
Olle K skrev:Jag flög nyligen med Air India och en biljett i klass T, som i Eurobonus borde gett "från 300 poäng", men fick ändå inte poäng. Det stod i mailet att "Our partner has confirmed that flight is not valid for accrual of EuroBonus points". Så inte ens rätt biljettklass verkar alltid räcka.Klicka för att utvidga...


OT: Var det med en vanlig Air India flygning. Har inte Air India en del partners i Indien som troligen inte ses som partners till SAS? Eller var det en codeshare-flygning?
 
Olle K skrev:Jag flög nyligen med Air India och en biljett i klass T, som i Eurobonus borde gett "från 300 poäng", men fick ändå inte poäng. Det stod i mailet att "Our partner has confirmed that flight is not valid for accrual of EuroBonus points". Så inte ens rätt biljettklass verkar alltid räcka.Klicka för att utvidga...


Det hände mig i somras att jag fick retroregistrera poäng efter att ha flugit med Lufthansa. Det första svaret jag fick från SAS var att deras partner (Lufthansa) hade svarat att bokningsklassen inte berättigade till poäng. Eftersom det var fel skickade jag in en kopia på bokningen och en screenshot från SAS hemsida som visade att min bokningsklass visst berättigade till poäng. Fem minuter efter att jag skickat mailet fick jag svar att jag fått mina poäng.



Rådet är således att inte ge upp om du vet att du har rätt. Om du dessutom kan bevisa det med bokningsbekräftelse eller dylikt så finns det ingen anledning att tveka.
 
Okej, då har jag lärt mig någonting nytt. Trodde dumt nog att alla biljetter på något sätt gav poäng, men då skall jag i fortsättningen se till att boka rätt typ av biljett. Valde ju det billigaste alternativet som man ofta gör. Tackar för all hjälp.
 
Back
Top