Inre gränskontroll till Sverige

Ja, antalet asylsökande per dag har ju inte ändrats. Till och med sossarnas nationella husorgan skrev ju rakt ut att det i bästa fall var meningslöst....
 
johansch skrev:Ja, antalet asylsökande per dag har ju inte ändrats. Till och med sossarnas nationella husorgan skrev ju rakt ut att det i bästa fall var meningslöst....Klicka för att utvidga...
Beror väl på vad ändamålet är med gränskontroll eller hur? Klart att det bara är trams med kontrollerna, men låter väl bra högerut iaf.
 
Åkte från Rödby till Puttgarden med bilen i fredags tillsammans med min pappa, för att fylla på lite Cola Zero på Border shopen, vid returen in i Danmark så var det ID kontroll på samtliga personer i bilarna.

Vi visade körkortet för tjänstemannen (som var från hemvärnet) och han sa att svenska körkort inte gäller som ID handling, utan bara Pass eller Nationellt ID kort gäller. Jag har Nationellt ID med mig alltid i plånboken, men min pappa hade bara sitt körkort och vi fick en uppläxning att till nästa gång så måste han ha sitt pass med sig.

Vid inresan till Sverige så fungerade svensk körkort utan problem.



Nu funderar jag på hur kommer detta att fungera på flygplatserna framöver när ID kontrollen skall utökas från och med den 2 juli



På Landvetter skall man gör den direkt vid gaten när folk kliver av maskinen? Sedan är det väl försent eftersom man har blandat inrikes och Schengen resenärer i terminalen.

På Arlanda så kan man inte låta inrikespassagerare kliva av vid T5 om ankomsten sker vid den terminalen, har ju skett så vid enstaka tillfällen om man läser här på BC.

Gör man det vid tullfiltret så får ju vissa passagerare visa ID/Pass vid två tillfällen, de som kommer från icke Schengen länder får visa passet vid passkontrollen och sedan igen vad man nu har kontrollen.

Att det inte kan ske vid gaten vid ankomst från Schengen förstår till och med jag, skulle minst ta 5-10 minuter per maskin och det har ju inte flygbolagen räknat med i sina tidtabeller.



Så här säger man från regeringshåll, vilket får mig att tvivla att det börjar nu när det flesta kontrollanter måste vara på semester och sedan vilka kommer att kontrollera detta?



Kontroller ska genomföras ”när det bedöms vara nödvändigt”

Sofie Rudh, pressekreterare hos justitie- och inrikesminister Morgan Johansson, poängterar att gränskontrollerna vid Arlanda, Landvetter, Bromma och Malmö Airport inte kommer att vara på plats hela tiden.



”De är inte utökade per definition”, skriver hon i ett sms.



I stället kommer gränskontrollerna att ske vid utvalda tillfällen.



Omfattningen av kontrollerna kan variera vid de olika gränsövergångarna och kontroller kommer endast att genomföras när det bedöms vara nödvändigt utifrån den rådande situationen”, skriver polisen i sitt pressmeddelande.
 
011430121 skrev:Att det inte kan ske vid gaten vid ankomst från Schengen förstår till och med jag, skulle minst ta 5-10 minuter per maskin och det har ju inte flygbolagen räknat med i sina tidtabeller.Klicka för att utvidga...


Säg inte det. Har upplevt det en gång i Hamburg och en gång i Zurich. På den sistnämnda platsen var det avstigning bak i planet, passkontroll nedanfrö stegen och avprickning mot passagerarlistan. I Hamburg var det mer titta en blick på ID-kortet. Har för mig att jag också genomlevt något liknande i Amsterdam eller om det var Bryssel. Utöver det har jag upplevt det vid avstigning i såväl USA som Canada men det är nog en annan sak.



Så om kontrollerna bara sker då och så skulle nog det kunna ske vid gate men blir det regelbundna kontroller kommer nog inte det sättet fungera i längden. Flygbolagen får nog helt enkelt gilla läget även om de förhoppningsvis kommer klaga lite om det blir alltför störande för trafiken.



Men tiden lär nog utvisa hur detta kommer fungera och det är en bra påminnelse om att alltid ha pass eller nationellt ID-kort i plånboken.
 
011430121 skrev:Åkte från Rödby till Puttgarden med bilen i fredags tillsammans med min pappa, för att fylla på lite Cola Zero på Border shopen, vid returen in i Danmark så var det ID kontroll på samtliga personer i bilarna.Vi visade körkortet för tjänstemannen (som var från hemvärnet) och han sa att svenska körkort inte gäller som ID handling, utan bara Pass eller Nationellt ID kort gäller. Jag har Nationellt ID med mig alltid i plånboken, men min pappa hade bara sitt körkort och vi fick en uppläxning att till nästa gång så måste han ha sitt pass med sig.Vid inresan till Sverige så fungerade svensk körkort utan problem.Nu funderar jag på hur kommer detta att fungera på flygplatserna framöver när ID kontrollen skall utökas från och med den 2 juliPå Landvetter skall man gör den direkt vid gaten när folk kliver av maskinen? Sedan är det väl försent eftersom man har blandat inrikes och Schengen resenärer i terminalen.På Arlanda så kan man inte låta inrikespassagerare kliva av vid T5 om ankomsten sker vid den terminalen, har ju skett så vid enstaka tillfällen om man läser här på BC.Gör man det vid tullfiltret så får ju vissa passagerare visa ID/Pass vid två tillfällen, de som kommer från icke Schengen länder får visa passet vid passkontrollen och sedan igen vad man nu har kontrollen.Att det inte kan ske vid gaten vid ankomst från Schengen förstår till och med jag, skulle minst ta 5-10 minuter per maskin och det har ju inte flygbolagen räknat med i sina tidtabeller.Så här säger man från regeringshåll, vilket får mig att tvivla att det börjar nu när det flesta kontrollanter måste vara på semester och sedan vilka kommer att kontrollera detta?Kontroller ska genomföras ”när det bedöms vara nödvändigt”Sofie Rudh, pressekreterare hos justitie- och inrikesminister Morgan Johansson, poängterar att gränskontrollerna vid Arlanda, Landvetter, Bromma och Malmö Airport inte kommer att vara på plats hela tiden.”De är inte utökade per definition”, skriver hon i ett sms.I stället kommer gränskontrollerna att ske vid utvalda tillfällen.”Omfattningen av kontrollerna kan variera vid de olika gränsövergångarna och kontroller kommer endast att genomföras när det bedöms vara nödvändigt utifrån den rådande situationen”, skriver polisen i sitt pressmeddelande.Klicka för att utvidga...


Körkort gäller inte för inresa till Danmark från Tyskland.



Blir det extra kontroll från Schengen kan man ju bara ställa några i gången vid gaten. Smidigast för alla inblandade. Tullen står där ju ibland redan med knarkhundarna.
 
Om man ställer folk i gången vid avstigning kan man då, på något enkelt sätt, kontrollera resenärerna mot Schengens olika databaser (dvs den kontroll som sker då passet scannas)? Finns det portabla scanningmaskiner?
 
AABack2ARN skrev:Om man ställer folk i gången vid avstigning kan man då, på något enkelt sätt, kontrollera resenärerna mot Schengens olika databaser (dvs den kontroll som sker då passet scannas)? Finns det portabla scanningmaskiner?Klicka för att utvidga...


Flygbolagen har ju redan transportörsansvar och kompletta passagerarlistor. Då vet man ju redan i förväg om det är någon intressant ankomst på väg, och namnet på den man vill plocka in.
 
fcx skrev:Flygbolagen har ju redan transportörsansvar och kompletta passagerarlistor. Då vet man ju redan i förväg om det är någon intressant ankomst på väg, och namnet på den man vill plocka in.Klicka för att utvidga...
Med tanke på hur befolkningen ser ut idag i Sverige, är det nog ganska svårt att se något avvikande, vid snabb koll i förväg av passagerarnamn. Ska bokningar kollas gentemot hur det bokats, enkel biljett vs t/r, etc, så krävs ju en "rejäl kontrollapparat a la Stasi"...Knappast genomförbart i dagens "ansträngda polisiära numerär"...
 
STO-ARN skrev:Med tanke på hur befolkningen ser ut idag i Sverige, är det nog ganska svårt att se något avvikande, vid snabb koll i förväg av passagerarnamn. Ska bokningar kollas gentemot hur det bokats, enkel biljett vs t/r, etc, så krävs ju en "rejäl kontrollapparat a la Stasi"...Knappast genomförbart i dagens "ansträngda polisiära numerär"...Klicka för att utvidga...


Fast det jag menar är ju att man får ut exakt lika mycket av att kolla passagerarlistan som man får av att kolla ID på varje passagerare vid avstigning.



Flyget skiljer sig från land- och sjötransport genom att man har faktiska passagerarlistor.
 
Olyckligt uttryckt av pressekreteraren, att kontrollerna inte är utökade "per definition" är snömos. Men det verkar ju klart att de inte tänker köra en Hyllie och kolla samtliga resenärer. Om det blir stickprov, punktmarkering av somliga länder, eller kontroller utifrån lägesbedömningar som uppdateras efterhand kanske visar sig framöver.



Men ja, om de lägger upp det så att de kollar samtliga resenärers handlingar vid avstigning så blir det en markerad tidsförlust för de passagerarna och det bolaget. Har varit med om det en gång, på Kastrup, och det var riktigt segt.
 
fcx skrev:Fast det jag menar är ju att man får ut exakt lika mycket av att kolla passagerarlistan som man får av att kolla ID på varje passagerare vid avstigning.Flyget skiljer sig från land- och sjötransport genom att man har faktiska passagerarlistor.Klicka för att utvidga...
Ja, men ska bokningslistor kollas, eller faktiska passagerarlistor (när flyget avgått). Bokningar ändrar ganska ofta och blir annorlunda vid trafikstörningar etc. Så ska aktuella Passagerarlistor kollas (där flygen oftast har 1-2 timmars flygtid) så krävs ju en enorm kontrollapparat av Polisen. Och hur ska sållningen ske vid ankomst, när det väller ut 100-180 passagerare i en trång bryggång, alt ett öppet gateområde...
 
STO-ARN skrev:Ja, men ska bokningslistor kollas, eller faktiska passagerarlistor (när flyget avgått). Bokningar ändrar ganska ofta och blir annorlunda vid trafikstörningar etc. Så ska aktuella Passagerarlistor kollas (där flygen oftast har 1-2 timmars flygtid) så krävs ju en enorm kontrollapparat av Polisen. Och hur ska sållningen ske vid ankomst, när det väller ut 100-180 passagerare i en trång bryggång, alt ett öppet gateområde...Klicka för att utvidga...


Precis. Och kontroller av listor mm sker redan. ”Slumpvisa” kontroller förekommer och är sällan slumpvisa.



Kontrollerna blir som i Hyllie när de väl sker. En snabb titt på körkortet och så iväg. Exakt vad man hoppas åstadkomma genom de här kontrollerna som inte åstadkoms redan genom de yttre kontrollerna är minst sagt oklart.



Men ur ett logistiskt passagerarpespektiv är det helt orimligt att man skulle göra mer än glutta på körkortet. Tänk er själva kaoset som skulle uppstå på Arlanda om man skickar alla igenom passkontrollen i F...
 
gdaily skrev:Nja, Viking/Silja/Birka har kompletta passagerarlistorKlicka för att utvidga...


Som arbetare inom sjöfarten kan jag avslöja att listorna i teorin bara är kompletta i ett avseende. Alla personer som är med ombord står på listan, men inte det omvända.



Dessutom är de i praktiken inte helt säkerställda, eftersom man inte kontrollerar ID vid ombordstigning.
 
Det "tråkiga" i att bli förnedrad vid hyllie är att de "papperslösa" har kunnat flyga från kastrup till t.ex Arlanda under hela tiden. Först nu så skall man täppa till det hålet.

Får se om valresultatet i höst kan mynna ut i att förnedringen vid hyllie tas bort.
 
SAS_CPH_Lounge skrev:Det "tråkiga" i att bli förnedrad vid hyllie är att de "papperslösa" har kunnat flyga från kastrup till t.ex Arlanda under hela tiden. Först nu så skall man täppa till det hålet.Får se om valresultatet i höst kan mynna ut i att förnedringen vid hyllie tas bort.Klicka för att utvidga...


Fast utan papper får du inte flyga heller, ID-krav har funnits längre för flyget än för tåget.
 
fcx skrev:Fast utan papper får du inte flyga heller, ID-krav har funnits längre för flyget än för tåget.Klicka för att utvidga...
Men de har ju inte kontrollerat ID tidigare, så det här varit öppet att flyga T ex Köpenhamn-Arlanda utan ID så länge man inte reser på ungdomsbiljett
 
Canadien skrev:Men de har ju inte kontrollerat ID tidigare, så det här varit öppet att flyga T ex Köpenhamn-Arlanda utan ID så länge man inte reser på ungdomsbiljettKlicka för att utvidga...
Historiskt , i det korta tidsperspektivet har det visst funnits 100% ID-kontroller, även på flygningar inom t.ex. Norden. Beroende på Världsläget och speciellt en längre tid efter "11:e september", var det ID-kontroller vid avgång.
 
Back
Top