Brinkmann skrev:Tror inte det var nån spontansladd eller styrfylla från servicefordon direkt där och då, utan de meddelade att man under kontroll hittat en 'dent'.Klicka för att utvidga...
Det är väl jättebra att ingen pilot vill flyga ett plan som inte är flygbart... Nu var ju frågan om man kan få någon ersättning för förseningen, inte om det var korrekt av piloten eller inte. Jämför det med att det är fel på motorerna, utan att känna någon pilot personligen så kan jag gissa att ingen pilot vill flyga utan motorer... Oavsett det så är man i de flesta fall berättigad ersättning pga icke fungerande motorer är ett tekniskt problem och således inte extraordinärt.Aurora skrev:Så i stedet for en spontansladd så mener du noen i SAS har laget en dent med viten og vilje, som ble oppdaget en del senere på grunn av ????? (jeg klarer ikke finne på noe fornuftig). Dette er helt klart noe alle flyselskap burde klare å forutse og forhindre?Hvis et flygplan settes på bakken på grunn av "dents", er det ganske alvorlige greier. Det finnes ikke en eneste pilot som med viten og vilje flyr med dents i skroget som gjør flygplanet "non flyable". Derfra kan man jo bruke egen logisk tankegang.Klicka för att utvidga...
Golfkillen skrev:Det är väl jättebra att ingen pilot vill flyga ett plan som inte är flygbart... Nu var ju frågan om man kan få någon ersättning för förseningen, inte om det var korrekt av piloten eller inte. Jämför det med att det är fel på motorerna, utan att känna någon pilot personligen så kan jag gissa att ingen pilot vill flyga utan motorer... Oavsett det så är man i de flesta fall berättigad ersättning pga icke fungerande motorer är ett tekniskt problem och således inte extraordinärt.Klicka för att utvidga...
Rigtigt godt eksempel. Dette er ALDRIG ekstraordinært da det er et indkommende fly - birdstrike under takeoff kan formenlig regnes som ekstraordinært.agehall skrev:Visst, får man en rejäl birdstrike under inflygningen så kanske det är diskutabelt, men normalt sett inte.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Tyvärr håller inte lagen med dig där@Aurora. Flygbolagen ÄR ansvariga för att teknik såsom motorer ska fungera - det anses inte extraordinärt att de går sönder. Visst, får man en rejäl birdstrike under inflygningen så kanske det är diskutabelt, men normalt sett inte.Om man däremot har fått en bula i skrovet så är frågan hur den uppkommit. Det kan mycket väl vara extraordinärt, men det vet vi inte innan vi vet hur den uppstod.Klicka för att utvidga...
Blir väl lite svårt att få ersättning överhuvudtaget om den bara ska utgå när flygbolaget planerat att strula till det eller?Aurora skrev:Tanken var vel mer at ikke-fungerende motorer (eller dents i skroget) er noe flygbolag aldri planerar att strula til, dvs en "unforeseen event", dvs noe de ikke kan lastes for. Uansett om de heter Norwegian, Ryanair eller British Airways.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Visst, får man en rejäl birdstrike under inflygningen så kanske det är diskutabelt, men normalt sett inte.Klicka för att utvidga...
Passengers delayed by bird strikes can claim compensation, judge rules - TelegraphChristian R skrev:Rigtigt godt eksempel. Dette erALDRIGekstraordinært da det er et indkommende fly - birdstrike under takeoff kan formenlig regnes som ekstraordinært.Klicka för att utvidga...