Inställt plan, nedgraderad från SAS B till LH Y. Kompensation?

flyingerik

New member
Hej,



sitter just nu på FRA påväg mot OSL.

Min ursprungliga kärra, var jag bokad i eko+ i SAS, bokningsklass B, blev nu ombokad till ett senare plan med LH.

Min bokningsklass har översatts till Y, jag tappar således bevämligheter såsom lounge, fast track, mat på planet vilket i sig känns ganska tråkigt, men viktigaste är för egen del är att jag får nu lär få betydligt färre EB baspoäng.



Efter ha bråkat ganska länge med både LH biljettservice samt LH lounge (planet som jag blev ombokat till har avgång några timmar senare, så tid är det enda jag har gått om)

Nu har jag dock gett upp och sitter med en tröstöl i baren. LH är stenhårda och menar att det inte går att lösa på något vis.



Har nu två frågor kring detta:

Vad borde jag göra/ha gjort annorlunda?



Vad är rimligt att begära för kompensation från SAS?

Hur bör jag gå tillväga?

SAS har inte överhuvudtaget meddelat mig att planet var inställt.

Jag är silvermedlem.



Tacksam för alla svar!
 
Blir du ombokad av SAS och samlar poäng till EB så har du rätt till poäng enligt ordinarie resplan. Kontakta SAS kundtjänst.



För rerouting/försening är det ett EU261/2004-ärende. SAS kommer hävda extraordinära omständigheter (strejk). Jag vågar inte uttala mig om utgången av det.



För nedgraderingen ska SAS ersätta dig med 30% av biljettpriset. Där finns inget förbehåll för extraordinära omständigheter.
 
FlyingErik skrev:Hej,sitter just nu på FRA påväg mot OSL.Min ursprungliga kärra, var jag bokad i eko+ i SAS, bokningsklass B, blev nu ombokad till ett senare plan med LH.Min bokningsklass har översatts till Y, jag tappar således bevämligheter såsom lounge, fast track, mat på planet vilket i sig känns ganska tråkigt, men viktigaste är för egen del är att jag får nu lär få betydligt färre EB baspoäng.Efter ha bråkat ganska länge med både LH biljettservice samt LH lounge (planet som jag blev ombokat till har avgång några timmar senare, så tid är det enda jag har gått om)Nu har jag dock gett upp och sitter med en tröstöl i baren. LH är stenhårda och menar att det inte går att lösa på något vis.Har nu två frågor kring detta:Vad borde jag göra/ha gjort annorlunda?Vad är rimligt att begära för kompensation från SAS?Hur bör jag gå tillväga?SAS har inte överhuvudtaget meddelat mig att planet var inställt.Jag är silvermedlem.Tacksam för alla svar!Klicka för att utvidga...
Du borde inte ha köpt en biljett med SAS utanför Norden. En SAS biljett är inte värd ett skit i Star gruppen. SAS har den lägsta klassificeringen mao ett skitbolag.Inget Premium bolag som BC tycks tro.

Jag har gjort samma misstag som du.
 
FlyingErik skrev:Vad borde jag göra/ha gjort annorlunda?Vad är rimligt att begära för kompensation från SAS?Hur bör jag gå tillväga?SAS har inte överhuvudtaget meddelat mig att planet var inställt.Jag är silvermedlem.Klicka för att utvidga...


Du ska till att börja med kontakta SAS kundtjänst och se till att du får EB-poäng för ursprunglig bokning. Det ska inte vara några problem.



Dessutom tror jag du har rätt till ersättning enligt EU261/2004 då du blivit ombokad. Nu vet jag inte varför din flight blev inställd, men så länge det inte var extraordinära omständigheter så ska du ha ersättning.




Thomas Björklund skrev:Du borde inte ha köpt en biljett med SAS utanför Norden. En SAS biljett är inte värd ett skit i Star gruppen. SAS har den lägsta klassificeringen mao ett skitbolag.Inget Premium bolag som BC tycks tro.Jag har gjort samma misstag som du.Klicka för att utvidga...


Nu tycker jag faktiskt att du ska ta och fundera över vad du skriver för smörja. Det där är så mycket skitsnack att jag inte ens vet var jag ska börja.
 
Blir man ombokad till ett flygbolag som INTE har Premium Economy så gäller biljetten för Economy, det framgår i reglerna. Dör framgår det dock inte om du har rätt till kompensation, men det borde SAS lösa uran alltför mycket strul tycker jag, liksom EB-poäng enligt ursprunglig bokning.



Men nu är det ju så att Lufthansa faktiskt har Premium Economy på ett flertal rutter (kanske inte din?), men då antar jag att man borde hamna i den kabinen?



I det avseendet är tyvärr Premium Economy lite knepig, då drt år många bolag som inte har den i sitt utbud... Har för mig att detta ämne diskuterats här tidigare. Sök och se vad som den diskussionen mynnade ut i.
 
fcx skrev:Vilka regler hänvisar du till?Klicka för att utvidga...


Den del av bokningsregeln som heter "rule applicationand other conditions". Men när jag tittar på några SK-fares nu står det numera tydligt class of sevice =premium economy, vilket det inte gjorde för något år sedan, då stod det economy. Borde öka möjligheterna till kompensation.



För övrigt missuppfattade jag trådskaparen och trodde att han blivit ombokad på ett långdistansflyg och följdakteligen nedgraderad på Lufthansa. Då hade jag nog bråkat mer, nu hade jag mest säkerställt att få poäng enligt ursprungsplanen (under förutsättning att den ger fler poäng än LH Y).
 
Jag har inte för så länge sedan råkat ut för exakt samma sak - nu igen. Ironiskt nog var det väldigt kompetent supervisor på Transfer Centre/CPH som påpekade att "du ska kompenseras för nedgraderingen" (M med LH istf plus med SK), något som jag inte brytt mig om att ta mig an tidigare. Nåväl, jag skrev till Customer Service på SAS. Det blev ett nekande svar, utan att handläggaren ifråga egentligen förstod frågan, som det numera brukar vara med "Customer Service" på SAS. [Stackars Rickard som numera hånas internt för att han ville behålla SAS's egen Customer Service, ett slag han förlorade.] Jag påpekade i ett hövligt svar att en nedgradering skall kompenseras och jag har aldrig hittills aldrig nekats en sådan kompensation.

Jag har inte fått ett svar på det genmälet. Alla kunder skall behandlas lika ett sådant fall, men det tål likaväl att påpekas att jag har den högsta status man kan ha inom koncernen.

Så vad är kunskap, erfarenhet och status värt när personen man kommunicerar med inte har en susning om vad man pratar om.

T. Björklund har en god poäng. LH ger givetvis fan i vad SK hittar på och vad vi som kunder tycker. Star Alliance är i sönderfall sedan flera år och vi kan gräla om vem som startade processen, men faktum kvarstår.

Jag betackar mig slutligen från kommentarer från "the inner circle of trust " d.v.s. avlönade moderatorer.

Jag flyger, så in i helvete och det är detta forum handlar om.
 
Jag ser två separata problem här.

Ett är själva nedgradering, det andra är hur man tar hand om kunden som flygbolaget har nedgraderat.



Det första kommer att ske även i framtiden så länge det inte finns Premium Economy på alla flygbolag och IATA skapar gemensamt fare code för Premium Economy.

För det andra, får flygbolaget skärpa sig. Det är deras skyldighet att erbjuda tjänsten man har betalat för. Om flygbolaget inte kan leverera den, så får de kompensera kunden.
 
Allt detta är självklarheter, redan nämnda. Men det (någorlunda) nya i sammanhanget är vad man gör när "Customer Service" på SAS vägrar att hantera/besvara saken. Problemet är ju inget nytt i ett större sammanhang (internet/tv/telemobilföretag etc.),men hur går man vidare vis-a-vis SAS i en sådan sak? Vi vet givetvis vad "Customer Service" numera består av och att det är dödfött att argumentera med dem, i deras egenskap av en okunnig tredje instans överordnande prestationskrav ställda av SAS självt. Så vad är då nästa instans - ARN undantagen?
 
SWEDE skrev:Allt detta är självklarheter, redan nämnda. Men det (någorlunda) nya i sammanhanget är vad man gör när "Customer Service" på SAS vägrar att hantera/besvara saken. Problemet är ju inget nytt i ett större sammanhang (internet/tv/telemobilföretag etc.),men hur går man vidare vis-a-vis SAS i en sådan sak? Vi vet givetvis vad "Customer Service" numera består av och att det är dödfött att argumentera med dem, i deras egenskap av en okunnig tredje instans överordnande prestationskrav ställda av SAS självt. Så vad är då nästa instans - ARN undantagen?Klicka för att utvidga...


Om inte kundservice kan ge det man har rätt till är väl ARN det självklara. Nog för att man i en perfekt värld inte skulle behöva dra ärenden hela vägen dit. Men det finns väl inte många andra vägar att gå om man själv inte vill stämma dom i domstol eller liknande.
 
SWEDE skrev:Så vad är då nästa instans - ARN undantagen?Klicka för att utvidga...
Det finns nog ingen självklar instans. Rösta med fötterna är ju ett alternativ. En annan sak kan ju vara deras Facebooksida. Ibland verkar de ju agera snabbare om man kontaktar dem där än via vanliga kanaler. Men som sagt, det finns nog ingen riktig nästa instans.



Men, du säger du är Pandion , finns det ingen pandion-support att vända sig till?
 
Jeg har ryddet lidt op i tråden og fjernet indlæg der ikke er relevante.



Hold venligst en fornuftig tone og undlad personangreb.



/mod
 
Thomas, vi har ju redan försökt förklara för dig hur det fungerar. Jag orkar inte dra den förklaringen igen - @johhenrik har redan länkat den diskussionen för de som är intresserade. Det har inget att göra med att SAS biljetter per se är värda mindre än några andra biljetter i Star Alliance, det har att göra med vilken typ av biljett du faktiskt köpt och vad du försökte göra med den.



Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med att konstatera att du rest mer än mig i både C och F. Det är inte ens svårt att ha gjort eftersom större delen av mitt resande gjorts i economy. Men vad har det med saken att göra? Man behöver inte ha flugit alls för att kunna läsa biljettregler, vilket jag kan och det är vad som räknas i det här fallet.
 
@Thomas Björklund jag tycker att du har snöat in i ditt klagomål från häromsistens. Vill du nödvändigtvis flyga i Business eller First så är det alltid bäst att boka flyget med ett bolag som erbjuder just de kabinklasserna. Det är jag övertygad om att du vet.

Det blir bara tröttsamt att läsa samma klagomål om och om igen. De flesta av oss är här för att lära oss av varandra, inte för att älta samma sak om och om igen.
 
agehall skrev:Thomas, vi har ju redan försökt förklara för dig hur det fungerar. Jag orkar inte dra den förklaringen igen -@johhenrikhar redan länkat den diskussionen för de som är intresserade. Det har inget att göra med att SAS biljetter per se är värda mindre än några andra biljetter i Star Alliance, det har att göra med vilken typ av biljett du faktiskt köpt och vad du försökte göra med den.Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med att konstatera att du rest mer än mig i både C och F. Det är inte ens svårt att ha gjort eftersom större delen av mitt resande gjorts i economy. Men vad har det med saken att göra? Man behöver inte ha flugit alls för att kunna läsa biljettregler, vilket jag kan och det är vad som räknas i det här fallet.Klicka för att utvidga...
Jag köpte den dyraste biljetten SAS hade, gå tillbaks och läs. SAS är ett skitbolag i Europa och Världen, du måste ha noterat att dom allra flesta inte åker med SAS utanför Norden. I Norden är dom svåra att slå pga tidtabellen, men likförbannat ett skitbolag som ljuger och hittar på ofattbara historier.
 
Back
Top