"International Surcharge" på SAS

carlos

New member
Köpte nyligen en biljett via Tallinsupporten och när jag fick kvittot så såg jag att en relativt stor del av biljetttotalen (uppåt 20%) tas upp av en post som heter "International Surcharge."

Har inte vad jag kan minnas sett denna post på tidigare kvitton, ska tilläggas att denna senaste biljett köptes i USD medan mina flesta tidigare köpts i SEK.

Har mailat SAS och frågat men nyfiken på vad medlemmarna här har att säga om saken.

Är det inte helt enkelt vad andra bolag kallar bränsleavgift eller liknande. Gör jag en bokning på sas.se till USA dyker det upp följande uppdelning

Skatter och avgifterAPHIS-användaravgift 36 SEKAnläggningsavgift för passagerare* 40 SEKFlygtrafikskatt 250 SEKImmigrationsanvändaravgift 63 SEKInrikes-/utrikesavgifter* 2630 SEKInternationell transportskatt i USA* 330 SEKPassageraravgift 191 SEKServiceavgift för passagerare 146 SEKSäkerhetsavgift efter den 11 september 50 SEKTullanvändaravgift 52 SEKTOTALT 3788 SEK*Ej återbetalbara avgifter på ej återbetalbara biljetterKlicka för att utvidga...

där jag skulle tro att raden "Inrikes/utrikesavgifter" kan vara översatt till "international surcharge"

Helt rätt "international surcharge" är vad SAS döpt om bränsletillägget till. Innehållet är dock exakt detsamma fortfarande.

Back