ITA Airways lämnar SkyTeam

  • Thread starter Thread starter FilipJ
  • Start date Start date
F

FilipJ

Guest
Inte alls oväntat men nu är det bekräftat att ITA Airways lämnar SkyTeam. Enligt länken pågår "exit phase" till 30 april, men man kan tolka det som att alla förmåner för resenärer med SkyTeam-status får påverkan med omedelbar verkan.

Om någon förväntar sig lounge och poäng mm borde man nog efterforska detta före resa.









ITA Airways exits SkyTeam Alliance

SkyTeam, its member airlines and ITA Airways are working closely together to ensure a smooth transition during the exit phase.



www.skyteam.com
 
Åh andra sidan har man inte kunnat tjäna poäng till Eurobonus på ITA, men nu kan man credda till Miles & More.
 
Och omvänt har ITA idag skickat ut ett mail där det står "We are pleased to inform you that Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines and Brussels Airlines, four airlines of the Lufthansa Group, are now partners of the Volare program."
 
Hachans skrev:Yes, de skickade ut ett mail om att det går idag.Klicka för att utvidga...
Och om man läser det finstilta

”ITA Airways flights do not qualify for earning Points, Qualifying Points or HON Circle Points.” lite märkligt ändå.
 
Och kommer tydligen ta minst ett år innan de är med i star alliance
 
ITA har väl nästan inte alls haft några linjer till Skandinavien, så det gär ju att det påverkar oss ännu mindre.
 
De har ju rutter via sina hub i Rom till populära destinationer som Seychellerna, Bangkok och Tokyo. Så lite synd är det väl iaf.
 
Ingen större förlust.Skrutt bolag, flög nyligen Rom-LA och det måste varit den risigaste kabinen jag flugit i. På vissa av stolarna hade man fått tejpa fast armstöden, med vad som såg ut att vara silvertejp, så att de inte skulle lossna. Servicen var katastrof och kabinpersonalen kontrollerade inte ens att resenärerna var fastspända i sina säkerhetsbälten innan landning.
 
Stockholm1 skrev:Ingen större förlust.Skrutt bolag, flög nyligen Rom-LA och det måste varit den risigaste kabinen jag flugit i. På vissa av stolarna hade man fått tejpa fast armstöden, med vad som såg ut att vara silvertejp, så att de inte skulle lossna. Servicen var katastrof och kabinpersonalen kontrollerade inte ens att resenärerna var fastspända i sina säkerhetsbälten innan landning.Klicka för att utvidga...


Undrar vilket flygplan du flugit med?



ITA använder sina splitternya A330-900neos på rutten FCO-LAX.



Dessa flygplan är ungefär 1 år gamla.



"Risig kabin" är väl en överdrift? Eller så har du haft världens otur med sätet.
 
stopover skrev:Undrar vilket flygplan du flugit med?ITA använder sinasplitternya A330-900neos på rutten FCO-LAX.Dessa flygplan är ungefär 1 år gamla."Risig kabin" är väl en överdrift? Eller så har du haft världens otur med sätet.Klicka för att utvidga...
Vissa av deras A350 är 5-6 år men ska ändå ha modern kabin.
 
De har också några A330-200 som är 15 år. Ingen aning om hur nu kabinen är i dem men de planeras att ersättas så då har man antagligen inte brytt sig om att investera speciellt mycket i dem.
 
Back
Top