JAL brinnande flygplan - Haneda flygplats (Tokyo)

Detta är första gången


Jannes skrev:Det kan till och med hända att någon pax filmade skärmen av nose/tail-cam…Vet någon, spelas dessa kameror även in till black box eller motsvarande? Vore ju konstigt ifall man inte gjorde det, kan ju tänka mig att det vore det primära syftet och underhållningen är nr. 2.Klicka för att utvidga...
Exakt. Skulle tro det också. Det är ju till stor hjälp för flightcrew att se att planet är (om de hade den vyn i cockpit, går ju att ersätta med olika vyer beroende på vad de vill se)


henke12 skrev:TragisktEn barriär som inte funkade var att stopbar var trasigJ2253/23 NOTAMNQ) RJJJ/QLRAS/IV/NBO/A/000/999/3533N13947E005A) RJTT B) 2312271500 C) 2402211500E) REF AIP SUP 225/23 ITEM TWY:2,3,4,5,6,7,10,11,12,13,33,38,44,54TWY-CL-LGT FOR M1,R1,W11(BTN W AND R1)-U/STWY-CL-LGT FOR E10(BEHIND SPOT 53)-PARTLY U/STWY-CL-LGT FOR D5-U/STWY-CL-LGT FOR A(BTN W AND A2),A(INT OF W1),A1,A2(INT OF A),W1-PARTLY U/STWY-CL-LGT FOR A16-U/STWY-CL-LGT FOR K(BTN SPOT 304 AND C),R(INT OF K)-U/STWY-CL-LGT FOR R(BTN K AND Y),R(INT OF Y)-PARTLY U/SSTOP-BAR-LGT FOR C1 THRU C14-U/SUndrar om Haneda är utrustat med RIMCAS (Runway Incursion Monitoring and Collision Avoidance System)..Klicka för att utvidga...
Ajaj! Stop-bar var väl också trasig och en liten bidragande orsak till olyckan på Linate..?
 
Och för oss som inte vet vad en stop-bar är kan ni förklara?

Är det bara lampor som blinkar/lyser eller är det en IR/Radio stråle som ev bryts för larm?



edit: okej så det är lampor





Stopbars (SKYclip) | SKYbrary Aviation Safety

Related SKYbrary Content Aerodrome Lighting Runway Lighting Taxiway Lighting Acknowledgements


favicon-32x32.png


skybrary.aero
 
Lite mer om utrymningen. Tre nödrutschkanor som brukades, två fram en bak.

Från krocken tog det 18 min innan planet var tömt.
 
Enligt Japanska transportministeriet tog det under 7 minuter att evakuera planet, förutom för ett mindre antal passagerare som vägrade:


In the evening of Jan 5th 2024 the Ministry added, that the aircraft had been evacuated within 7 minutes after the collision, however, it took another 11 minutes until the captain managed to convince several petrified passengers still in the cabin to leave the aircraft.The Aviation HeraldAviation Herald - News, Incidents and Accidents in Aviationavherald.comKlicka för att utvidga...


PS Aviation Herald är en otroligt seriös förmedlare av oförvanskad och validerad olycksinformation för flyget. Kan bara rekommendera alla med intresse att kolla sajten och bidra några € för att den ska finnas kvar.



Diverse frågor som finns i den här tråden är besvarade där, tex att intercom inte fungerade och evakuering förmedlades av purser men att info inte nådde bakre delen av planet, där personalen efter att de konstaterat att de var avskurna från kontakt startade evakuering på eget initiativ.
 
Back
Top