Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

mrestes skrev:Hur snabbt få man nedgradera utan att förlora bonus?Klicka för att utvidga...
”Om du ansöker om ett SAS EuroBonus Mastercard Premium, får du 10 000 Bonuspoäng i välkomstbonus, om du gör 3 köp med kortet inom 30 dagar



Poängen förs över till ditt EuroBonus-konto senast 3 månader efter dina köp, förutsatt att du fortfarande har kortet vid poängöverföringen och inte har haft ett SAS EuroBonus Mastercard Premium de senaste 2 åren.”



Du behöver ha kortet tills du får bonusen, så i värsta fall 3-4mån.



Tycker jag minns att en del sagt att det går att signa billigare kortet och få den 3k bonusen för att sedan uppgradera och få 10k. Men vet inte om det funkar.
 
VnSensation skrev:Vårt resemönster förändras i och med 1-åring och kommande barn. Long-haul kommer vi skippa i några år och det kommer isåfall främst vara Europa om något. Vi kör Amex Premium idag med ett SAS MC Basic. Bör vi hålla oss kvar med dessa kort om målet är att samla poäng och främst inom Europa och även använda 2-4-1 inom Europa på Plus-biljetter?I sinom tid så kommer vi nog att uppgradera oss till Amex Elite för att spara ihop till Business 2-4-1 vouchers så vi kommer iväg på dessa i long-haul, men det är nog några år bort.Klicka för att utvidga...
Enklast är väl att bara köra SAS MC Premium. Om ni samlar tillräckligt med poäng för att åka, uppnår ni relevant Fly Premium nivå. Då kan ni åka Plus Bonus inom Europa för Go bonus poäng. Slipper man optimera mellan kort dessutom. Reseförsäkringen är bättre på Amex Elite, men du kan köpa mycket bra försäkring för extra kostnaden för det kortet.
 
airac skrev:Enklast är väl att bara köra SAS MC Premium. Om ni samlar tillräckligt med poäng för att åka, uppnår ni relevant Fly Premium nivå. Då kan ni åka Plus Bonus inom Europa för Go bonus poäng. Slipper man optimera mellan kort dessutom. Reseförsäkringen är bättre på Amex Elite, men du kan köpa mycket bra försäkring för extra kostnaden för det kortet.Klicka för att utvidga...
Tänkte eventuellt detsamma. Men jag missar säkert något i mina tankar här. Tanken är att resa SAS Plus inom Europa 1-2 gånger per år och utan att ha gått in på olika poängpriser för mycket så har jag räknat på caset 15000p/pax för Go och 25000p/pax för Plus.



FlyPremium kostar alltså 2pax * 15000p = 30000p för en resa i Plus. Motsvarande med 2-4-1 skulle alltså bli 2pax * 25000p / 2 = 25000p, alltså 2500p/pax billigare poängpris vid användandet av 2-4-1.



Något jag inte tänker på här? Det finns eventuellt en tanke om att gå ner till Amex Classic då 2-4-1 inom Europa är tillräckligt för oss just nu, men 15p/100kr med Premium känns värt det och årsavgiften är negligerbar.
 
VnSensation skrev:Tänkte eventuellt detsamma. Men jag missar säkert något i mina tankar här. Tanken är att resa SAS Plus inom Europa 1-2 gånger per år och utan att ha gått in på olika poängpriser för mycket så har jag räknat på caset 15000p/pax för Go och 25000p/pax för Plus.FlyPremium kostar alltså 2pax * 15000p = 30000p för en resa i Plus. Motsvarande med 2-4-1 skulle alltså bli 2pax * 25000p / 2 = 25000p, alltså 2500p/pax billigare poängpris vid användandet av 2-4-1.Något jag inte tänker på här? Det finns eventuellt en tanke om att gå ner till Amex Classic då 2-4-1 inom Europa är tillräckligt för oss just nu, men 15p/100kr med Premium känns värt det och årsavgiften är negligerbar.Klicka för att utvidga...
SAS kommer återinföra business class på sina Europalinjer. Plus försvinner. Jag antar försiktigt att FlyPremium förmånen blir liknande med skillnaden att du kan boka SAS Business Bonus inom Europa. En Amex Premium 2-4-1 voucher kan inte användas på business class längre. Dessutom får du bara en voucher med Amex Premium kortet. Mastercard FlyPremium gäller än så länge obegränsad antal bokningar.
 
airac skrev:SAS kommer återinföra business class på sina Europalinjer. Plus försvinner. Jag antar försiktigt att FlyPremium förmånen blir liknande med skillnaden att du kan boka SAS Business Bonus inom Europa. En Amex Premium 2-4-1 voucher kan inte användas på business class längre. Dessutom får du bara en voucher med Amex Premium kortet. Mastercard FlyPremium gäller än så länge obegränsad antal bokningar.Klicka för att utvidga...
Detta med att Plus försvinner inom Europa till fördel av Business blir intressant för FlyPremium. Ska man behålla samma 50k poänggräns för rätten att boka obegränsat med intra-Europa C? Det har spekulerats med ett ganska stort hopp i pris från Plus till Business i SEK, för att inte tala om att det kommer bli dyrare på rewards också.

Kommer 50k gränsen försvinna, och 100k blir för Plus Världen/Business Europa? Spekulationer allt, såklart, men SEB sitter nog och räknar på detta några gånger.
 
Jannes skrev:Detta med att Plus försvinner inom Europa till fördel av Business blir intressant för FlyPremium. Ska man behålla samma 50k poänggräns för rätten att boka obegränsat med intra-Europa C? Det har spekulerats med ett ganska stort hopp i pris från Plus till Business i SEK, för att inte tala om att det kommer bli dyrare på rewards också.Kommer 50k gränsen försvinna, och 100k blir för Plus Världen/Business Europa? Spekulationer allt, såklart, men SEB sitter nog och räknar på detta några gånger.Klicka för att utvidga...
Prisskillnaden mellan Go och Plus bonus inom Europa är ganska stor som den är 30t vs 50t. Tveksamt om poängpriser ändras. De billiga Plus bokningsklasser för pengar försvinner garanterad. Tro mig redan se att knappt något under B eller S släpps efter 30sep. Ganska troligt att FlyPremium gränserna ändras som du nämner.
 
Någon som minns om det fanns nåt form av sweetspotverktyg för att se vart man skulle lägga spend ifall man har både SAS Amex elite och mastercardpremum?

Minns någon smart graf!

@Mattias Holmén kanske?
 
henke12 skrev:Någon som minns om det fanns nåt form av sweetspotverktyg för att se vart man skulle lägga spend ifall man har både SAS Amex elite och mastercardpremum?Minns någon smart graf!@Mattias Holménkanske?Klicka för att utvidga...
Tänkte du på denna?







MaxPoäng, en kreditkortsguide från Eurobonus Award Planner

Kreditkortsguiden MaxPoäng riktar sig till användare som vill optimera sitt kreditkortsanvändande för att maximera bonuspoäng, statusnivåer och förmåner, särskilt inom EuroBonus-programmet och American Express Membership Rewards. Genom en interaktiv och jämförande design ger tjänsten användaren...



www.businessclass.com
 
Rickard_O skrev:Tänkte du på denna?MaxPoäng, en kreditkortsguide från Eurobonus Award PlannerKreditkortsguiden MaxPoäng riktar sig till användare som vill optimera sitt kreditkortsanvändande för att maximera bonuspoäng, statusnivåer och förmåner, särskilt inom EuroBonus-programmet och American Express Membership Rewards. Genom en interaktiv och jämförande design ger tjänsten användaren...www.businessclass.comKlicka för att utvidga...
Exakt!
 
Jag har räknat lite här på min kant tack vare det förträffliga verktyg som finns i Awardplaner. Försöker lista ut om det är läge att gå från Amex EB elite till Plat Points plus.



Jag kan konstatera att jag de senaste 3 åren har snittat på ca 500kkr spend på mitt Amex EB Elite. Min slutsats är att om jag ej behöver levelpoängen för att nå EBG, så borde Amex Plat Points plus vara ett mycket bättre alternativ ur poängintjänings synvinkel. Jag har hållit mig undan pga att jag har väldigt lite värde av Pontus lounge då jag sällan passerar ARN. Samt att kottarna får middagsförmånen att sannolikt nyttjas sparsamt.



Däremot så är omvandlingstabellerna något höjda i dunklet. Det man ser från Amex sida visar utväxling på kr i spend snarare hur mycket t.ex. 1MR ger i Avios/Hilton Honors/Qatar etc. Kollar man på pointsyeah så blir det tydligt att olika länder har olika omväxlingstabeller och tillochemd olika partners att växla till.



Är det någon som nyttjar Point plus idag som kan ge exempel på hur mycket faktiskt användbara flyg/hotellpoäng ni får ut/bränner om året?
 
JacobGBG skrev:Jag har räknat lite här på min kant tack vare det förträffliga verktyg som finns i Awardplaner. Försöker lista ut om det är läge att gå från Amex EB elite till Plat Points plus.Jag kan konstatera att jag de senaste 3 åren har snittat på ca 500kkr spend på mitt Amex EB Elite. Min slutsats är att om jag ej behöver levelpoängen för att nå EBG, så borde Amex Plat Points plus vara ett mycket bättre alternativ ur poängintjänings synvinkel. Jag har hållit mig undan pga att jag har väldigt lite värde av Pontus lounge då jag sällan passerar ARN. Samt att kottarna får middagsförmånen att sannolikt nyttjas sparsamt.Däremot så är omvandlingstabellerna något höjda i dunklet. Det man ser från Amex sida visar utväxling på kr i spend snarare hur mycket t.ex. 1MR ger i Avios/Hilton Honors/Qatar etc. Kollar man på pointsyeah så blir det tydligt att olika länder har olika omväxlingstabeller och tillochemd olika partners att växla till.Är det någon som nyttjar Point plus idag som kan ge exempel på hur mycket faktiskt användbara flyg/hotellpoäng ni får ut/bränner om året?Klicka för att utvidga...
Kör själv inte Platinum Points Plus så andra kan säkert svara bättre på din fråga men jag tycker diskussionen är intressant då även jag har försökt räkna på det. För min del kom jag fram till att det var Avios som i de allra flesta fallen skulle ha gett klart bäst utväxling jämfört med hotellpoäng. Även om det kan finnas tillfällen då man får ut ett bra värde genom främst Hilton.



Landade dock själv i slutsatsen att EuroBonus fortfarande är bästa programmet för mig och jag har därför kvar Elite. Inte för att Elite-kortet i sig skulle vara bäst utan snarare av anledningen att jag drar in såpass mycket poäng från andra källor än kreditkortsspend, vilket skulle vara svårare med Avios eller något av de andra programmen, samt 2-4-1 och Flypremium business.



Har jag haft högre spend (jag ligger på ca 300k/år), större andel spend i utländsk valuta och ett resemönster som passade oneworld bättre hade jag nog kommit fram till en annan slutsats.
 
JacobGBG skrev:omvandlingstabellerna höjda i dunklet.Klicka för att utvidga...
Kunskapen här är ganska låg tyvärr. Räkna lite själv på att växla till BA Avios som är det mest populära pga bra kurs. Relationen mellan 2x, 4x och 8x spelar stor roll men om du tror du kommer upp i tex 2M MR per år så blir det 100,000 Avios hos BA (kurs är 20/1), vilket de flesta brukar värdera till ca 1000 euro (1 eurocent per Avios). ca 11,000 kronor vs kostnad på 9000kr. Inte helt klockrent om du inte har nytta av förmånerna. Nästa steg är att leka runt på BA, Finnair, Qatar, eller Iberia och se vad du kan hitta för 100,000 Avios.
 
Ja, på 500k spend kan du ju förmodligen få in 200-250k EB+2 vouchers.



Du får in 100k avios som sagt för 2m MR. Det kostar som ex 125k avios att flyga 1 pers t/r i biz med Finnair till Tokyo.



För egen del hade jag redan Platinum och tyckte det var hyfsat värde med middagarna osv. Lade till PP och samlar sporadiskt poäng via utländsk spend ibland mest för att nära en framtida dröm att återigen få uppleva first..



Vilka omvandlingstabeller menar du?

img_1468-png.167935









Tjäna & använd poäng | Förmåner | American Express SE

Tjäna och använd poäng med Amex. Med SAS Amex-korten tjänar du EuroBonus-poäng, med Platinum, Gold Card och Green Card tjänar du Amex-poäng. Läs mer.



www.americanexpress.com
 
Jag tycker att Chatflights hade en ganska bra summering av Eurobonus kort vs Points Plus förra året.

Det blev mycket siffror på avsnitt och jag tror även lite om vilka destinationer kan man hitta med avios.

Så jag föreslår att du lyssna på det för att ha lite inspiration om ämnet.



Men på ett numeriskt sett, Eurobonus Elite är ju fortfarande lite bättre…
 
placera_logo.png




Swedbank förvärvar Entercard | Placera.se

Swedbank förvärvar Entercard


favicon.ico


www.placera.se






EnterCard har ju en egen radda kort och låg väl bakom BA's Svenska VISA (på den gamle kungens tid).

Det blir därmed färre kortufärdare, men samtidigt större.



Resurs drog sig ju ur LH pga för få kunder, undrar just om detta kan öppna upp något relevant kortsamarbete? Swedbank sitter ju på en enorm mängd kunder.
 
Jag kör all-in platinum points plus. Önskar ett kreditkort som är visa/mc i tillfälle amex inte accepteras som kan generera avios. Finns detta i Sverige idag? Finnairs visa i Sverige nedlagt sen några år tillbaka. Revolut förstår jag går att växla till BA men vill helst inte ha debit.
 
Hvor ofte har Amex en kampanje på Platinum-kortet? Hørte at de inntil nylig hadde 2 mill. poeng i velkomstbonus, men nå er den visst bare 1 mill. igjen…
 
Gräshoppa skrev:Hvor ofte har Amex en kampanje på Platinum-kortet? Hørte at de inntil nylig hadde 2 mill. poeng i velkomstbonus, men nå er den visst bare 1 mill. igjen…Klicka för att utvidga...
2-3 gånger per år typ. Jag hoppas på en kampanj i början av 2026 då min 12 mån karens löper ut.
 
Gräshoppa skrev:Hvor ofte har Amex en kampanje på Platinum-kortet? Hørte at de inntil nylig hadde 2 mill. poeng i velkomstbonus, men nå er den visst bare 1 mill. igjen…Klicka för att utvidga...
Några ggr per år. Brukar vara kampanj runt nyåret, så troligtvis är det nästa gång det sker. Men ingen här kan med säkerhet säga när nästa kampanj kommer.
 
Back
Top