Kan man göra extrainbetalningar (utöver månadens skuldbelopp) till Amexet?

Delayed skrev:Ok, nu är jag borta. Jag trodde Amex i likhet med exempelvis Eurocard och Diners hade "obegränsad" limit, dvs ingen exakt gräns utan en "flumig/flexibel" limit beroende på historik, bedömd betalningsförmåga osv. I denna tråd pratas det om "kreditutrymmet" och jag får intrycket av att det är ett fixt känt belopp. Hur är det egentligen?Klicka för att utvidga...
Vet inte hur det har varit tidigare men som nybliven AmEx-kund så ser jag en kreditgräns klart och tydligt när jag loggar in på portalen. Det är inte en "rund" siffra utan något som verkar vara en procentsats av min registrerade inkomst eller dylikt.

Torbjörn Virdung skrev:Var ser du kreditgränsen på portalen? Jag kan inte hitta någon siffra någonstans när jag loggar in.../TKlicka för att utvidga...
Dom nya amexkorten är inte längre betalkort utan kreditkort med fastställd limit/gräns. Detta ändrades i sep/okt.

Jag frågade Amex det förut och enligt den person ja pratade med så ska man inte få kreditkort utan behåller sitt betalkort.

Update!

Min extrabetalning på 46k gick för sig. Det tog två bankdagar för kreditutrymmet att uppdateras.

Tack för många bra svar!

Hur många dagar tar det efter att man har gjort en extrainbetalning (jag betalade in mindre än utnyttjad kredit så det skall vara ok) tills det reflekteras under "Kvar att utnyttja" eller dyker upp under "Kontoaktivitet" på AMEX hemsida när?

Budgetresenär skrev:Hur många dagar tar det efter att man har gjort en extrainbetalning (jag betalade inmindreän utnyttjad kredit så det skall vara ok) tills det reflekteras under "Kvar att utnyttja" eller dyker upp under "Kontoaktivitet" på AMEX hemsida när?Klicka för att utvidga...
För mig så har det alltid tagit 1-2 bankdagar.

En fråga: hur vet man om man har betal eller kreditkort? Jag har i efterhand förstått att jag signade upp mig ungefär i trakterna då Amex gjorde övergången.

Mitt kreditutrymme verkar vara flytande, dvs höjs lite då och då – tänker att det därför är kreditkort?

rausing skrev:En fråga: hur vet man om man har betal eller kreditkort? Jag har i efterhand förstått att jag signade upp mig ungefär i trakterna då Amex gjorde övergången.Mitt kreditutrymme verkar vara flytande, dvs höjs lite då och då – tänker att det därför är kreditkort?Klicka för att utvidga...
Jag har ett betalkort, och då står ingenting om kreditutrymme eller "kvar att utnyttja" på hemsidan. Så det borde framgå av din amex sida om det är kredit eller inte.

aldrighemma skrev:Jag har ett betalkort, och då står ingenting om kreditutrymme eller "kvar att utnyttja" på hemsidan. Så det borde framgå av din amex sida om det är kredit eller inte.Klicka för att utvidga...

Står faktiskt "Credit card" när jag kollar. Så det hade stått "Debit card" annars?

aldrighemma skrev:Vart står det, jag kan bara se att det står "SAS EuroBonus American Express® Elite Card" på min sida, ingenting om debit.Klicka för att utvidga...

När jag logger in i appen (iOS) så står det högst upp till höger, till vänster av bilden på själva kortet!

Så här:

SAS EuroBonus American Express® Premium Credit Card

rausing skrev:När jag logger in i appen (iOS) så står det högst upp till höger, till vänster av bilden på själva kortet!Så här:SAS EuroBonus American Express® PremiumCreditCardKlicka för att utvidga...
Ok, där står det "SAS EuroBonus American Express® Elite Card" för mig. (Android, men det borde vara samma som iOS)

Har du det nya så står det tydligt "tillgänglig kredit x kr" i appen.

Enklaste sättet är väl att kolla kortnumret, betalkort börjar på 3757, kreditkort börjar på 3793.

Nu syns min inbetalning under kontoaktiviteten, men beloppet under "Kvar att utnyttja" har inte justerats med det inbetalda beloppet. Vad händer om jag försöker handla för ett belopp som är högre än "Kvar att utnyttja"-beloppet, men lägre än beloppet jag betalade in?

Budgetresenär skrev:Nu syns min inbetalning under kontoaktiviteten, men beloppet under "Kvar att utnyttja" har inte justerats med det inbetalda beloppet. Vad händer om jag försöker handla för ett belopp som är högre än "Kvar att utnyttja"-beloppet, men lägre än beloppet jag betalade in?Klicka för att utvidga...

Detta hände mig häromdagen när jag hade fört över pengar. Amex meddelade mig att det kunde ta 1-2 arbetsdagar innan "Kvar att utnyttja-beloppet" ändras.

Detta pga att efter betalningen har registrerats så ska det skickas vidare till en annan avdelning som i sin tur ändrar "kvar att utnyttja-beloppet".

Back