Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Migato skrev:Är det någon som har korrekta länkar till alla regler och villkor? Är det denna?https://www.visaforchina.cn/YVR2_EN/generalinformation/faq/266540.shtmlSedan var det någon här i tråden som pratade om ett verktyg där man kunde fylla i rutten och se om man får tumme upp eller tumme ner. Någon som har länk till den?Klicka för att utvidga...





144过境免签




end4.png


gaj.sh.gov.cn
 
Cristoffer Cedergren skrev:Enligt ett annat forum går det att istället för 144-timmarsregeln använda något slags 24h-transfervisum och då ska det funka att tex landa från CPH på PVG och sedan resa vidare till SGN via SZX eller annan kinesisk hubb, bara man lämnar Kina inom 24h. Lite förvånande och nytt för mig...vågar man testa?Klicka för att utvidga...
Detta fungerade fint! Damen i SAS incheck på Kastrup ringde nåt samtal och sen var det klart. Kineserna immigration på PVG vet såklart vad som gäller, bara att gå längst bort till vänster där det står 24/72/144h visafree. Arrivals-cardet som SAS delar ut ombord ska inte användas.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Detta fungerade fint! Damen i SAS incheck på Kastrup ringde nåt samtal och sen var det klart. Kineserna immigration på PVG vet såklart vad som gäller, bara att gå längst bort till vänster där det står 24/72/144h visafree. Arrivals-cardet som SAS delar ut ombord ska inte användas.Klicka för att utvidga...
En jobbarkompis gjorde en liknande resa (ARN-CPH-PVG-SZX-HAN) för ett par dagar sen.

På ARN körde han self-checkin och fick väskan taggad till CPH där han hämtade ut den sen hade ett över-natten-stopp så nästa dag när han skulle check in igen på CPH började det kärva lite.

Vid incheckning så var det lite oklarheter men, likt dig, så efter nåt samtal så gick det bra att checka in. En stund senare när han sitter i loungen så ringer en person från SAS och säger att de gjort fel, han måste ha ett visum och får inte åka med utan det, som jag förstod det fick han ingen direkt hjälp i telefon utan blev ombedd att gå till service desk för att försöka lösa det.

Under tiden han står i kön till service desk ringer han SAS för att se vilka alternativ som finns, dom säger att inget går att göra.

Jag försöker googla och hitta information om 24h TWOV (Travel without VISA - som jag tror det kallas) eller se om det finns alternativ för att bokas om en annan väg.

Tillslut kommer han fram till Service desk och dom har också svårt att klura ut vad man kan göra, efter en stund kommer samma person som tidigare ringt han och säger att han fått fel information och att allt är i sin ordning och han kan åka med.



Allting gick bra tillslut, han gjorde samma som du i PVG genom att gå till visafree delen , och han är nu i vietnam. Men minst sagt lite stressig start på semestern
 
PRJml2ENIpiC1e3L skrev:En jobbarkompis gjorde en liknande resa (ARN-CPH-PVG-SZX-HAN) för ett par dagar sen.På ARN körde han self-checkin och fick väskan taggad till CPH där han hämtade ut den sen hade ett över-natten-stopp så nästa dag när han skulle check in igen på CPH började det kärva lite.Vid incheckning så var det lite oklarheter men, likt dig, så efter nåt samtal så gick det bra att checka in. En stund senare när han sitter i loungen så ringer en person från SAS och säger att de gjort fel, han måste ha ett visum och får inte åka med utan det, som jag förstod det fick han ingen direkt hjälp i telefon utan blev ombedd att gå till service desk för att försöka lösa det.Under tiden han står i kön till service desk ringer han SAS för att se vilka alternativ som finns, dom säger att inget går att göra.Jag försöker googla och hitta information om 24h TWOV (Travel without VISA - som jag tror det kallas) eller se om det finns alternativ för att bokas om en annan väg.Tillslut kommer han fram till Service desk och dom har också svårt att klura ut vad man kan göra, efter en stund kommer samma person som tidigare ringt han och säger att han fått fel information och att allt är i sin ordning och han kan åka med.Allting gick bra tillslut, han gjorde samma som du i PVG genom att gå till visafree delen , och han är nu i vietnam. Men minst sagt lite stressig start på semesternKlicka för att utvidga...
Aha, bra där. Kanske därför som det gick så smidigt för mig då, några dagar senare. Det gäller att komma förberedd. Jag läste på ordentlig innan på tex FlyerTalk och skrev ut texten från China Visa Center nedan. Verkar det som att man har koll brukar det mesta gå bra!



SZX är en nice hub, men räkna med att det behövs minst 2h om du ska byta från domestic till international. Flyg från PVG är ofta sena pga som det hette i ett mejl när mitt flyg fick senare avgångstid "military restrictions". Som tur var lyckades jag boka om till en tidigare avgång från PVG till SZX så att jag kom med planet ut ur Kina som planerat. Man vill ju inte fastna så att man överstiger 24h. Iof reservplan att dra över till Hongkong i värsta fall.




Visa-free transit regulations for foreign travelers to China-News
 
Cristoffer Cedergren skrev:Aha, bra där. Kanske därför som det gick så smidigt för mig då, några dagar senare. Det gäller att komma förberedd. Jag läste på ordentlig innan på tex FlyerTalk och skrev ut texten från China Visa Center nedan. Verkar det som att man har koll brukar det mesta gå bra!SZX är en nice hub, men räkna med att det behövs minst 2h om du ska byta från domestic till international. Flyg från PVG är ofta sena pga som det hette i ett mejl när mitt flyg fick senare avgångstid "military restrictions". Som tur var lyckades jag boka om till en tidigare avgång från PVG till SZX så att jag kom med planet ut ur Kina som planerat. Man vill ju inte fastna så att man överstiger 24h. Iof reservplan att dra över till Hongkong i värsta fall.Visa-free transit regulations for foreign travelers to China-NewsKlicka för att utvidga...


haha han hade samma upplevelse på PVG också, flyget han skulle åka med till SZX skulle bli försenat så han blev ombokad till en tidigare avgång
 
Skall till Shanghai den 6 jan från Vietnam med kort mellanlandning i Hong Kong. Sedan hem på separat biljett den 8 jan. Någon som vet om det kan bli strul med att det är separata biljetter? Hongkong-Shanghai den 6:e flyger vi med Cathay och sedan hem med Lufthansa den 8 jan. Skall jag försöka få Cathay att koppla ihop biljetterna på något sätt? Orolig för att Cathay inte skall släppa iväg oss från Hong Kong till Shanghai eftersom jag hade en liknande upplevelse för några dagar sedan där Emirates inte ville släppa iväg oss till Dehli eftersom vi hade en separat biljet från Dehli till Singapore med ett par timmars väntan i Dehli. Tacksam för lite råd om jag skall boka om eller om det kan gå vägen?
 
rlager skrev:Skall till Shanghai den 6 jan från Vietnam med kort mellanlandning i Hong Kong. Sedan hem på separat biljett den 8 jan. Någon som vet om det kan bli strul med att det är separata biljetter? Hongkong-Shanghai den 6:e flyger vi med Cathay och sedan hem med Lufthansa den 8 jan. Skall jag försöka få Cathay att koppla ihop biljetterna på något sätt? Orolig för att Cathay inte skall släppa iväg oss från Hong Kong till Shanghai eftersom jag hade en liknande upplevelse för några dagar sedan där Emirates inte ville släppa iväg oss till Dehli eftersom vi hade en separat biljet från Dehli till Singapore med ett par timmars väntan i Dehli. Tacksam för lite råd om jag skall boka om eller om det kan gå vägen?Klicka för att utvidga...


Byråkratin i Delhi är notorisk så det kan vara det som spökar.



Cathay är nog inga problem att övertyga, dom kan nog dyka i sitt system för att bekräfta hemresan. Där det kan blir strul är att få med sig en kinesisk tulltjänsteman däremot, den bokning du kan visa i någon app kanske inte ses som fullgod. Bästa att ha något printat. Det bör ej vara ett problem men om du kan få ett tidigt BP från Cathay efter att ha förklarat situationen så är du definitivt på det gröna.
 
JacobGBG skrev:Byråkratin i Delhi är notorisk så det kan vara det som spökar.Cathay är nog inga problem att övertyga, dom kan nog dyka i sitt system för att bekräfta hemresan. Där det kan blir strul är att få med sig en kinesisk tulltjänsteman däremot, den bokning du kan visa i någon app kanske inte ses som fullgod. Bästa att ha något printat. Det bör ej vara ett problem men om du kan få ett tidigt BP från Cathay efter att ha förklarat situationen så är du definitivt på det gröna.Klicka för att utvidga...
Stort tack för bra svar. Jag tänker att jag visar en utskrift på papper med bokningen hos Lufthansa med bekräftade platser. Lustläste reglerna på Kinas officiella sajt och där står det faktiskt bara att det krävs en bekräftad bokning med bekräftade platser ombord. Står inget där om att det måste vara på samma biljett så om bara Cathay godtar det så borde det gå bra.
 
Ska inte vara några problem! Skriv ut allt på papper och gå till 24/48/72h-desken i immigration på PVG.
 
Hej!



Lånar tråden.



Åker som ensam förälder till Shanghai med 8-åring nästa vecka. Stannar ett par dar dagar innan vi flyger vidare till Tokyo och därefter hemåt. Behöver jag något medgivande från min fru att resa ensam med barnet? Känner mig dum som inte kollat upp detta tidigare men så är läget.



Någon som har erfarenhet?
 
Olle16 skrev:Hej!Lånar tråden.Åker som ensam förälder till Shanghai med 8-åring nästa vecka. Stannar ett par dar dagar innan vi flyger vidare till Tokyo och därefter hemåt. Behöver jag något medgivande från min fru att resa ensam med barnet? Känner mig dum som inte kollat upp detta tidigare men så är läget.Någon som har erfarenhet?Klicka för att utvidga...


Du behöver medgivande från barnets andra förälder. Detta är kanske samma person som din fru men för vissa kanske det inte är samma.
 
Har rest som ensam förälder flera gånger, inkl på de destinatinoner du nämner. Jag har alltid med ett medgivande-papper.

Det är vanligt att du och/eller barnet får frågor om resan, speciellt vid utresan ur schengen. Har inte behövt visa själva medgivandet.



Japan har formellt inget krav på medgivande, så vitt jag vet, så länge en förälder är med.
 
Olle16 skrev:Hej!Lånar tråden.Åker som ensam förälder till Shanghai med 8-åring nästa vecka. Stannar ett par dar dagar innan vi flyger vidare till Tokyo och därefter hemåt. Behöver jag något medgivande från min fru att resa ensam med barnet? Känner mig dum som inte kollat upp detta tidigare men så är läget.Någon som har erfarenhet?Klicka för att utvidga...
Jag har rest ensam med mina barn vid många tillfällen och har aldrig fått en fråga om tillstånd från barnens mamma (min fru). Tanken att ha med något papper som rör detta har ärligt talat aldrig slagit mig. Bevisvärdet av en papperslapp med en namnteckning på från någon som säger sig vara barnets andra vårdnadshavare är ju tämligen begränsat skulle jag säga.
 
Vår nyårsresa fortsätter krångla, när jag precis hittat lösningar efter Turkish inställda avgång på hemresan ställer SAS in en del av utresan. När SAS inställda ben löst sig ställer LH in ytterligare ett ben på utresan. Nu sitter vi på en dålig rutt LLA-ARN-FRA-MUC-KIX-TPE-BKK som kräver övernattning både på ARN, MUC och TPE...



Hittat alternativ med endast en övernattning via PVG. Det fick mig att tänka på denna möjlighet till transitvisa. Hade ni kört på det och en övernattning i Shanghai istället för rutten ovan? Antar att svaret är ja, men då vi aldrig besökt Kina är jag (kanske utan anledning?) rädd för att stöta på strul.



Läser givetvis igenom tidigare erfarenheter i denna tråd också men skadar aldrig med mer input.
 
eddo skrev:Vår nyårsresa fortsätter krångla, när jag precis hittat lösningar efter Turkish inställda avgång på hemresan ställer SAS in en del av utresan. När SAS inställda ben löst sig ställer LH in ytterligare ett ben på utresan. Nu sitter vi på en dålig rutt LLA-ARN-FRA-MUC-KIX-TPE-BKK som kräver övernattning både på ARN, MUC och TPE...Hittat alternativ med endast en övernattning via PVG. Det fick mig att tänka på denna möjlighet till transitvisa. Hade ni kört på det och en övernattning i Shanghai istället för rutten ovan? Antar att svaret är ja, men då vi aldrig besökt Kina är jag (kanske utan anledning?) rädd för att stöta på strul.Läser givetvis igenom tidigare erfarenheter i denna tråd också men skadar aldrig med mer input.Klicka för att utvidga...


Sen finns det också flera mycket bekvämare award-avgångar i Economy. Jag vet att det är helgerån att komma med sånt förslag här på BC men i ditt fall så vet jag inte om business-sätena är något högre nöje efter detta lapptäcke.



Om du kan lösa via PVG så hade jag helt klart slagit till på det. Ska inte vara några problem med transitvisa, speciellt inte om om ni kan checka väskorna hela vägen. Jag flög till PVG i Januari och det har för det mesta återgått till pre-pandemi.
 
JacobGBG skrev:Sen finns det också flera mycket bekvämare award-avgångar i Economy. Jag vet att det är helgerån att komma med sånt förslag här på BC men i ditt fall så vet jag inte om business-sätena är något högre nöje efter detta lapptäcke.Om du kan lösa via PVG så hade jag helt klart slagit till på det. Ska inte vara några problem med transitvisa, speciellt inte om om ni kan checka väskorna hela vägen. Jag flög till PVG i Januari och det har för det mesta återgått till pre-pandemi.Klicka för att utvidga...
Tack för input. Vi har tittat på ekonomi, en bra rutt i ekonomi väljer vi absolut hellre än nuvarande rutt i business. Klarar vi oss med endast en övernattning i PVG så lutar det dock mot att boka den rutten i business. Hemresan har vi löst en bra rutt i Business.



Bor man i Norrbotten får man nästan räkna med en övernattning vid long-haul, när det börjar kräva 2-3 st bara för utresan ja då börjar det kännas jobbigt. En (1) övernattning är därmed inget problem i sig, men blev skeptiskt till att just göra transit i Kina då jag aldrig gjort det förut.
 
Martin Gren skrev:Att tänka på är att man måste plocka ut väskorna på PVG.Inget större problem kanskeKlicka för att utvidga...


Precis så är det som Martin säger, och detta har ingen påverkan på transit-visa tillskillnad på vad jag skrev ovan, vet inte hur jag tänkte där (och för sent ute för att editera).
 
Back
Top