KL692 överbokad - hur går jag tillväga? får man ersättning

@gneken Jag hoppas att de då får 600 CAD var som ersättning även om jag inte

skulle vara nöjd med den ersättningen då 600 EUR en bättre ersättning, framför-

allt då den inte är bunden till Delta. Är flygningen bokad med Delta men flygs av

KLM ?
 
Kricka skrev:@gnekenJag hoppas att de då får 600 CAD var som ersättning även om jag inteskulle vara nöjd med den ersättningen då 600 EUR en bättre ersättning, framför-allt då den inte är bunden till Delta. Är flygningen bokad med Delta men flygs avKLM ?Klicka för att utvidga...
Ingen aning, men tror det va 600 CAD totalt. Flygbolagen är inte så generösa alltid.



Yes, stämmer att det va ett deltaflyg (code sharing?) Som KLM va operating airline för.
 
gneken skrev:Han hade biljettnummer men det syntes inte i deras system, inte heller på bokningen. Detta eftersom resebyrån hade lagt in det fel.Som tur så såg ju han jag chattade med på KLM detta och gav oss biljettnummret.Detta borde väl inte innebära några problem då? Så länge man kan uppvisa biljettnummret.Klicka för att utvidga...
Det där gör mig ännu mer oroad. Ett biljettnummer som inte syns i bokningen är inget jag skulle förlita mig på. När en bokning biljetteras ska biljettnumret infogas i bokningen och jag är rätt säker på att det sköts av bokningssystemen, så jag har svårt att se hur resebyrån kan ha gjort fel på just den detaljen. Det är mer troligt att de inte biljetterat biljetten alls eller gjort hela det förfarandet felaktigt, vilket är ett STORT problem.



Hsh, ser man inte alla biljettnummer i sin bokning ska man omedelbart* kontakta den man bokat hos och fråga vad det är som händer. För har man inget biljettnummer så har man tekniskt sett inget att resa på.



*) Vissa bolag, såsom AA och BA kan ta enormt lång tid på sig för att biljettera biljetter. Ibland kan det ta månader om det är långt kvar till avgång. Därför kan det vara värt att ta det lite kallt ibland och googla på om det är normalt att man inte får biljettnummer direkt eller inte. Oavsett, om man ca 14 dagar före avresa inte har biljettnummer så bör man kontakta den man bokat hos och kolla vad det är som händer.
 
Riktigt snålt ! Undrar om man skall rikta sina krav på ersättning mot den som utfärdat

biljetten eller operating carrier ? Nu är ju KLM snåla även de men det skulle kanske

vara lättare att gå på ett europeisk bolag med EU-kraven ?

En annan aspekt är ju faktiskt att det är resebyrån som klantade sig, även om man

enligt Agehalls budord inte bör använda sådana och därmed skulle kunna kräva

dem på någon slags ersättning ?
 
Kricka skrev:Undrar om man skall rikta sina krav på ersättning mot den som utfärdatbiljetten eller operating carrierKlicka för att utvidga...
Alltid operating carrier. Iaf om man flyger med en EU-carrier och vill använda EU261/2004.



Och att gå på resebyrån är en fin tanke, men det har man inte en juristexamen och är sugen på långa förhandlingar i rätten är det nog bara att glömma.
 
Senast jag flög med infant kunde vi inte checka in online och barnets biljett funkade inte att scanna. Så något konstigt var det.



Dock resulterade problemet som detta skapade att vi blev uppgraderade så ska inte klaga. Men nästa gång tänkte jag vara extra noggrann.
 
agehall skrev:Alltid operating carrier. Iaf om man flyger med en EU-carrier och vill använda EU261/2004.Klicka för att utvidga...


En variant kan ju vara att kräva KLM på mellanskillnaden mellan de ev. 600 CAD för tre pax och de

ev. 1800 EUR vi talar om som ersättning - allt då med hänvisning till EU261/2004 ?
 
Kricka skrev:En variant kan ju vara att kräva KLM på mellanskillnaden mellan de ev. 600 CAD för tre pax och deev. 1800 EUR vi talar om som ersättning - allt då med hänvisning till EU261/2004 ?Klicka för att utvidga...
Varför mellanskillnad? Så som jag tolkar EU261/2004 numera skulle jag säga att det inte går att förhandla bort ersätningen den förespråkar så det borde innebära att man fortfarande har rätt till €600 per PAX som har rätt till det, även om man fått någon annan ersättnng tidigare.
 
agehall skrev:Varför mellanskillnad? Så som jag tolkar EU261/2004 numera skulle jag säga att det inte går att förhandla bort ersätningen den förespråkar så det borde innebära att man fortfarande har rätt till €600 per PAX som har rätt till det, även om man fått någon annan ersättnng tidigare.Klicka för att utvidga...
Har iallafall hjälpt brorsan att skicka in en ansökan om ersättning nu, får hoppas allt går smidigt.
 
Lycka till och berätta gärna hur det slutar.

Har sedan jag gick med i BC övergått mer och mer till @agehall:s budord vid bokning av flyg.
 
Kan det vara så att det är Delta som är problemet? Reser man med Nordamerikanska bolag behöver man väl ringa in och lägga till inf?



Skönt att det löst sig och hoppas de får pengarna.
 
Bryant skrev:Kan det vara så att det är Delta som är problemet? Reser man med Nordamerikanska bolag behöver man väl ringa in och lägga till inf?Skönt att det löst sig och hoppas de får pengarna.Klicka för att utvidga...


Tack.

Enligt KLM va det resebyrån som hade lagt in bokningen fel så som jag uppfattat det. Hade ingen aning om det där med att man behöver ringa in och lägga till infants, låter ju rätt dumt.
 
gneken skrev:Tack.Enligt KLM va det resebyrån som hade lagt in bokningen fel så som jag uppfattat det. Hade ingen aning om det där med att man behöver ringa in och lägga till infants, låter ju rätt dumt.Klicka för att utvidga...


Jag kan inte svära på att det är så med Delta!
 
Lite återkoppling.



Det tog 11 arbetsdagar och har nu fått värdecheckar på 800€ styck per person som kan växlas in mot 600€ kontanter eller användas hos KLM/Air France för att köpa resor.



Måste nog ge KLM en stor eloge för att de hanterat detta så snabbt, och utan problem, även om fallet var självklart då förseningen berodde på överbokning.
 
Back
Top